Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salget av Fiats personbiler i Norge har stort sett bare vært sorgen siden 1980-tallet.

Importører har kommet og gått, modellutvalget har mildt sagt vært varierende, og ting som kvalitetsrykte og annenhåndsverdi har gjort at svært mange bilkjøpere har ligget langt unna Fiat. 

Kraftig tilbakegang

Det lille retro-sjarmtrollet 500 klarte å skape et vendepunkt da den kom. Men det begynner å bli  mange år siden, og i dag har Fiat et svært smalt modellutvalg.

Etter årets seks første måneder, var det solgt 131 nye Fiater i Norge. Det tilsvarer en markedsandel på så lite som 0,2 prosent. Og det er en kraftig tilbakegang fra et fjorår som også var svakt, minus 40,2 prosent.

Her er det med andre ord en stor jobb å gjøre hvis Fiat skal ha noen framtid i Norge. Og det er akkurat det en helt ny importør skal i gang med.

Visste du at Fiat har Norges billigste firehjulstrekker?

Skal femdoble

I vår ble det kjent at Fiat-fabrikken selv vil ta over importen til Norge. Dermed er det takk og farvel til RSA som har vært importør av Fiat siden 2009.

Til bransje-nettsedet Bilnytt.no (krever abonnement), forteller Fiats Norden-sjef Alessio Castelli at de har store ambisjoner for den videre satsingen. I dag har Fiats person- og varebiler en samlet markedsandel i Norge på 0,4 prosent. Den skal økes kraftig.

– Vi skal raskest mulig opp til to prosent. Deretter blir målet fire prosent, sier Castelli, til Bilnytt.no.

Starter på minussiden

Varebilene blir svært viktige her, men for å klare denne målsetningen må Fiat også øke salget av personbiler kraftig.

– De har en formidabel jobb foran seg, og en jobb de virkelig ikke har råd til å undervurdere. Det er ikke til å komme fra at Fiat har en svak standing i Norge. Å snu dette blir krevende, sier Broom-redaktør Knut Skogstad som følger bilbransjen tett.

– Fiat sliter fortsatt med et dårlig kvalitetsrykte i Norge, mange oppfatter bilene deres som ukurante. Det smitter også over på situasjonen i bruktmarkedet, med høyt verditap. Slike ting snur man ikke over natten. Det krever mye jobb og også store investeringer. Den nye importøren starter på mange måter på minussiden, men det er de nok også helt klar over, sier Skogstad.

– Skal jeg ta sjansen på ny og ukjent SUV?

 

Enklere på varebil

– Hva med modellutvalget til Fiat?

– Her har de siste årene vært tunge. Fiat har på mange måter havnet i skyggen mens Fiat-konsernet har kjøpt opp amerikanske Chrysler og brukt mye tid på å stake ut kursen videre. Etter finanskrisen kuttet de også kraftig ned på utviklingsbudsjettene sine. Resultatet at det ser vi nå, med et modellutvalg som er tynt. Med noen få unntak er også modellene gamle. Det er ikke noe godt utgangspunkt i den tøffe konkurransen som råder i bilmarkedet.

– Men på varebil kan det nok være enklere. Her har Fiat i dag en bedre posisjon enn de har på personbiler. Det er også interessante nyheter på vei, som kan komme til å øke salget i årene framover, sier Knut Skogstad.

Riktig bil, riktig timing

– Noen ganger holder det med én suksess?

– Ja, det er helt riktig. Vi har flere eksempler på at én modell kan endre det meste for et bilmerke.  Det handler om å komme med riktig bil, til riktig tid. Da kan man snu både tilbakegang og problemer, til suksess.

– Det er nok noe sånt Fiat må håpe på, samtidig som de sakte, men sikkert må snu hele imaget sin ute i det norske markedet. Det blir krevende, men umulig er det ikke. Og for de bilinteresserte er det naturligvis viktig at vi har så mange merker som mulig å velge mellom. Slik sett er det mange som håper at Fiat skal lykkes med satsingen sin i Norge, avslutter Skogstad. 

LES OGSÅ: Dette bil-comebacket har overrasket mange

Sedanen Aegan er foreløpig siste nybil fra Fiat, den skal produseres i Tyrkia.
Sedanen Aegan er foreløpig siste nybil fra Fiat, den skal produseres i Tyrkia.

Kjenner du igjen denne fronten?