Kraftig økning i antallet elbiler gjør at det kan være mange om beinet på ladestasjonene.
Kraftig økning i antallet elbiler gjør at det kan være mange om beinet på ladestasjonene.

Mange vil ha ladeplikt for elbilene

Nå begynner det å bli trangt om plassene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
<p class="active">Antallet elbiler i det norske markedet har eksplodert de siste årene. Det gjør at trengselen på ladeplassene har økt kraftig.&nbsp;</p> <p class="active">Her er ikke utfordringen bare at flest mulig skal få ladet. Det har også blitt et problem at mange bruker ladeplassene som ren parkeringsplass, uten å lade. Dermed blokkerer de for dem som virkelig trenger mer strøm på batteriene.&nbsp;</p> <h2 class="active">Bedre verktøy</h2> <p class="active">Dette er noe som engasjerer sterkt blant elbileierne. Nå viser det seg at&nbsp;<span style="line-height: 1.5;">50 prosent av spurte elbilister mener ladeplikt er et bedre verktøy for å begrense unødig bruk, enn betaling.</span></p> <p class="active drop-bottom">Spørsmålet «bør det innføres betaling for normallading på offentlige ladeplasser for å begrense unødig bruk?» ble stilt i spørreundersøkelsen "Elbilisten 2015". Bak denne står Norsk elbilforening.</p> <p class="active drop-bottom"><a href="http://www.tv2.no/a/5941177">Denne dingsen løste et stort ladeproblem</a></p> <h2 class="active drop-bottom">Betaling?</h2> <p class="active drop-bottom">– Det er mangel på ladeplasser, og vi trenger mange flere. Derfor må de eksisterende utnyttes på en best mulig måte, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen, i en pressemelding.</p> <p class="active drop-top">3.831 av de 7.780 spurte i undersøkelsen så det på samme måte, og bekreftet samtidig at de ønsker ladeplikt, framfor betaling for lading.</p> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Betaling er likevel ikke uaktuelt: 1.367 (18 prosent) mener betaling er et godt tiltak for å begrense misbruk av ladeplasser, mens 1.554 (20 prosent) svarer «nei». De siste 11 prosentene valgte «vet ikke».</span></p> <p class="active"><a href="http://www.tv2.no/a/6054307"><span style="line-height: 1.5;">Elbilen gikk for kort, kjøper fikk igjen pengene</span></a></p> <h2 class="active"><span style="line-height: 1.5;">Eget skilt</span></h2> <p class="active">Elbilforeningen tilbyr for øvrig et eget skilt som sørger for for ladeplikt på ladeplasser.<br>Skiltet kan være relevant på ladestasjoner i borettslaget/sameiet, på handlesenteret, på hotellet, i parkeringshuset eller andre steder.</p> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Skiltet monteres der man &nbsp;ønsker å reservere en P-plass med ladepunkt for elbiler og ladbare hybrider, og har den viktige nyansen «ladende motorvogn».</span></p> <p class="active">Altså er det ikke snakk om å parkere uten å lade på P-plasser der skiltet er montert. Elbilen må være tilkoblet.</p> <p class="active"><a href="http://www.tv2.no/a/5998598">Se: Elbil-suksessen har fått en storebror!</a></p> <p class="active"><a href="http://www.tv2.no/a/6703863">Nektet Tesla å selge biler, så grep en politiker inn</a></p>
Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening.
Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening.
Ikke bare parkeringsplass, mange mener at man også må lade for å få stå her. Foto: Scanpix.
Ikke bare parkeringsplass, mange mener at man også må lade for å få stå her. Foto: Scanpix.