Dette kan gi et skikkelig comeback

Skal de endelig lykkes i denne klassen igjen?

Renault får en ny toppmodell, Talisman er akkurat offisiell og erstatter Laguna som forsvinner, etter tre generasjoner.
Renault får en ny toppmodell, Talisman er akkurat offisiell og erstatter Laguna som forsvinner, etter tre generasjoner.

De franske bilprodusentene har lenge slitt tungt med de største modellene sine. Kjøperne har forsvunnet til tysk premium og SUV-er, og etterlatt Renault, Peugeot og Citroën med stadig mindre markedsandeler i klassen.

For Renaults del har det ført til at de ikke har hatt noen klart definert toppmodell. Det er neppe bra for merkevaren, og det er heller ikke bra for salget. Samtidig har familiebilen Laguna slitt tungt med å hevde seg mot konkurrentene. Renault har rett og slett ikke vært skikkelig på ballen.

Laguna forsvinner

Men nå skjer det ting også på dette området. Renault er på offensiven og har blant annet fått mye skryt for designene sine de siste årene.

Det har de tatt med seg inn i nye Talisman, som akkurat er offisielt presentert. 

Etter tre generasjoner forsvinner nå Laguna-navnet. Talisman er også en adskillig større bil, med det viser Renault at de ønsker å posisjonere nykommeren høyere enn bilen den erstatter. Og designmessig er det snakk om en liten revolusjon.

Renaults crossover er en av klassens tøffeste

Også som stasjonsvogn 

For å starte med størrelsen: Talisman har vokst 15 centimeter i lengden, sammenlignet med utgående Laguna. Den måler 4,85 meter, fra støtfanger til støtfanger.  Da snakker vi stor bil.

Renault hevder at Talisman skal være den mest rommelige bilen i klassen, både for folk og bagasje. Sedanmodellen har et bagasjerom på hele 608 liter, det er meget bra. Renault forteller også om mange oppbevaringsrom og praktiske løsninger.

Stasjonsvogn kommer forresten også. Den heter på Renault-språket Sport Tourer, bilder av denne er ennå ikke sluppet. Renault velger å gi oss sedanen først.

Trenger du egentlig større stasjonsvogn enn denne?

Flere kjøreprogrammer 

Motorutvalget forteller at Renault har ambisjoner om å konkurrere med de mer eksklusive bilene i klassen. Tre bensinmotorer er klare fra starten, på henholdsvis 150, 160 og 200 hestekrefter.

På dieselfronten er det litt mer nøysomt, vi snakker tre varianter med henholdsvis 110, 130 og 160 hestekrefter. 

Renaults Multi Sense-system handler om at man i stor grad kan tilpasse bilens kjøreegenskaper etter egne ønsker. Firehjulsstyring er standard. Aktiv støtdemping gir valg mellom fem ulike innstillinger: Komfort, Sport. Eco, Nøytral og Personlig (sistnevnte høres jo unektelig spennende ut).

Alt det siste innen sikkerhetsutstyr er på plass, slik det skal være i en helt ny bilmodell.

Denne kommer sent, men den kommer godt!

Eksklusive materialer

Innvendig domineres midtkonsollen av en stor infotainmentskjerm. Den kommer i to utgaver, henholdsvis 7 og 8,7 tommer. Herfra styres det meste av funksjoner i bilen.

Renault har også lagt vekt på eksklusive materialer og høy finish. Målsetningen er å være minst på høyde med de beste konkurrentene, samtidig som man skal ha med seg en dose av fransk særpreg. 

Kommer til Norge? 

Her hjemme er Renault nå i kraftig vekst, der elbilen Zoe virkelig har tatt av i år. Dette kommer etter mange tunge år med fallende salg.

I en pressemelding sier importøren dette om Talisman:

– Hvilke modeller/utstyrsnivåer som eventuelt tas inn til Norge er ikke bestemt. Salgsstart er heller ikke bekreftet.

Med andre ord er det ikke offisielt klart om bilen i det hele tatt kommer til Norge. Dette handler nok om både økonomi, og fokus internt hos importør og forhandlere. Men som en merkevarebygger for Renault her hjemme, vil Talisman helt klart passe godt inn.

På offensiven: Renault doblet nesten salget i fjor

Litt glemt bil i Norge, men den er super for familiene