Ferietur til Tour de France kan være tortour for bilen 

Det er en grunn til at mange norske bilister trenger hjelp i Frankrike.

Mange nordmenn setter kursen sørover for å få med seg Tour de France. Og mange av dem opplever dessverre problemer.
Mange nordmenn setter kursen sørover for å få med seg Tour de France. Og mange av dem opplever dessverre problemer.

Nordmenn som drar til Frankrike for å følge Tour de France, bruker gjerne bil for å komme seg dit. Tusenvis av norskregistrerte biler farter rundt på franske veier i løpet av ukene det svært populære sykkelrittet pågår.

Men det er ikke bare syklistene som kan få problemer i fransk sommervarme. Det viser seg nemlig at bilene også har sitt å stri med. 

– I juli i fjor hadde vi hele 1.400 prosent flere assistanser enn juni og august i Frankrike, og vi forventer ikke noe mindre trykk i år, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB Skadeforsikring, Vidar Korsberg Dalsbø.

Han mener norske bilister kan lære litt av syklistene de har kommet for å se på ...

Les også: Dropp sydenturen - kjøp feriebil i stedet!

Hard belastning

I sommerferien brukes bilen veldig annerledes, og ofte kunne bilister unngått problemer hvis de hadde klargjort bilen bedre foran ferien og fulgt med underveis.

– Det er en hard belastning for norske biler å plutselig bli sluppet løs på motorveien nedover kontinentet. Kombinasjon av tunglastet bil, glohett vær og nordmenn som er tung på gasspedalen, fører ofte til motortrøbbel. I tillegg foregår mye av Touren på veier høyt oppe i fjellene, som kan være tøft for alle motorer.

Les også: Bilferie i Sverige? Da bør du passe på

– Gjør som sykkelrytterne

Rådet fra Dalsbø er å ha særlig fokus på dekktrykk, olje og kjølevæske underveis på turen. Blir bilen for varm så ta pauser, for det er når du tyner bilen over tid på maks at den går på en «sprekk». 

– Du bør også huske å parkere i skyggen slik at bilen holder seg kjølig. Som bilførere tror jeg faktisk vi kan lære litt av de beste sykkelrytterne. De kommer godt forberedt til Touren, og må både huske å ta i seg riktig næring og ha utstyret i orden. I tillegg må de tilpasse farten slik at de ikke går på en smell, sier Dalsbø.

Les også: Slik forbereder du bilferien

Yndet mål for kriminelle

Nordmenn som drar på Tour de France kjøper gjerne svært dyre racingsykler og utstyr, og både sykler og biler som etterlates med eiendeler har blitt et yndet mål for kriminelle.

– For det første bør du vurdere om du trenger tilleggsforsikringer utover vanlig forsikring (innbo/reise) som har begrenset dekningsgrad. I tillegg bør du ikke etterlate bilen din med verdisaker. Vi får hvert år inn saker der familier som har satt igjen bilene har blitt rundstjålet, sier Dalsbø.

Ikke ferie for bilen

Bilferien er ofte en av de tøffeste øktene bilen din må gå igjennom i løpet av eierskapet.

– På bilferie kjører vi lengre enn vanlig, fortere enn vanlig og bilen er mer lastet. I tillegg byr varme sommertemperaturer på utfordringer for motoren. Til sammen fører dette til en eksplosiv økning av motorhavari og andre problemer når vi drar på bilferie, sier Dalsbø.

– Det er motorstopp, startvansker, punktering, feilfylling og utelåsing, som er de vanligste situasjonene som medfører veihjelp om sommeren, sier han.

Les også: Perfekt feriebil – hvis du tør

Dobling i juli

Viking redningstjeneste, som er DNBs samarbeidspartner på bilberging, opplever en voldsom økning i assistanser i løpet av sommerferien.
– Viking opplever en dobling i antall assistanser i sommermånedene juni, juli og august, og juli er helt klart tiden når det er mest trykk og høyest beredskap hos oss, sier Joachim Tandberg, salgsdirektør i Viking.

Les også: Slik unngår du at bilferien blir et mareritt