Henrik Ingebrigtsen har hatt logoen til DNB på brystet, men nå har banen sagt opp sponsoravtalen med Friidrettsforbundet.
Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Henrik Ingebrigtsen har hatt logoen til DNB på brystet, men nå har banen sagt opp sponsoravtalen med Friidrettsforbundet. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Friidrettsforbundet mister generalsponsor

Mer dårlig nytt for norsk friidrett. DNB mener de får mer ut av pengene sine andre steder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter å ha vært den største sponsorene til Friidrettsforbundet siden slutten av 1990-tallet, sa storbanken DNB opp sin avtale verdt mellom to og tre millioner kroner med Norges friidrettsforbund rett før sommeren.

– Vi har mange sponsoravtaler i DNB, og da er det naturlig at vi gjør evalueringer. Da må vi prioritere for å se hvor vi får mer igjen for pengene våre, og da har vi valgt å gå ut av friidretten, sier informasjonsdirektør, Even Westerveld i DNB, til TV 2.

- Utfordring

Generalsekretæren i Norges friidrettsforbund, innrømmer at situasjonen er uavklart.

– Det er en utfordring for oss, men vi mener vi har gode produkter å selge. Vi har begynt å ha møter med andre, men ingen konkrete firmaer vi har kommet i mål med ennå, sier Kjetil Hildeskor til TV 2.

Det overrasker ikke mannen som i sin tid var med å lage avtalen for DNB.

– At de går ut av den avtalen er ingen bombe. I dag har man ikke de profilene vi hadde på nittitallet med utøvere som Trine Hattestad, Steinar Hoen, Vebjørn Rodal, Geir Moen, og Hanne Haugland. Dessuten har alt sin tid. En sponsoravtale er ikke et giftermål, sier eieren av Sponsorconsult, Jacob Lund, til TV 2.

- Ugunstig

Forrige uke ble friidretten rystet av to skandalesaker. Først var det en voldsom oppvask da utøverne sendte brev til ledelsen etter fylleskandalen i lag-EM. Deretter ble det kjent at Jaysuma Ndure er tiltalt for vold mot sin eks-samboer. Selv om begge sakene skjedde før generalsponsoren trakk seg ut, er det lite gunstig med tanke på eventuelt nye interessenter.

– Det er klart at i sum virker dette mediebildet overfor friidretten ugunstig. Det er helt klart ødeleggende for forbundet at dette kom opp nå, mener Jacob Lund, som har skrevet flere sponsoravtaler enn de fleste i Norge.

Forbundet er enig i at disse sakene kan ha en kortsiktig negativ innvirkning på sponsorarbeidet.

- Men vi håper jo at andre positive aktiviteter skal overskygge dette ganske snart. Vi føler vi har mange spennende unge profiler som vi håper skal slå gjennom i løpet av noen år. Dessuten kan utøvere som Henrik Ingebrigtsen og en skadefri Andreas Thorkildsen levere medaljer i mesterskap.

Før sesongen mistet også forbundet avtalen de hadde med Jobzone, som i sin tid også var privatsponsor for det gamle «superparet» Andreas Thorkildsen og Christina Vukicevic.

- Den avtalen er ikke erstattet, og budsjettet for landslaget er mindre i år enn før, sier Kjetil Hildeskor.

– Selger i bredden

Den eneste nye avtalen forbundet har signert i år er med Bama, men den er rettet mot ungdomsidretten.

– Men det viser at vi har attraktive produkter å selge. Vi jobber også aktivt inn mot mosjonsidretten og den løpebølgen som herjer i Norge nå, forteller Hildeskor.

Ifølge Jacob Lund er det generelt vanskeligere for idretten å få store avtaler på ren sponsing.

– Viljen til å gå inn i idrettssponsorater er begrenset, men friidretten skal ha for at de er flinke på breddesiden, sier Lund.

I forbundet vil de ikke svartmale situasjonen.

– Jeg er optimist, og har tro på at vi skal finne en løsning snart, avslutter Hildeskor.