Martin overrasket over at Edvald & co. lot ham stikke

Tony Martin fikk endelig revansje etter flere nesten-dager i Tour de France.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Cambrai (TV 2): Mandag var Tony Martin 0,07 sekunder unna å ta den gule trøyen.

Også på den 2. etappen måtte tyskeren bite i det sure eplet.

Det var derfor en svært innbitt panservogn som stakk på akkurat riktig tidspunkt på den 4. etappen til Cambrai.

Spurtere som Peter Sagan, John Degenkolb, Bryan Coquard, Nacer Bouhanni og Edvald Boasson Hagen sov i timen da Martin stakk. Sky, Tinkoff-Saxo og Astana var mer enn fornøyd med å ha kapteinene sine i den første gruppen og hadde ingen interesse av å jakte på Martin.

– Så at Tony gikk
Det ble også Edvald Boasson Hagens bane. Martin sier han er overrasket over at han ikke ble markert bedre.

– Jeg er overrasket over at ingen fulgte angrepet mitt. Kanskje de så at jeg punkterte og måtte bytte sykkel på brosteinspartiet. De tenkte kanskje at jeg kjørte helt på grensen, og det gjorde jeg også. De ventet kanskje ikke at angrepet skulle komme så tidlig. Det var akkurat riktig øyeblikk, sier Martin.

Lagkameratene i Etixx-Quick Step jublet hemningsløst med Martin etter målgang. Ingen tvil om at de trengte en seier etter noen skuffende dager.

Boasson Hagen rakk ikke å reagere da Martin stakk.

– Jeg så Tony gikk, men da var det allerede for seint. Femteplass er ikke akkurat noe å rope hurra for, men det kjentes greit i dag, sier Boasson Hagen.

– Edvald i dødens posisjon
TV 2-ekspert Johan Kaggestad er forundret over at de beste spurterne ikke markerte Martin bedre.

Laget jublet med Martin etter seieren.
Laget jublet med Martin etter seieren.

– Det var typer som Degenkolb og Boasson Hagen som skulle vinne en slik etappe. For sammenlagtrytterne var det en gevinst å bringe kapteinene i mål. Det var opplagt at Etixx-Quick Step kjørte for Tony Martin så lenge det var håp. Jeg synes Martin var kjempetøff som prøvde seg. Edvald var helt alene, så han var på mange måter i dødens posisjon. Degenkolb burde nok organisert laget sitt bedre mot slutten, sier Kaggestad.

Det var ikke tilfeldig at nettopp Martin fikk den luken han fikk mot slutten av brosteinsetappen. Tyskeren forteller at han kjente hver eneste sving i avslutningen.

– Jeg kjente avslutningen veldig godt. Jeg hadde vært her to dager for å trene i forkant av Touren. Jeg visste at jeg ville ha en veldig god mulighet til å vinne hvis jeg kunne være i front når den krappe venstresvingen kom én kilometer før mål, sier Martin.