ÅPEN DØR: Lukene på motorene sto åpne da flyet til Oslo tok av i 2013. En tabbe fra to flyteknikere gjorde at flyet måtte nødlande.  FOTO: REUTERS TV
ÅPEN DØR: Lukene på motorene sto åpne da flyet til Oslo tok av i 2013. En tabbe fra to flyteknikere gjorde at flyet måtte nødlande. FOTO: REUTERS TV

Ny rapport avslører:
Oslo-fly nødlandet på grunn av «trøtte» flyteknikere

Flammer sto ut av motoren på flyet som var på vei fra London til Oslo i 2013. Nå viser det seg at brannen skyldtes at trøtte flyteknikere arbeidet på feil fly.  

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

24.mai 2013 måtte et British Airways-fly på vei fra London til Oslo snu og nødlande like etter avgang. 

Det sto flammer ut av flyets motor og vitner beskrev hendelsen som dramatisk. 

– Når man så opp kunne man se flammene som sto ut av motoren. Det var i full fyr da vi så det, fortalte et øyenvitne til Sky News

Pilotene på Oslo-flyet gjennomførte en vellykket nødlanding og alle de 75 passasjerene kom heldigvis fra hendelsen uten fysiske skader. 

Arbeidet på feil fly

På tirsdag, over to år etter den dramatiske nødlandingen, publiserte etterforskningsenheten Air Accidents Investigation Branch (AAIB) sin rapport om hendelsen. 

Konklusjonen er at menneskelig svikt forårsaket brannen i flymotoren. 

To flyteknikere hadde jobbet på flyet natten før og tok en pause. De lot lukene på motorene stå åpne, står det i rapporten

Da de morgenen etter skulle ta fatt i arbeidet igjen, gjorde de en fatal tabbe: De begynte å arbeide på feil fly - selv om flyet var av en annen type og sto parkert på et annet sted. 

Da flyet til Oslo lettet, åpnet dermed de løse motorlukene seg og ble revet av, noe som førte til brannen, skriver The Independent. 

Antakelig trøtte og overarbeidet

Rapporten konkluderer videre at de to teknikerne hadde jobbet en betydelig mengde overtid i forkant av hendelsen.

Det skal dermed være svært sannsynlig at teknikerne jobbet under «kraftige nivåer av tretthet» skriver etterforskerne. 

En av flyteknikerne hadde jobbet fire 12-timers lange dagvakter og åtte 12-timers lange nattevakter i de to ukene før ulykken. Selv om de begge var erfarne teknikere, konkluderer rapporten med at trettheten førte til den skjebnesvangre tabben.