Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW 3-serie er som en institusjon å regne, i det Munchen-baserte bilmerkets historie. Den så dagens lys i 1975. Men det er på ingen måte noe 40-årskrise på gang av den grunn.

3-eren står for 30 prosent av det totale BMW-salget verden over, og er produsert i seks generasjoner og i fem ulike karosserivarianter.

Nå har den nyeste generasjonen nettopp fått en forsiktig facelift. Designet er bare marginalt endret, men under panseret skjer det viktige ting.

3-sylindret

For aller første gang vil du nemlig nå kunne få en 3-serie med tresylindret motor! Den nye innstegsmodellen får en 1,5-liters bensinmotor på 136 hk, og altså halvparten av det antallet sylindre som de fleste BMW-entusiastene liker aller best.

Dette er den samme motoren som fra før brukes i 2-serie Active Tourer og 7-seteren Gran Tourer.

Med twin turbo er dette slett ingen sinke. 0-100 km/t skjer på respektable 8,9 sekunder, med et oppgitt forbruk på bare 0,50 l/mil i kombinasjon med 8-trinns automatgir.

Prisen på den nye innstegsmodellen er 347.200 kroner (369.300 kroner med automat). 

Les også: Lekker stasjonsvogn - som ikke koster skjorta

Råsterk diesel-versting

Du vil ellers få et rikt antall motorer å velge mellom, fire med bensin og sju med diesel, flere av dem kan leveres med xDrive. I tillegg kommer toppmodellen M3.

På dieselsiden er innstegsmodellen 316d – med 116 hk. Denne koster fra 357.000 kroner. Så går det oppover til 335d xDrive. Den har nå vanvittige 313 hk, og sikrer 0-100 km/t på lynraske 4,8 sekunder (stv. 4,9 sek.). Det er omtrent på samme nivå som forrige generasjon M3, bare for å sette det litt i perspektiv ... Samtidig har du et forbruk på 0,54 l/mil, omtrent på nivå med en 320 diesel for bare noen år siden. 

Les også: BMW 3-serie: Her kan du kjøpe 33 år gammel "nybil"

Ladbar hybrid

Vi har fått prøve toppmodellen på bensinsiden 340i. Det er en skikkelig kraftpakke, som yter 326 hk. Også denne byr på imponerende 0-100 km/t-tid: 5,1 sekunder (5,0 med xDrive). 

Vi fikk testet den nye 3-serie-modellen 340i. En skikkelig råtass - med 326 hk. Testbilen hadde hverken M-pakke eller spesielt store felger, og framsto som en skikkelig ulv i fåreklær.
Vi fikk testet den nye 3-serie-modellen 340i. En skikkelig råtass - med 326 hk. Testbilen hadde hverken M-pakke eller spesielt store felger, og framsto som en skikkelig ulv i fåreklær.

En ny ladbar hybrid er også på vei. 330e. Den får 252 hk, et oppgitt forbruk på 0,2 l/mil - og fikser 0-100 km/t på 6,3 sekunder. Den elektriske rekkevidden her skal være på 35 kilometer. 

Prisene på denne modellen er imidlertid ikke klare enda.

Motorfestene på 3-serien er også nye. Og de er laget for å holde motoren varm lenger. Det er gode nyheter for oss i Norge, der vinteren kan være kald. Det gjør nemlig at bilen blir raskere varm igjen, og at den minsker forbruket.

Les også: Så mye BMW får du for 25.000 kroner

Ikke lett å se forskjell

Kjøreegenskapene er ytterligere skjerpet, blir vi fortalt under lanseringen i Tyskland. Chassiset er oppgradert og styringen skarpere. Men du skal nok være godt over middels nerdete for å merke stor forskjell.

Nyheter på innsiden: Merk at det nå kan trekkes et deksel over koppholderne foran girspaken, det er mer utbredt bruk av aludekor i forbindelse med listene - og mer pianolakk rundt klimaanlegget ...
Nyheter på innsiden: Merk at det nå kan trekkes et deksel over koppholderne foran girspaken, det er mer utbredt bruk av aludekor i forbindelse med listene - og mer pianolakk rundt klimaanlegget ...

Det du vil oppdage, er imidlertid at dette, som før, er en uvanlig kompetent bil i svingene. 

Prisene på nye BMW 3-serie: Sedan til venstre - Touring til høyre.
Prisene på nye BMW 3-serie: Sedan til venstre - Touring til høyre.

Andre nyheter som følger med 3-serie faceliften, er et forsiktig oppgradert design. Vi måtte rett og slett be om hjelp til å bli fortalt hva de visuelle "nyhetene" i interiøret bestod av. Da ble det pekt på mer alu i forbindelse med listene, et deksel som kan dras over koppholderne i midtkonsollen og mer pianolakk rundt kontrollene til klimaanlegget/steroe. Ikke akkurat noe revolusjon med andre ord.

Klar i august

Utvendig vil du merke at signaturlysene i LED nå er blitt litt annerledes. Det gjelder både framme og bak. Men utover det skal du nok slite med å finne forskjeller fra generasjon en til to. BMW forteller at de, og kundene, var så fornøyd med utgangspunktet, at behovet for endringer var begrenset.

Tekniske nyheter inkluderer blant annet at bilen leveres med SIM-kort, slik at du er "på nett" hele tiden. Biler med navigasjon får ved hjelp av dette automatisk oppgraderte kart gratis i tre år.

Nye BMW 3-serie er tilgjengelig for prøvekjøring her hjemme i starten av august.

Les også: Topp 20: Norges mest populære bruktbiler