Land Rover Defender er bygget for å takle utfordringer de fleste andre biler blir vettskremte av. Men de kan også være ganske lunefunne og er ikke kjent for å være det mest driftssikre på fire hjul ...
Land Rover Defender er bygget for å takle utfordringer de fleste andre biler blir vettskremte av. Men de kan også være ganske lunefunne og er ikke kjent for å være det mest driftssikre på fire hjul ...

Dette er en av bilverdens mest seiglivede biler

Så dagens lys i 1948 – nå forlenges produksjonen enda en stund ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er over 2 millioner eksemplarer, og intet mindre enn 67 (!), år siden den aller første Land Roveren ble laget. Det var på den tiden Burma ble selvstendig fra Storbritannia, USAs president Harry S. Truman undertegner Marshallplanen og staten Israel ble proklamert. En stund siden, med andre ord ... 

Land Rover traff innertier på første forsøk, og i dag kan vi lett slå fast at vi snakker om en levende billegende. 

Det er ikke vanskelig å kjenne igjen en tidlig Land Rover Defender, selv om det naturligvis har skjedd endringer opp gjennom årene, er utgangspunktet ganske likt.
Det er ikke vanskelig å kjenne igjen en tidlig Land Rover Defender, selv om det naturligvis har skjedd endringer opp gjennom årene, er utgangspunktet ganske likt.

For selv om det har skjedd mye rundt omkring i verden siden 1948 – har tiden, nesten, stått stille når det gjelder Land Rover Defender, som i starten ble kalt Series 1, 2 og 3. Joda, den har selvsagt fått oppgraderingen underveis – og blitt mer avansert. Men den er fortsatt tro mot konseptet. Dagens modell kom ut så tidlig som i 1983, og det sier jo sitt.

Nå nærmer den seg pensjonsalder. 

Les også: Dette kaller vi britisk bakseteluksus

Seigliva

Men Defender har dessuten ingen planer om å legge inn årene uten kamp. Land Rover har tidligere i år gått ut og sagt at det blir full stopp på fabrikken i Sulihull rundt årsskiftet.

Men nå sier ryktene at så ikke er tilfelle. I stedet skal produksjonen fortsette en god stund ut i 2016.

Det er en anonym ansatt ved Sulihull-fabrikken som uttaler dette. I ytterste konsekvens er det snakk om å holde det gående helt fram til april neste år.

Les også: 65 år gammel - men helt ny

Populær

Årsaken til forlengelsen av produksjonen er, ikke uventet, at interessen har økt i forbindelse med at Land Rover har gått ut og sagt at nå er det slutt. Ifølge Automotive News Europe har volumet økt med hele 29 prosent per juni i år, sammenlignet med i fjor. På første halvår har en nemlig solgt 11.511 Defendere, mot 17.781 i løpet av hele 2014.

Det ryktes også at det er en oppfølger på trappene. Den skal imidlertid være mindre råbarket enn dagens modell.

Test av Land Rover Defender: Eventyrlig tungkjørt

Spesialmodellene som blir laget i forbindelse med at produksjonen nærmer seg slutten. 
Spesialmodellene som blir laget i forbindelse med at produksjonen nærmer seg slutten. "Defender Celebration Series": (f.v.) "Autobiography", "Heritage" og "Adventure". De to siste kommer til Norge.

Spesialutgaver

Land Rover sørger naturligvis for å hylle sin egen legende med en rekke spesialmodeller nå på tampen av livsløpet. Tre av disse modellene heter Heritage Edition, Adventure Edition og Autobiography Edition. De vil bygges i et begrenset antall, og hver enkelt vil ha sine unike detaljer som skiller de fra hverandre:

Heritage-modellen er inspirert av de aller første Land Rover-bilene, og får grønn lakk, hvitt tak og den klassiske grillen. 

Adventure Edition skal hylle Defenderens ekstreme terrengegenskaper. Den får oransj lakk, stor takgrind og ekstra beskyttelse under.

Autobiography er en luksusversjon. Den får tofarget lakk, skinninteriør og 150 hks dieselmotor.

Les også: Denne bilen selges med en advarsel