En fornøyd bileier med sin sjeldne sportsbil. Foto: Hans Jørgen Nordskog.
En fornøyd bileier med sin sjeldne sportsbil. Foto: Hans Jørgen Nordskog.

Hans Jørgen har en virkelig sjelden bil 

Det startet da han var fly-instruktør i USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter å ha skrevet en sak om 70-tallets glemte superbil Panther Six, fikk jeg spørsmål fra en leser om det finnes noen Panther i Norge. Det gjør det.

Det finnes neppe noen Panther J72 og Panther DeVille, som begge var ekstremt dyre som nye. De har heller aldri falt til bunns på prislistene som f.eks en del Bentley og Rolls-Royce fra samme tidsrom har gjort, og er langt dyrere enn f.eks amerikanske neo-klassikere som Excalibur og Clenet på bruktmarkedet.

Den første rimelige Panther

Men i 1976 kom den første rimelige Panther: Lima. Den brukte enkel og billig Vauxhall-mekanikk, inkludert girkassen og 2,3-liters motoren under panseret. Men Lima ble fortsatt håndbygd hos fabrikken, og de vakre linjene kunne konkurrere med hva det skulle være.

Glassfiberkarosseriet gjorde at vekten var på hyggelige 870 kg, og da ble ikke 110 hester så lite som det kanskje høres ut. 0-100 gikk unna på litt over 8 sekunder, og det var kjapt på sent syttitall.

John Are fant drømmebilen innerst på en låve

En forbedret MkII kom i 1979, og det fantes også en turboladet versjon som hadde dukket opp året før. Lima ble erstattet med den svært like modellen Kallista i 1982, etter at 918 Lima hadde blitt produsert. I mellomtiden hadde imidlertid Panther kollapset finansielt, og ble kjøpt opp av sør-koreanske interesser.

En Panther trives selvsagt også når mørket har senket seg. Foto: Hans Jørgen Nordskog.
En Panther trives selvsagt også når mørket har senket seg. Foto: Hans Jørgen Nordskog.

De satset videre med Kallista som var bygd på Ford-mekanikk. Ssangyong kom etter hvert inn i bildet, og tok til slutt med seg Kallista til Sør-Korea, hvor de siste Kallista (med 4 cm bredere interiørplass) ble bygget. En god del av disse fant også veien til Europa utover 90-tallet.

Fra Tyskland til Norge

Lima og Kallista er ganske vanlige på bruktmarkedet, og det har også medført at noen av bilene har funnet veien til Norge. En av disse er en nydelig Lima MkII fra 1980, som eies av Hans Jørgen Nordskog (46) fra Rygge:

– Min begeistring for bilen begynte da jeg bodde i USA på 90-tallet, og var instruktør på en flyskole i Texas. Panther Lima er sjelden kost i USA, men jeg kom over en der borte som jeg eide i to år. Men jeg fant ut at jeg ikke hadde råd å ta den med hjem til Norge. Den var ikke veteran, og jeg skulle bygge hus hjemme i Norge.

Dette må være Norges mest tungsolgte bruktbil

– Men for to år siden, fant jeg ut at jeg ville ha en Panther Lima igjen og begynte å lete litt. Jeg fant denne i Tyskland, hvor den hadde stått i en bilsamling siden 1988.

Kledd for fest, noe en Lima egner seg godt til. Foto: Hans Jørgen Nordskog.
Kledd for fest, noe en Lima egner seg godt til. Foto: Hans Jørgen Nordskog.

– Lima er en tøff bil til en hyggelig pris. Jeg betalte 125.000 kroner for denne, ferdig tollet inn til Norge. Ellers må jeg si at den er svært morsom å kjøre, og jeg trives med at bilen får mye oppmerksomhet. Den er også enkel mekanisk, og jeg har en fantastisk kar i Halden som kan alt om Vauxhall som skrur på den.

– For de som ikke vet hva dette er, pleier jeg å si at det er en billig versjon av Morgan. Jeg kjører en god del med den, og har vært på to litt lengre turer sammen med kona. En tur langs svenskekysten i fjor, og en tur til Danmark i år. Det finnes for øvrig en annen registrert Lima i Norge, så vi kjørte sammen på de turene. Lima er en trivelig sommerbil, avslutter Hans Jørgen.

Nordmenn er verdensmestere i elbil

En Panther hilser på en Morgan. Begge engelske og bygget for hånd. Foto: Hans Jørgen Nordskog.
En Panther hilser på en Morgan. Begge engelske og bygget for hånd. Foto: Hans Jørgen Nordskog.