Nye Mini er en suksess også i cabriolet-utgave. Nå er denne generasjonen på vei ut.
Nye Mini er en suksess også i cabriolet-utgave. Nå er denne generasjonen på vei ut.

En herlig sommerbil takker for seg

Dette er reinspikka moro på fire hjul.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mini-comebacket har vært en eneste stor opptur for eierselskapet BMW. I 2001 kom de aller første utgavene av "nye" Mini til Norge. Først i vanlig tredørs-utgave, så har det kommer en rekke modeller etter hvert.

En av dem er cabrioleten, som har solgt svært godt i sin klasse. Dagens utgave kom i 2009. Nå er det slutt for den, og det skal faktisk drøye litt før den får en erstatter. Skal du sikre deg et eksemplar, må du altså være kjapp.

Pakkes godt

Og er du ute etter en morsom sommerbil, er det absolutt verdt å ta en titt på denne. På mange måter gir cabrioleten enda litt mer mening enn vanlig, tredørs Mini. Ingen av dem har noe særlig av hverken baksete- eller bagasjeromsplass. I en cabriolet spiller det liksom mindre rolle. Du skal uansett ikke dra på langtur med fire voksne i denne. 

To derimot, kan virkelig kose seg på tur. Da kan også baksetet brukes for ekstra bagasjeplass. Det lille bagasjerommet på 170 liter er nemlig ikke mye å skryte av. Her skal det pakkes godt!

Bagasjerom? Joda, den har det, men stort er det ikke!
Bagasjerom? Joda, den har det, men stort er det ikke!

Denne er større, og klassens morsomste bil

Går litt tom

I Cooper-utgaven snakker vi 1,6-liters bensinmotor på 122 hestekrefter. Det gir OK kraftoverskudd, men noen rakett er den absolutt ikke. Egenvekt på 1165 kilo får ta sin del av skylden for det. En cabriolet trenger ekstra avstivninger, dermed blir den også tyngre enn en bil med "vanlig" tak.

0-100 km/t går unna på 9,8 sekunder. På motorvei må den sekstrinns girkassen brukes aktivt for å få maks ut av motoren, den går fort litt tom på de øverste girene.

Det koster rundt 70.000 kroner å kjøpe seg opp til Cooper S med 184 hestekrefter. Den gir en ganske annerledes kjøreopplevelse, verdt å tenke på hvis du har mulighet!

Med taket på får du en voldsom C-stolpe. Ryggesensor er ikke dumt på denne bilen.
Med taket på får du en voldsom C-stolpe. Ryggesensor er ikke dumt på denne bilen.

Nicolais Cooper S elsker svingete småveier

Sann fryd

For denne bilen tåler virkelig litt krefter. Mini-ingeniørene har med rette fått mye skryt for konstruksjonen. De fire hjulene er puttet ut i hjørnene, understellet er påkostet og det er kjøreglede i bøtter og spann.

Svingete småveier er en sann fryd. Når du i tillegg får med deg lukter og omgivelser på en helt annen måte enn du får i en bil med tak, er sommerfølelsen helt der den skal være.

Tunet lyden

Motorvei er ikke riktig like moro. Støynivået sladrer om at bilen begynner å bli noen år. Taket slipper gjennom overraskende mye lyd. I starten sjekker jeg om noen av vinduene kan stå på gløtt, men nei. Det skal være sånn. På dette området er flere cabrioleter bedre enn Minien.

Apropos lyd: Her er også eksoslyden tunet litt. Ganske diskret, men litt ekstra brooming gjør seg!

Typisk Mini-interiør, med veldig mange ovaler og særpregede løsninger.
Typisk Mini-interiør, med veldig mange ovaler og særpregede løsninger.

Flere Mini-modeller skal faktisk forsvinne

Særegenheter 

Lite bagasjerom er nevnt. Foran er det imidlertid rikelig plass til to voksne. Barn sitter fint i baksetet. Har du store barneseter, får de akkurat plass, med litt lirking. 

Voksne kan også sitte bak. Takhøyden er overraskende god, og hvis de foran er greie og deler, er det også tilstrekkelig beinplass. Men utformingen av selve bakseteryggen (den er veldig bratt), gjør at det ikke er behagelig å sitte her på mer enn småturer.

Interiøret er ellers preget av mange Mini-særegenheter. Det gir absolutt et personlig inntrykk, selv om det kanskje framstår som litt rotete i starten. Materialkvaliten er også jevnt over ganske enkel. Her er vi langt unna noen premium-følelse.

Under 100.000 kroner 

Rimeligste Mini cabriolet heter One.  Da får du den med 98 hestekrefter, prisen starter på 250.000 kroner. Vi anbefaler absolutt pristillegget opp til Cooper, som starter på 280.000. En så morsom bil som dette bør ikke være undermotorisert!

I bruktmarkedet starter denne Mini-generasjonen på rundt 150.000 kroner. Dette er typisk en bil nummer to (eller tre) for mange eiere. Dermed blir det som regel ikke noen avskrekkende kilometerstand. Fem-seks år gamle biler har gjerne gått rundt 50.000-60.000 kilometer.

Synes du dette også er for dyrt? Da kan du se nærmere på første generasjon av "nye" Mini. Her får du cabriolet-utgaven fra under 100.000 kroner nå. Det er mye fin sommerbil for pengene!

Verdens minste familiebil: Her kan du lese hele testen vår av Mini cabriolet

Mini cabriolet er sommerlykke på fire hjul. Dessuten er den en liten kjøremaskin.
Mini cabriolet er sommerlykke på fire hjul. Dessuten er den en liten kjøremaskin.

Guide: Dette må du vite før du kjøper cabriolet