Den beste svenske-handelen du kan gjøre

Vi tok med oss nye XC90 på tur over grensen.

XC90 er Volvos viktigste bil på mange, mange år. De har investerte store summer i utvikling og teknologi, og er helt avhengige av at denne modellen treffer blink.
XC90 er Volvos viktigste bil på mange, mange år. De har investerte store summer i utvikling og teknologi, og er helt avhengige av at denne modellen treffer blink.

13 år etter at  XC90 debuterte, har Volvo i år kommet med andre generasjon av sin store SUV. Og for en lansering det har vært!

Volvo her hjemme solgte over 1.000 eksemplarer av den, allerede før bilen var i landet. Det er i seg selv et svært høyt tall. Når vi vet at bilene i gjennomsnitt kostet over en million kroner, blir det virkelig unikt. Det betyr at Volvo må ha truffet noe helt spesielt med denne bilen.

Vi i Broom var naturligvis på lanseringen av den tidligere i år. Bilekspert Benny dro til Spania for å kjøre nye XC90 for aller første gang. Både han og vi andre var spente, det tok ikke lang tid før Benny rapporterte hjem at Volvo hadde truffet blinken. 

Hjem til Sverige 

Han ble rett og slett svært imponert over det Volvo hadde fått til her. Så snakker vi da også  om en uhyre viktig bil for svenskene. De har investert milliarder i en helt ny plattform. XC90 er starten på en ny æra for Volvo. Etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely, skal de nå stå på egne bein. Ambisjonene er høye, men det er ingen automatikk i å lykkes. Bilbransjen er beinhard og konkurransen har aldri vært tøffere.

Derfor er det nok mange hos Volvo som virkelig har pustet lettet ut etter den mottagelsen bilen har fått. Det er vært skryt og terningkast 6 fra svært mange hold. 

Men hva er det egentlig som gjør XC90 så bra? Det har jeg tenkt å gjøre et forsøk på å finne ut av nå. Utenfor kontoret står en XC90 D5 Inscription AWD parkert. Den er min i noen dager, og hva er vel mer naturlig enn å ta den med en tur "hjem" til Sverige for å virkelig bli kjent med bilen? Som sagt, så gjort!

Her kan du lese Bennys test: Rett og slett terningkast 6!

Gjort jobben!

Skal vi ta noen tall først? Prisen på testbilen er i utgangspunktet 856.000 kroner. I tillegg kommer fabrikkmontert utstyr på 184.000 kroner (her er det MYE innabords). På toppen av det igjen, kommer ekstra tilbehør til den neppe sum av 134.915 kroner. Dette inkluderer offroadpakke, 22-tommers felger og vinterdekk på felg, bare de koster 35.974 kroner.

Sluttsummen ender da på 1.174.915 kroner. Ikke akkurat småpenger!

Svensketuren starter med firefelts motorvei. Her er de aller fleste biler komfortable, og Volvoen skuffer på ingen måte. Forsetene er fantastisk gode. De kan naturligvis justeres i alle mulige retninger (inkludert skikkelig forlengelse av sitteputen), og har både varme og kjøling. Støynivået er generelt lavt, det er bare litt buldring fra dekkene. Det mistenker jeg at 22-tommers-hjulene har skylden for, her kan det nok være et poeng å velge en litt mer beskjeden dimensjon. Men det er på ingen måte påtrengende.

Komforten er helt på topp i klassen. Jeg sitter høyt, men det er lite tendenser til krengning, selv i høye hastigheter. Bilen er retningsstabil og rolig. Hele kjøreopplevelsen er vesentlig forskjellig fra første XC90. Her hadde Volvoen en stor jobb å gjøre, den har de sannelig også gjort!

Også svigermor la merke til at forrige XC90 ble gammel ...

Tone ned størrelsen

På vei ned mot Svinesund blant veldig mange norske biler på vei til svenskehandel, er det ikke vanskelig å se at Volvoen vekker oppsikt. Det er mange som peker, noen kommer også opp på siden for å få se nærmere på bilen. 

Volvo har truffet med dette designet. Jeg synes også at bilen ser bedre ut i virkeligheten, enn på bilder. Da kommer den tøffe fronten virkelig til sin rett. Samtidig som den ganske smekre hekken er med på å tone ned størrelsen på bilen litt. Joda, du er aldri i tvil om at dette er en stor SUV, men den er likevel lettere i linjene enn for eksempel en konkurrent som Audi Q7.

Testbilen har også det Volvo kaller "Rugged luxury styling set". I praksis et god dose offroadstyling, med blant annet kraftige hjulbuer og digre stigtrinn. Litt smak og behag, det er i alle fall ikke noe du velger hvis du er ute etter en diskret bil. Prisen for dette ekstrautstyret er forresten på 68.411 kroner (!).

En SUV blir ikke mye tøffere enn dette!

Saaakte forbikjøring

Over i Sverige går det unna på motorveien. 225-hesteren under panseret kler bilen veldig godt. Under 8 sekunder på 0-100 km/t er bra for en så stor bil. Den er ikke fryktelig rask, men motoren er sterk nok til å underbygge følelsen av gjennomført luksusbil. Automatgirkassa er litt nølende. Ikke dårlig, men heller ikke blant de aller beste.

Har du kjørt endel på svenske motorveier? Da har du sikkert lagt merke til det du også: Svenskene som gjerne vil kjøre forbi, men som er særdeles forsiktige med gassfoten. Hvis bilen i høyre felt ligger i 100 km/t, ja da får det tydeligvis holde å kjøre i maks 110 km/t selv! Det gir noen ekstremt laaangsomme forbikjøringer og unødvendige køer – det synes i alle fall en lett utålmodig nordmann i en ny XC90.

Prioritert komfort 

Ved Tanumshede brekker vi av motorveien og velger Kustvägen i stedet. Tid for Volvoen å vise hvordan den oppfører seg på smale og svingete veier.

Nye XC90 er 4,95 meter lang, og den veier over to tonn. Med andre ord ett stykk diger bil. Men den er imponerende letthåndterlig her. Samtidig er det lett å merke av Volvo har prioritert komfort underveis i utviklingen. Hvis du er ute etter en stor SUV som også liker å leke sportsbil, skal du nok heller se litt nærmere på BMW X5 eller X6. Men Volvoen er fint med på notene, også når den presses ganske mye.

Understellet imponerer. De eneste gangene det sliter litt, er over små ujevnheter. Da smeller det litt i bilen, sannsynligvis har det noe å gjøre med 22-tommers hjulene (igjen). 

Felger: Her snakker vi stor, større, størst!

Ryddet skikkelig opp

Før jeg kjørte avgårde, brukte jeg litt tid på å sette meg inn i alle funksjonene i den store skjermen i dashbordet.

Der flere av konkurrentene går for løsninger med knapper og hjul som styrer infotainmentsystemet, har Volvo valgt å legge nesten samtlige funksjoner til skjermen. Her kan du trykke og dra for å få opp valg og endre innstillinger. Det krever bittelitt innføring før det sitter i fingrene, og jeg vil tro at enkelte eldre kjøpere nok kan synes det blir litt i overkant mye å forholde seg til. Noen ting virker også litt tungvinte, i alle fall til du har blitt vant til systemet. 

Selve skjermen er nesten på Tesla-størrelse og dominerer midtkonsollen. Der Volvoer de siste årene har hadde massevis av små knapper på dashbordet, har de nå gått helt motsatt vei og ryddet skikkelig opp. 

En av mange stilige detaljer: Du kan få opp kartet også mellom instrumentklokkene, akkurat som hos Audi. Enten har de samme leverandør, eller så er det noen som har kikket hverandre i kortene. 

Snart kan bilen din se slik ut inni

Mye omtanke 

Interiøret ellers? Jo, det domineres av høy kvalitetsfølelse. Testbilen er spekket av utstyr og gir et svært godt totalinntrykk.

Det er tydelig at Volvo har gjort hjemmeleksa skikkelig her. Alt du tar og kjenner på, føles solid. Det er også svært gjennomført, akkurat som det må være hvis man har ambisjoner om å konkurrere mot Audi, BMW og Mercedes.

Dessuten merkes det at det ligger mye omtanke bak mange av detaljene. Blant annet alle oppbevaringsrommene rundt om i bilen. Det er kanskje ikke det du legger merke til med én gang, men det er viktig for den daglige bruken. 

Fullverdig sjuseter

Vi stopper i den idylliske kystbyen Lysekil, for å overnatte og la XC90 få en pust i bakken, den også.

Bagasjen for en kort tur tar ikke mye av plassen i den rommelige bagasjerommet. Volvo har igjen gjort en veldig bra jobb med plassutnyttelsen.

I Norge leveres den kun som sjuseter. Det gjør at bagasjerommet ikke er så høyt som det kunne ha vært, likevel rommer det inntil 692 liter med fem seter i bruk. Bruker du den som sjuseter, er det fortsatt 314 liter bagasjerom igjen. Volvo har også laget en smart vipp-opp løsning bakerst, som sikrer bagasjen hvis du ikke skal ha med så mye.

Det er også verdt å få med at dette faktisk er en fullverdig sjuseter. To voksne kan også sitte helt bakerst, i alle fall så lenge de på seteraden foran er med på å dele plassen broderlig. De tre midterste baksetene er alle skyvbare i lengderetningen. Seteryggene kan også vinkles. Det er bra for sittekomforten. Det er også kjempesmart hvis du har unger som sitter i bakovervendt barnesete. Denne løsningen gir også dem god plass til beina. 

Hvilken vei ungene sitter har mye å si for sikkerheten

Må lykkes 

På parkeringsplassen utenfor Grand Hotel, vekker XC90 behørig oppsikt. Folk går bort og kikker på den, studerer detaljer. Mange smiler. Det er ikke veldig mange mil til Volvo-fabrikken, og folk vet hvor viktig Volvo er for denne delen av Sverige.

Det handler om både arbeidsplasser og stolthet. Når Saab er borte, blir det enda viktigere at Volvo lykkes og at de selger biler. Mye biler. For å klare det må XC90 bli en suksess. Planen er at den skal løfte Volvo opp på nivå med de tyske premiummerkene, og slik sett bane veien for modellene som skal komme de neste årene. Om fire år skal XC90 faktisk være den eldste Volvo-modellen på markedet, det sier sitt om hva som er på gang.

Populær bruktbil

Dagen etter er det tid for å kjøre videre. Jeg kjenner at jeg gleder meg til å komme bak rattet igjen.

Da kollega Vegard hadde testet XC90 med bensinmotor, kom han tilbake og erklærte at "denne bilen skal jeg eie en gang". Jeg sitter med mye av den samme følelsen selv. Det er de færreste av oss som har mulighet til å kjøpe nybil i denne prisklassen,  når den får noen år på nakken, blir den mer overkommelig for mange.

Men noe sier meg at XC90 kommer til å holde seg svært godt i verdi. Dette vil være en svært populær bruktbil, akkurat som den er klassens hotteste nybil akkurat nå.

Vegard har testet XC90 med stor bensinmotor - les mer her:

Må ha-faktor

Skal vi oppsummere litt? XC90 er ikke en perfekt bil, jeg har ennå ikke vært borti en bil som er det. Men Volvo har truffet blink på det aller, aller meste.

Det vi kan trekke litt på er en anelse dekkstøy og en girkasse som ikke er like kjapp og silkemyk som de aller beste. Dessuten er det litt mye smelling i understellet over skarpe ujevnheter. Men som sagt: Jeg tror både det og dekkstøyen kan ha mye med 22-tommerne å gjøre.

Bortsett fra dette er det lett å forstå at så mange har falt pladask for XC90.

Det er rett og slett svært imponerende at en liten bilprodusent som Volvo har klart dette. Samtidig er det helt opplagt slik de må gjøre det, hvis de virkelig skal klare å matche de tyske premiummerkene. Tar du noen innersvinger i denne klassen, faller du veldig fort gjennom.

XC90 er et helstøpt produkt. En tvers gjennom fornuftig og ikke minst sikker bil – som samtidig gir full uttelling på "må ha-faktor". Det er det ikke så mange andre modeller som klarer.

Brukt SUV: Dette er de beste

– Gratulere med et godt valg

Samtidig som den legger seg nært de nevnte tyske, har Volvo fordelen av litt annerledes-faktor. Det er tross alt litt mer diskret å kjøre ungene på fotballtrening i denne, enn i en Porsche Cayenne. Og hvis du er sjefen i firmaet, risikerer du nok tøffere krav fra de ansatte i lønnsforhandlingene om du kjører Range Rover, i stedet for en XC90.

Du kan godt ha betalt nøyaktig like mye, men snobbefaktoren er lavere. Og for mange er det et viktig poeng.

Over 1200 nordmenn har bestilt XC90 i skrivende stund. Det er bare å gratulerer dem med et veldig god svenskehandel, tenker jeg mens vi suser nedover E6 mot Halmstad. Og fortsatt har jeg turen hjem igjen å glede meg til! 

120 nordmenn kjøpte XC90 til en million – usett!

XC90 har blitt bruktbil allerede, se bare her!