Toyota Supra kostet ikke småtteri da den ble solgt ny. Derfor ble det heller ikke solgt mange av dem – og i alle fall ikke i Norge. Men fortsatt er det mulig å snuble over et eksemplar i god stand, takket være import. Faksimile: Finn.no
Toyota Supra kostet ikke småtteri da den ble solgt ny. Derfor ble det heller ikke solgt mange av dem – og i alle fall ikke i Norge. Men fortsatt er det mulig å snuble over et eksemplar i god stand, takket være import. Faksimile: Finn.no

Så billig får du en lekker, klassisk sportsbil

Denne får kjennere til å smile bredt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Toyota nyter om dagen stor suksess med sin morsomme sportsbil, GT-86. En coupe med hysterisk morsomme kjøreegenskaper. Men før den kom på markedet, var det en lang stund rimelig stille fra Toyota på sportsbilfronten. Det gikk i helt andre typer modeller, mens arven etter Supra, MR 2 og Celica lå brakk.

Men på 90-tallet laget faktisk Toyota de tre nevnte modellene samtidig. Alle sammen underholdende biler. 

Den dyreste og flotteste av disse var Supra. Den startet som en toppmodell i Celica-serien, men ble etter hvert stående stabilt på sine egne ben.

Selv om den største Supra-klassikeren naturligvis er den første generasjonen, er det ikke mye galt å si om oppfølgerne heller. Generasjon tre kom i 1986, og det er få eksemplarer igjen av den også. I alle fall om du ønsker en som er original og pen, med lav kilometerstand.

Vi har imidlertid funnet en som står til salgs i Norge. Den beskrives som en av de peneste i Europa, og den påstanden har vi liten grunn til å bestride ...

Les også: Roy satset på japansk GT-klassiker

Targa og tubo

1991-modellen er sort og har gått beskjedne 149.000 kilometer 24 år. Det er dessuten en grom 3-liters turbomotor under det lange panseret. Denne tåler fint å betegnes som et samlerobjekt.

Prisen for herligheten ligger akkurat nå på langt ifra skremmende 139.535 kroner. Om du er ute etter en både sprek og lekker sommer-/hobbybil, så er dette mye bil for pengene.

Supra er en litt for stor og tung bil til å kunne by på de samme, kvikke kjøreegenskapene til artsfrendene MR2 og Celica. Men den er til gjengjeld en skikkelig "Grand Tourer" som egner seg ypperlig til cruising i pent sommervær.

Skikkelige sportsseter og et førermiljø som er vinklet mot føreren.
Skikkelige sportsseter og et førermiljø som er vinklet mot føreren.

Klikk her for å se hele annonsen

Turbo-motor

3-literen har 238 hk, takket være litt pustehjelp fra en turbo, noe som gir et formidabelt fraspark. Manuell girkasse sørger for at du kan unytte kreftene godt. Dessuten er det ingen bakdel at en såpass tilårskommen bil ikke har en automatgirkasse. Disse vil nemlig måtte byttes på et eller annet tidspunkt. Og det kan bli dyrt ...

Designet er tidløst og klassisk. Her er det lange, flytende linjer uten masse dilldall, og den ser på mange måter ut som en japansk parallell til Chevrolet Camaro og Pontiac Firebird. Skjønt med en gang du vipper opp hovedlyktene, blir den straks litt mer "gammelmodig".

Bilen vi har funnet har forøvrig targa-tak, som gjør at du nesten kan kjøre rundt i en cabriolet, om været tillater det.

Les også: Toyota Supra: Snart kan den gjøre et etterlengtet comeback

Ikke vinterkjørt

Den sorte bilen som ligger på finn, ble importert fra Tyskland. Den er rustfri, sies å være i "kjempegod stand" og er EU-godkjent for de neste to årene. 

I annonsen står det også at bilen ikke er kjørt om vinteren, og at den står lagret tørt og varmt når den ikke er i bruk.

Interiøret er i grått skinn, og ser svært pent ut for alderen. Sportsstoler, cruise control, nytt stereoanlegg og aircondition hører med blant utstyret.

Det er bare å håpe at en ny eier også vil ta godt vare på bilen. Den fortjener å slippe å se noe til snø, salt og slaps. 

Les også: Thomas har 500 hk på bakhjulene

I skrivende stund ligger det 11 Toyota Supra til salgs på finn. De fleste av disse er siste generasjon, som er kjent fra blant annet Fast & Furious-filmene.

Prisene starter så lavt som 63.000 kroner for en sliten 1993-modell, og går opp til 549.000 kroner for uvanlig sprek variant av en 1994-modell. Sistnevnte byr på over 900 hk ...

Fordelen med Supra, kontra mange andre sportsbiler fra samme periode, er at Toyota bygget biler som holder. Hvis noe mot formodning ryker, trenger du dessuten ikke å få nytt lån på huset. 

Se video: Her får Ferrarien juling av en Toyota