Andre generasjon BMW X1 har blitt betydleig mer romslig enn forgjengeren. Nå mener Brooms bilekspert at du kan bruke den som familiebil.
Andre generasjon BMW X1 har blitt betydleig mer romslig enn forgjengeren. Nå mener Brooms bilekspert at du kan bruke den som familiebil.

– Endelig kan du bruke den som familiebil 

BMWs minste SUV har vokst.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg satt akkurat og så på en omtale av nye BMW X1. Det synes jeg er blitt en skikkelig flott bil. Den forrige var slett ikke dum, den heller, men plassen var for snau. Nå skjønner jeg at den har vokst. 

Spørsmålet er om den er en fullverdig familiebil. Vi har ikke behov for barnevogn lenger, men har to barn på 8 og 12 år. 

I utgangspunktet håper jeg vi klarer oss med en kompakt firehjulstrekker, som X1. Men er den stor nok? Håper du kan gi et svar!

Hilsen potensiell X1-kjøper.

Benny svarer: 

Du er nok ikke den eneste som har hatt problemer med plassen i første generasjon X1. Den var rett og slett ganske så trang. 

Heldigvis har også BMW innsett at dette var et område som måtte bedres. Det gjør at den plutselig går fra å være verst i klassen (420 liter), til å bli den med mest største bagasjerom. 500 liter er det nye bagasjerommet på, og det er mer enn både Audi Q3 (460 liter) og Mercedes GLA (421 liter).

Les også: Derfor får BMWs folke-SUV terningkast 6

Andre seterad kan skyves

At de ikke bare har gjort plassen bedre, men også bedret de praktiske løsningene, er også et poeng. Nå kan du skyve andre seterad i lengderetning, slik at du kan velge å få enda bedre bagasjeplass. Da må du imidlertid bare huske på at det fort blir ubehagelig å være baksetepassasjer.

En annen litt morsom greie, er at det er mulig å bestille X1 med passasjersete foran der ryggen kan legges ned. Det gjør at du har mulighet til å transportere en del lengre objekter. Smart, og egentlig synes jeg det er veldig rart at ikke flere gjør dette. 

Jeg tror så absolutt at dette kan duge som familiebil for dere. Du har kanskje ikke et hav av plass, men pakker du litt smart duger det nok. Det samme kan faktisk sies om Audi Q3. Det er overraskende god plass i bagasjerommet og baksetet på den kompakte bilen.

Som "nødplass" ved påkommende tilfeller – ferier, påsketurer etc, så er jo en fin takboks som er lakkert i bilens farge billig ekstra plass også. 

Plassen i baksetet er blitt bedre også.
Plassen i baksetet er blitt bedre også.

Store prisforskjeller

Skjønner det slik at du er opptatt av at det skal være firehjulsdrift. Du trenger kanskje litt ekstra framkommelighet opp til huset eller hytta. Da skal du vite at det skiller litt i pris her. Siden du tar utgangspunkt i X1, sammenligner jeg med de andre tyske premiummerkene.

Audi Q3 og Mercedes GLA er begge tilgjengelige med 4x4 for godt under 500.000 kroner. Billigst er faktisk Q3 med 150 hks dieselmotor. Den starter på 429.000 kroner. Mens GLA 220 CDI med 136 hk begynner på 432.200 kroner.

De rimeligste alternativene med xDrive-systemet til BMW er foreløpig 20d (diesel, 163 hk) og 20i (bensin, 192 hk). Begge koster i overkant av 500.000 kroner.

Men det loves at det skal komme et nytt, tresylindret motoralternativ, på 136 hk, senere i vinter: 18d xDrive (diesel). Den vil koste fra rundt 430.000 kroner.

Bagasjerom på 500 liter er størst i klassen.
Bagasjerom på 500 liter er størst i klassen.

Lanseringen av X1 i Norge er 24. oktober.

Lykke til med bilvalget ditt, uansett hva du ender opp med!

Les også: Broom tester den nye Mercedes-SUVen

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Audi Q3: Luksus i mini-format