Det er to slike biler striden står om. En Mercedes 300SL  "måkevinge"-coupe og en roadster.
Det er to slike biler striden står om. En Mercedes 300SL  "måkevinge"-coupe og en roadster.

Bitter arvestrid om Mercedeser til flere titalls millioner kroner

To ukjente og verdifulle Mercedeser dukket opp i Stockholm. Slikt blir det bråk av. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En svært spesiell arvestrid utspiller seg akkurat nå i Sverige. Det dreier seg om to forskjellige utgaver av billegenden og ikonet Mercedes 300 SL fra 50-tallet.

Den ene er den berømte «måkevinge»-bilen, som fikk tilnavnet på grunn av dørene. Den andre er en cabriolet, eller roadster, som den korrekte betegnelsen er.

Funnet på landstedet 

Bilene inngår i et dødsbo etter en eldre mann som døde i 2011. Begge bilene sto i oppvarmede garasjer ved mannens landsted i skjærgården utenfor Stockholm.

De unike bilene skal tidligere ikke ha vært kjent i samlerkretser. Kun et fåtall slike biler ble produsert hvorav de aller, aller fleste er kartlagt. 

Særlig roadsteren skal være i en helt unik forfatning. Den skal kun ha kjørt drøyt 1300 kilometer (!) siden den var ny.

Unik Mercedes med adelig fortid – funnet i en hekk

Bilskatt til 30 millioner

– Man undres jo på hvordan det overhodet kan være mulig å finne en slik bilskatt. Denne SL-en er nok den i verden med kortest kilometersand,  sier Per-Arne Rynning i den svenske Mercedes-klubben til Sveriges radio.

De bringer nyheten om den spesielle bilskatten og den pågående arvestriden.

En som her sett bilene er den svenske bilsamleren Thomas Larsson.

– Jeg har aldri sett en slik bil i den standen. Om jeg skal tippe en pris på roadsteren, så vil jeg tro den kan være verdt rundt 20 millioner svenske kroner, sier Larsson til Sveriges Radio.

Det antas at den samlede verdien på de to Mercedesene er på rundt 30 millioner.

Man forventer at 300 SL roadsteren kan gå for 20 millioner svenske kroner. Illustrasjonsbilde.
Man forventer at 300 SL roadsteren kan gå for 20 millioner svenske kroner. Illustrasjonsbilde.

Mange gjør krav på bilene

Den avdøde mannen hadde ingen slektinger som kunne arve han, men to personer anser seg selv å ha rett til å arve vedkommende, ifølge et testamente. Men begge mennene tapte mot «allmänna arvsfonden» i den svenske tingsretten. De har begge anket avgjørelsen.

Dessuten finnes det to andre interessenter som også anser seg til å ha rett på minst én av bilene. En stiftelse mener å ha krav på roadsteren, mens en annen interessent hevder at han gjennom sitt firma byttet til seg begge de to Mercedesene mot en båt i millionklassen for rundt ti år siden.

Også denne tvisten skal opp i den svenske tingretten hvor blant annet en kjøpekontrakt skal analyseres av Statens kriminaltekniska laboratorium.

En av verdens mest verdifulle biler funnet under skrothaug!

En thriller

Det er altså en aldri så liten thriller på gang om de to verdifulle Mercedesene, som i utgangspunktet ble bygget for racerbanen.

Max Hoffmann, en betydelig bilforhandler i New York, lyktes å overtale Mercedes til å bygge gateversjoner av Mercedes SL også, da han trodde de kunne bli populære.

Han skulle bare visst hvor rett han fikk...

300 SL coupe er kanskje mest kjent for sine spesielle dører.
300 SL coupe er kanskje mest kjent for sine spesielle dører.

Les vår test av Mercedes SLS AMG, her: