Denne erstatter en skikkelig storselger

Og tro ikke at luksus-SUVen bare kan kjøres på landeveien. Dette er rene fjellgeita!

Mercedes lanserer med denne bilen et modellnavn som aldri er brukt før. Men bilen er i realiteten "bare" en facelift av storselgeren gjennom flere tiår - ML.
Mercedes lanserer med denne bilen et modellnavn som aldri er brukt før. Men bilen er i realiteten "bare" en facelift av storselgeren gjennom flere tiår - ML.

Hva er dette?

– Mercedes har hatt stor suksess med SUV-en ML. De var tidlig ute i dette segmentet, da de lanserte første generasjon tilbake i 1997. Siden den tid har det kommet to generasjoner til. Men nå skal navnet fases ut. Siste generasjon har nemlig i tillegg til en facelift, fått et helt nytt navn. Alle SUVene til Mercedes vil fra nå av ha GL som de to første bokstavene i modellbetegnelsen – og deretter en bokstav som indikerer størrelsen. ML, som er basert på E-klasse, er dermed blitt til GLE.

Den nye modellen kommer omtrent samtidig som et par splitter nye modeller fra konkurrerende merker: Volvo opplever enorm suksess med sin andre generasjon av XC90, mens Audi nettopp har lansert sin SUV-konge Q7 i andre generasjon.

BMW på sin har gitt oss TO ladbare varianter av bestselgeren X5.

Så dette er et segment der konkurransen er knivskarp. 

Er nytt navn og ny giv, nok til å gi GLE skytsen den trenger for å bite fra seg på salgsstatistikken?

Les også: Se hva Mercedes har funnet på nå!

Hvordan er den å kjøre?

GLE er en formidabel komfortmaskin. Akkurat som forgjengeren ML. Vi lar oss stadig imponere over støynivået i Mercedes sin modeller. Og få gjør det bedre enn GLE. Akkurat det med å lukke døren med et avdempet klunk, og umiddelbart føle at du stenger støy og kaos fra omverden ute, er det få andre som klarer bedre.

Setene er gode og gir fin støtte, og du har god oversikt. 

Men den kanskje viktigste endringer fra siste generasjon ML til GLE, er girkassen. For første gang har nemlig Mercedes paret sin 9G-Tronic automatgir med 4Matic firehjulsdriften. Og det fungerer ganske enkelt utmerket. Det gjør også at bilen oppfattes mer kvikk og sportslig enn tidligere.

For øvrig er denne bilen uvanlig kompetent i terrenget. Det fikk vi ettertrykkelig bekreftet i den svært krevende offroad-løypa vi kjørte den i. Ikke minst gjelder det om du bestiller den med offroad-pakken, som blant annet gir ekstra bakkeklaring.

I stupbratte motbakker, opptil knappe 30 graders sideveis helling (skal faktisk tåle 35 grader!), gjennom dype hull og ned fjellsider i testløypa, beviser Mercedes at SUV-en deres ikke bare er god på landeveiskjøring, den tar seg fram som ei rutinert fjellgeit også!

Les også: Etter 5 år er det halv pris

Finest utenpå eller inni?

De utvendige endringene er ikke så store. Men nye lykter er naturligvis på plass. Det er også blitt litt mer avrundede hjørner og luftinntak i fangerne, som gir et moderne utseende. 

Men i det store og det hele, er det nok helst Mercedes-fansen som raskt vil kunne skille den utgående ML-modellen og den nye GLE-modellen.

Muligheten for å få et mer særpreget utseende er forresten blitt større. AMG-pakke, Exclusive-pakke og Night Package (sorte lister rundt vinduene) er noen av alternativene.

Vi liker best AMG-styling – i kombinasjon med Night Package - slik som den hvite bilen på bildene. Det gir et skikkelig sportslig uttrykk.

Innvendig er det også blitt noen justeringer til det bedre. Blant annet er skjermen til infotainement-systemet mer integrert i dashbordet, noe som gjør at den ser litt mer gjennomtenkt ut. De andre skjermene, som står helt isolert, kan virke litt mer "kastet inn i siste liten".

Forøvrig er funksjonaliteten og grafikken bedre – både til navigasjon, stereo og de ulike kjøreprogrammene.

Men noe head up display blir du ikke tilgodesett med. Og det synes vi er merkelig. For en bil i denne prisklassen burde kunne tilby såpass i 2015 ...

Les også: Men Volvo-SUVen var ikke død

Hvordan er plassen?

Plassen er, som den var fra før, mer enn tilstrekkelig for folk flest. Bagasjerommet rommer hele 690 liter, før du begynner å vippe ned bakseteryggene. Det er ganske enkelt et hav av plass.

I baksetet er det mye av det samme: Mer enn nok boltringsplass. Passasjerene sitter dessuten høyt og har god utsikt både til siden og framover.

Mye av det samme gjelder de som sitter helt fremst. Her er det flere smarte og praktiske oppbevaringsplasser – inkludert koppholdere som både kan kjøle- og varme drikken din. Det siste koster imidlertid ekstra.

Men, og dette er et relativt stort men, du får ikke GLE som syvseter. Det gjør de fleste av konkurrentene – og kan være utslagsgivende for mange kunder.

Les også: Knallhard kamp om premiumkundene

Går den bra?

Innstegsmodellen, GLE 250d, har 204 hk og bruker 8,6 sekunder fra 0 til 100 km/t. Det er ikke verst. Forbruket, på 0,57 l/mil er dessuten imponerende lavt. Men denne bilen fikk vi ikke testet på lanseringen.

En av utgavene vi imidlertid hadde gleden av å kjøre, var 350d. 

Den har 258 hk, og det er en særdeles passende motorisering til denne bilen. En kraftkilde som duger til både kjøring i høy hastighet på motorveien og effektive forbikjøringer. 0-100 km/t klarer den på 7,1 sekunder, noe som rett og slett er ganske så brennkjapt. Forbruket er godkjent: 0,64 l/mil.

Men begge disse blir naturligvis for sinker å regne, sammenlignet med den ladbare hybriden: GLE 500 e. Takket være kombinasjonene av elektrisk motor på 116 hk og en bensinmotor på 333 hk, er dette rene racerbilen.

500 e fikser 0-100 km/t på 5,3 sekunder og gir et voldsomt fraspark. Samtidig er oppgitt forbruk så lavt som 0,33 l/mil. Da vi testet merket vi imidlertid at dette øker raskt på, hvis du skal ut på litt lengre turer ...

Prisene starter på 789.000 kroner (250d), så øker det på til 925.000 kroner (350d) – mens den ladbare hybriden begynner på 961.000 kroner. Hvis en har råd, og importøren klarer å skaffe nok eksemplarer av denne, er det ingen tvil om at sistnevnte gir mest bil for pengene.

Les også: Her får du superkrefter "på tilbud"

Hva er konklusjonen?

Mercedes sørger for å bite skikkelig fra seg, når de oppgraderer ML og skifter navn til GLE. Ny girkasse gjør underverker for opplevelsen av litt mer aktiv kjøring, og det nye infotainementsystemet gir også et betydelig løft. Viktig er det dessuten at en nå får på plass en ladbar hybrid. GLE er forøvrig en av de store SUVene som virkelig vet å ta seg fram i ulendt terreng.

Prisen er på linje med BMW X5 – mens Volvos innstegsmodell XC90 D5 sniker seg under begge de tyske konkurrentene. Den har dessuten mer hestekrefter (225) og leveres med syv seter som standard.

Med andre ord – det skal bli en durabelig oppgjør om kundene i denne klassen. GLE bør være med i vurderingen før du bestemmer deg.

Pluss: Høy komfort, imponerende off road-egenskaper
Minus: Ikke tilgjengelig som 7-seter

Les også: Verdens mest solgte SUVer