DRØMMEKJOLEN: Elisabeth Walker Moe har kun et bilde av drømmekjolen hun kjøpte til bryllupet sitt. Her fra da hun prøvde den i brudesalongen (innfelt). FOTO: PRIVAT/IDA FALCH-OLSEN / TV 2
DRØMMEKJOLEN: Elisabeth Walker Moe har kun et bilde av drømmekjolen hun kjøpte til bryllupet sitt. Her fra da hun prøvde den i brudesalongen (innfelt). FOTO: PRIVAT/IDA FALCH-OLSEN / TV 2

Brudene får verken kjole eller pengene tilbake: 
Nå er brudesalongen politianmeldt

Oslo politidistrikt har mottatt anmeldelse på den omstridte brudesalongen Brudens Skattekammer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i juli kunne TV 2 avsløre at minst åtte bruder har betalt tusenvis av kroner for brudekjoler de aldri har mottatt, og flere har siden kontaktet kontaktet oss og fortalt lignende historier.

De vordende brudene har kjøpt kjoler i butikken Brudens Skattekammer på Karl Johans gate i Oslo, en butikk som nå har forsvunnet fra sine tidligere lokaler.  

En av brudene, Elisabeth Walker Moe (27), betalte 9000 kroner for sin brudekjole i november ifjor.

Hun har verken fått levert brudekjolen eller fått pengene tilbake, over ni måneder etter kjøpet. 

Under etterforskning

Flere bruder oppgir å ha vært i kontakt med politiet, som nå kan bekrefte at det foreligger en anmeldelse mot Brudens Skattekammer.

– Det har kommet inn én anmeldelse mot denne butikken. Saken er under etterforskning, sier Anette Rødsand Lund, politioverbetjent ved Sentrum politistasjon i Oslo-politiet, til TV 2. 

Politiet kan foreløpig ikke utdype hvordan etterforskningen vil foregå fremover, men bekrefter at anmeldelsen dreier seg om en brudekjole som er bestilt og betalt, men ikke levert fra leverandøren. 

– Hun må stoppes

Elisabeth Walker Moe er glad for nyheten om at butikken nå er anmeldt. 

– Det synes jeg er veldig positivt. Det er ting med prosessen som har skurret hele veien. Eieren kan ikke styre en bedrift på denne måten og hun må stoppes, mener hun. 

Walker Moe får fortsatt ikke kontakt med butikkeieren, som skylder henne tusenvis av kroner. Kun en sjelden gang svarer eieren på SMS, med lovnad om at Elisabeth skal få tilbakebetalt pengene. 

– Tror du at du noen gang får pengene dine tilbake? 

– Jeg er egentlig veldig i tvil. Jeg tviler på at pengene er i hennes eie lenger. Alt jeg kan gjøre er å fortsette å mase, sier hun. 

– På sin plass

Også andre bruder som har opplevd det samme som Elisabeth, uttrykker glede over at Brudens Skattekammer er under etterforskning. 

– Det er helt på sin plass. Jeg vil som kunde gjøre alt jeg kan for å få tilbake pengene og for å signalisere at jeg ikke aksepterer slik kundebehandling, sier Malene Knivsflå (28).

Hun betalte 15.000 kroner for brudekjole i februar, og har siden ikke sett snurten av verken kjolen eller pengene. I sommer giftet hun seg i en annen kjole hun måtte betale ytterligere tusenvis av kroner for. 

Betalte dobbelt opp

Julie Reme bestilte sin brudekjole fra Brudens Skattekammer 1. november i fjor. Hun så heller ikke noe til kjolen hun har betalte 10.000 kroner for.

– Jeg skal gifte meg 1. august og det begynte for alvor å haste med kjolen, forteller Reme til TV 2.

BETALTE DOBBELT: Julie Reme gifter seg om ni dager. FOTO: PRIVAT
BETALTE DOBBELT: Julie Reme gifter seg om ni dager. FOTO: PRIVAT

Den kommende bruden tok saken i egne hender og kontaktet leverandøren i England direkte. Der fikk hun fortalt at de hadde mottatt bestilling på kjolen, men de hadde heller ikke sett noe til pengene Reme hadde betalt, ifølge bruden selv.

– Men de var veldig hjelpsomme i England og sendte kjolen til meg direkte, jeg fikk den i går, og nå er det 9 dager igjen til bryllupet, forteller en lettet men frustrert Reme.

Hun måtte betale leverandøren før de sendte henne kjolen direkte, dermed har Reme nå betalt over 16.000 kroer for brudekjolen. 

– Jeg har prøvd utallige ganger å kontakte brudesalongen for å få refundert pengene, men det er umulig å komme i kontakt. Det spørs om jeg noen gang få se de pengene igjen, sier Reme.

Flere klager

Hun er glad for å omsider ha brudekjolen klar, men er oppgitt over salongens drivemåte.

– Det er bra at salongen nå er anmeldt til politiet, denne personen bør ikke få lov til å drive noe som helst. Det går jo bare ikke an, det er helt sykt, mener den kommende bruden.

TV 2 var tidligere i juli i kontakt med Forbrukerrådet, som på det tidspunktet hadde fått 50 henvendelser og 15 klagesaker på Brudens Skattekammer.

– Det er ganske mye til å være et så lite selskap. Det som er spesielt med dette tilfellet er at det er snakk om ganske store beløp, og man er jo avhengig av å ha brudekjolen til bryllupsdato, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

TV 2 har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med eieren av Brudens Skattekammer, men hun har ikke ville kommentere politianmeldelsen.