FIKK TRØBBEL: Familien Malvik fikk en lite hyggelig start på sin sommerferie til Toscana. Reisen var betalt, men billettene fantes ikke. FOTO: PRIVAT / PRIVAT
FIKK TRØBBEL: Familien Malvik fikk en lite hyggelig start på sin sommerferie til Toscana. Reisen var betalt, men billettene fantes ikke. FOTO: PRIVAT / PRIVAT

Slik unngår du å gå i samme feriefelle som Trondheim-familien

Vel fremme på flyplassen ble den uheldige familien nektet å komme ombord i flyet. Her er Forbrukerrådets beste tips for å unngå trøbbel med feriebestillingen. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2 har fortalt om familien Malvik fra Trondheim som bestilte flybilletter fra reiseselskapet Flightfinder. Da de kom på flyplassen for å sjekke inn, var reservasjonen deres forsvunnet og flyet var fullt. 

Det endte med at familien måtte punge ut med 47.000 kroner for nye flybilletter til Italia - to dager etter at de skulle ha kommet frem. 

Nå advarer Forbrukerrådet mot å bestille ferieturer på nett fra små, ukjente selskaper. 

TENK STORT: Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet sier nordmenn bør bestille ferie fra store, kjente selskaper.  FOTO: KJELL HÅKON K. LARSEN / FORBRUKERRÅDET
TENK STORT: Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet sier nordmenn bør bestille ferie fra store, kjente selskaper. FOTO: KJELL HÅKON K. LARSEN / FORBRUKERRÅDET

– Det er klart at et lite ukjent firma i fremmed land kan være vanskeligere å få tilbake penger fra enn et stort kjent firma, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos. 

– Klart avtalebrudd

Forbrukerrådet har ingen fullstendig liste over «versting-reiseselskapene», men sier at de får henvendelser som handler om at folk ikke får reisene de har kjøpt. 

– Det er en type henvendelse vi kan få, men det er ikke veldig vanlig. Vi opplever heldigvis ikke dette er et stort problem for norske forbrukere, sier Halsos.  

Dersom man likevel skulle være så uheldig å havne i en situasjon hvor man ikke får reisen man har betalt for, er Halsos klar: 

– Da er det et klart avtalebrudd og man bør snarest prøve å ta kontakt med selskapet som har solgt reisen for å få erstatning.

– Bruk kredittkort

Men det å få kontakt med reiseselskapet, er ikke nødvendigvis en enkel oppgave. Familien Malvik forsøkte iherdig å nå Flightfinder da deres reservasjon var forsvunnet. Først etter nesten tre dager tok selskapet kontakt. 

– Vårt råd er å sende en e-post og klage så fort som mulig. Dersom reisen er bestilt på nett vil de vil alltid ha en e-post som de kan nås på, sier Halsos. 

I tillegg oppfordrer Forbrukerrådet til å bruke kredittkort når man betaler for flybilletter og hotell. 

– Hvis man ikke får tilbake pengene når man forsøker å klage, kan man klage via banken dersom man har betalt reisen med kredittkort, sier han.  

Vanskelig å få erstattet forkortet ferie

Får man kontakt med reiseselskapet, har man rett på å få pengene tilbake for reisen. I tillegg kan man få penger tilbake for økonomiske tap, som at man måtte betale for nye billetter. 

– Det er vanskeligere å få erstatning for tort og svie, som at ferien ble forkortet. Unntaket er hvis det er snakk om en pakkereise, da vil man kunne klage og få prisavslag for slikt, forklarer Halsos. 

TV 2 har også vært i kontakt med personer som har bestilt hotell på nettet, og oppdaget at det ikke var noen reservasjon i deres navn da de ankom hotellet. 

– Det er sjelden at selskaper som Hotels.com og Booking.com ikke har bestillingene i orden, men det kan selvfølgelig skje, sier Halsos. 

– Som regel går det heldigvis greit, både når det gjelder flybilletter og hotellreservasjon.