Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

28-åringens Youtube-kanal SaraBeautyCorner rundet en million abonnenter tidligere i sommer. Det er det foreløpig ingen andre privatpersoner i Norge som har greid. I skrivende stund følger 1 148 213 mennesker over hele verden med på Saras «gjør det selv»-videoer.

– Ja, det er mange. Av og til tenker jeg det tilsvarer halvparten av innbyggere i Slovenia, for eksempel, sier Sara, som flyttet fra nettopp Slovenia til Norge for fem år siden for å studere.

Se video i toppen av saken!

Var ensom, ble stor

Etter studiene fikk hun jobb i Bergen, kjæresten fikk også jobb – men på Kypros. Det var da Youtube-eventyret startet.

– Jeg hadde plutselig mye fritid, og få venner utenom jobb. Jeg så mye på Youtube-videoer, og jentene på Youtube ble venninnene mine. Så bestemte jeg meg for å prøve selv, sier hun.

Saras videoer er innenfor sjangeren DIY (Do It Yourself), og den er stor på Youtube. Sara kommer med sminketips, viser hvordan man kan redesigne klær og lage pynt av ulikt slag.

ENKELT OG GREIT: Et lite kamera, et lite stativ og en laptop er alt som trengs for å nå én million mennesker. Foto: Jan Magne Ytreeide Hanssen / TV 2
ENKELT OG GREIT: Et lite kamera, et lite stativ og en laptop er alt som trengs for å nå én million mennesker. Foto: Jan Magne Ytreeide Hanssen / TV 2

– Jeg har en ganske barnlig stil. Veldig fargerik, sier hun.

Slik vokste hun

Sara er foran kamera, mens samboeren filmer og redigerer. Men i starten var det ikke så mange som fikk det med seg.

– I begynnelsen fikk vi ikke mange visninger. Men vi likte å lage videoene, så vi bare fortsatte. Etter hvert begynte folk å abonnere. Fra januar til august fikk vi 3000 abonnenter, og på slutten av året var det 30.000.

Dermed ble Saras kanal etter hvert rangert høyere og høyere i Youtubes søk, slik at når noen søker på for eksempel «DIY», er Sara noe av det første som dukker opp.

Tallet vokser nå med cirka 5000 abonnenter hver eneste dag.

Det gjør at hun snart tar igjen TVNorge, som er den eneste norske youtubekanalen som fremdeles ligger noen titusener foran henne. TVNorge vokser nå sakte - suksessen skyldes i høy grad Ylvis-videoen «The Fox» fra 2013.

Har beholdt dagjobben

Sara og samboeren tjener gode penger på reklamen Youtube plasserer før og etter videoene. Likevel har Sara beholdt sin vanlige jobb. Samboeren, derimot, har gjort Youtube til sin fulltidsjobb.

– Han har en god, norsk inntekt, sier Sara.

Stort mer vil hun ikke si om hvor mye de tjener, og i motsetning til mange andre youtubere og bloggere, er hun også skeptisk til å bli sponset.

– Vi har laget én sponset video. Men først og fremst vil jeg være ærlig med abonnentene mine. Det synes jeg er det viktigste. Vi tjener godt, men det synes jeg er normalt – med tanke på hvor stort publikummet vårt er.

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK