Dette er låvefunnet du ikke trodde var mulig

Nå skal den sjeldne Lamborghinien selges, etter 15 års lagring. 

Lamborghini Countach er en av verdens
mest ikoniske biler – denne ble satt bort etter kun 2.700 kjørte kilometer. Her har den stått i 15 år, men nå skal den endelig selges.  Foto fra
ebay
Lamborghini Countach er en av verdens mest ikoniske biler – denne ble satt bort etter kun 2.700 kjørte kilometer. Her har den stått i 15 år, men nå skal den endelig selges.  Foto fra ebay

Lamborghini Countach:  En billegende. Et bil-ikon. En drøm. Og en av bilverdens mest spesielle biler.

Sylskarp kileform, en bakspoiler som gir mer assosiasjoner til fly enn til bil, massive luftinntak og motorlyd fra en V12-er som gir deg gåsehud over absolutt hele kroppen.

Det er en bil som i plakatform har prydet gutterom i snart to generasjoner og gitt mang en våt bildrøm.

Stått i 15 år 

Det er derfor slett ikke uten grunn at vi undres på hva og hvorfor noen får seg til å parkere denne billegenden i en låve. I hele 15 år. Og det etter kun bare å ha kjørt 1.700 (!) miles (2.700 km) med den.

Som om det ikke er nok, er den hvite 1985-modellen på bildene også den som av veldig mange regnes for den absolutt grommeste modellen.

Dette er nemlig en 5000 QV, med europeiske spesifikasjoner, selv om bilen nå befinner seg i USA hvor den også er lagt ut for salg på auksjonssiden ebay.

Se hele annonsen og alle bildene her:

V-12 motor og 455 hk

5000 QV betyr i praksis at V-12 motoren på 5 liter ble enda større og byr på 5,2-liters slagvolum, den har fire ventiler per sylinder «quattrovalvole» på italiensk, derav QV i betegnelsen, og motoren fikk de seks(!) doble forgasserene plassert på toppen, istedet for på siden.

For å få plass til forgasserarrangementet måtte man lage en forhøyning på motordekslet og en allerede dårlig utsikt bakober ble enda dårligere… Noen mener også at dette ødelegger bilens linjer.

Effekten er på massive 455 hk og sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på under 5 sekunder. Kjapt i dag, og lynkjapt for 30 år siden...

Senere biler fikk Bosch K-jetronic bensininnsprøytning, men som nevnt – denne modellen med forgassere regnes av mange som den aller gjeveste.

Krever litt jobb etter 15 år 

Kun 676 Countach 500 QV ble bygget. Det er med andre ord svært sjelden vare vi har snakker om.

Nå kan du altså få kjøpe en av dem. Det er vel grunn til å tro at denne bilen etter 15 års stillstand trenger  noe jobb og og ikke  minst en skikkelig rengjøring. Kilometerstanden på bare 2700 km til tross, vil det nok være smart med en skikkelig gjennomgang her.

Bilen har fått påmontert en større støtfanger bak, for å imøtekomme de amerikanske kravene og den har også fått ettermontert noen stylingdetaljer. Forsåvidt tidsriktige ting, men vi tror de fleste mener at den er enda vakrere i originalversjon.

Å bygge den tilbake skal i prinsippet være en enkel sak.

Gammel og rusten – men sjekk prisen!

Selges med støv og møkk

Bilen er hvit både utvendig og innvendig. Den har originalt verktøysett og de originale Pirelli P7-dekkene som den ble levert med. Muligens en smule harde etter 30 år…
Det gjøres også et poeng av at bilen ikke vaskes / shines før salg. Her får du med møkk og 15 år gammelt støv på kjøpet.

Men prisen er ikke direkte lavav den grunn. Høyeste bud er i skrivende stund oppe i over 265.000 dollar, eller det som nærmer seg 2,2 millioner kroner. Den har nettopp blitt veteran etter 30 års-regelen, så du slipper avgift om du henter den til Norge. Hvis du går med tanker om gjøre om plakaten fra gutterommet om til virkelighet ... 

Slik importerer du din drømme-veteran