Nå får du denne luksusbilen fra 60.000 kroner

Og det kan være et veldig bra bruktkjøp. 

Jaguar S-Type er fortsatt en aristokratisk og staselig bil. Her får du virkelig mye bil for pengene.
Jaguar S-Type er fortsatt en aristokratisk og staselig bil. Her får du virkelig mye bil for pengene.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg har en tid gått og tenkt på å anskaffe en litt spesiell bil nummer to. Den skal ikke brukes spesielt mye, men må være i bruksstand og starte når den skal. Tenkte da at i stedet for å kjøpe noe helt vanlig og A4, kunne jeg finne noe som også har litt personlighet og ikke er helt dusinvare.

Ser nå på et par stykker av Jaguar S-Type som ligger til salgs for rundt 60.000 kroner. Er det noe du kan anbefale meg å kjøpe? Jeg vet ikke så mye om selve biltypen, men Jaguar var vel ikke kjent for å lage de beste bilene for 10-15 år siden?

Benny svarer: 

Heisann!
Dette er en morsom tanke, som jeg har veldig sansen for! Designet er litt retro-klassisk og lekkert i mine øyne. Det er helt klart en design med tydelige DNA fra den langt mer klassiske og eldre Jaguar Mark 2.

Det litt tunge utseende til tross, så byr bilen på hakket mer sporty kjøreegenskaper enn man kanskje skulle tro. Selvfølgelig kombinert med høy komfort – som seg hør og bør i en slik bil.

S-Type er så vidt meg bekjent en relativt driftsikker bil, uten de helt store feilene og manglene, men etter 10 - 15 år så kan jo alt skje. Dessuten er ikke en Jaguar det aller billigste å ha på verksted heller.

Jaguar XJ6: Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?

Dette må du sjekke

Derfor er en skikkelig nøye sjekk et must før man kjøper en slik bil.
Slitte bærekuler og dårlige bremseskiver er det første du skal sjekke. Det er en svakhet på disse bilene. Sjekk av forstilling, hjuloppheng og bremser hører også med.

Jeg ville nok også sjekket automatkassa litt nøye (Man kjøper jo ikke slik bil med manuelt gir, gjør man vel...) Den var en svakhet på de første bilene.

Så sjekk oljen på girkassa. Den skal være rød, klar og lukte olje. Er den brunaktig og lukter svidd – finn en annen bil. En ny girkasse kan koste deg like mye som selve bilen.

Ellers er selvfølgelig komplett servicehistorikk en stor fordel. Det samme er en god eierhistorikk og selvfølgelig også en fersk EU-godkjenning.

Man kjøper ALDRI en engelsk bil uten å sjekke at alle elektriske funksjoner virker som de skal.

Jeg vet ikke hvor viktig plass er for deg, men vær forberedt på at denne er mindre enn du tror, men man sitter i alle fall godt i forsetene. Dessuten er det mye skinn og treverk, slik man ofte forventer i en Jaguar.

Noen liker jo ikke treverk i bilinteriør og mener at det hører hjemme i båter. Jeg er ikke helt enig. Litt treverk ombord i en Jaguar har aldri gjort saken dårligere... Den bilen tåler det.

Ford-kompromiss

Nå skal det også sies at skinnet i denne ikke er av aller høyeste kvalitet og at treverket er akkompagnert av hard, ekkel plastikk noe steder. 

Dette er en bil fra den tiden Ford var inne på eiersiden og noen av Ford-kompromissene synes, for å si det slik. 

Men leter du opp en fin bil i god stand, så skal jeg være den aller første til å stille meg i gratulasjons-køen!

Styr unna de aller billigste eksemplarene. Kan du legge 100.000 kroner i det, så får du en veldig fin bil. Her kan man også prute en god del. De som selger disse blir nok ikke akkurat nedringt...

Jeg er også villig til å vedde solhatten min på at venner, naboer og kolleger ikke klarer å gjette hva du har betalt for bilen på første forsøk... S-Type har noe klassisk og aristokratisk over seg, de fleste vil nok tro du har betalt langt mer for bilen enn du faktisk har.

Jaguar X-Type: Blir beskyldt for å ikke være ekte vare

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: