Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hyggelige priser

Amerikanske veteranbiler er relativt hyggelig priset. Du har plenty å velge i fra 50.000 til 150.000 kroner. Søk f.eks på Pontiac Firebird, og du har masser av ikoniske utgaver fra 70- og 80-tallet å velge mellom. Det gjelder også topputgaven Trans-Am av ulike årganger.

Så har du de mektige cruiserne fra 70-tallet. Det er importert altfor mange store Lincolns og Cadillacer fra dette årtiet til Norge, slik at her er utvalget stort mellom 50 til 100.000 kroner. Selv legendariske muskelbiler som Shelby-utgavene av Mustanger er ikke spesielt dyre, sammenlignet med europeiske konkurrenter.

Delepriser

Her kommer virkelig de amerikanske bilene til sin rett. Skulle du få motorras på din Chevrolet, får du tak i enten en helt ny motor å sette inn, eller får din gamle overhalt. Uansett blir det et femsifret beløp, som ikke vil ruinere deg (en motoroverhaling i f.eks en italiensk V12 får en helt annen pris...) Andre deler er også hyggelig priset, alt fra girkasser til nye skjermer.

AMC Javelin kan være et annerledes valg for den som vil ha muskelbil. Her topputgaven AMX fra 1971.
AMC Javelin kan være et annerledes valg for den som vil ha muskelbil. Her topputgaven AMX fra 1971.

Her er de minst lojale bileierne

Enkel mekanikk

Enkelte snobber gjør narr av amerikanske biler fordi de ofte er relativt enkelt konstruerte. Men det har sine fordeler. For det betyr at en amerikansk bil fra 60-tallet, gjerne går både langt og lenge før det blir tekniske problemer, og når det først blir det er det enkelt å skifte delene. Som igjen sparer lommeboken din.

Det første robot-drapet i bilindustrien

Enormt klubbmiljø

I Norge er hobbymiljøet for amerikansk bil det suverent største bilklubbmiljøet, både i antall biler og medlemmer, med organisasjonen Amcar som primus motor. Mangfoldet er også stort, med alt fra Van-folket, til Rodderne, til offroad gjengen, til muskelbiler, luksuscruisere, vanlige personbiler, pickuper, lastebiler osv. Dette betyr også at du ikke trenger en dyp lommebok for å komme inn i miljøet.

Lyden av åtte sylindre

Visst finnes det kule amerikanske biler med både 4, 6, 12 og attpåtil 16 sylindre, men det er noe eget med åtte sylindre i V-form, som det store flertallet har. Den dype rumlingen på tomgang, og det mektige brølet når man gir på, spesielt hvis bilen har litt seriøse krefter innabords. Å høre en V8 gjør deg glad. Hver eneste gang du ratter bilen. Det er balsam for sjelen.

Vil du ha massiv 70-taller, så er 1975 Buick Electra 225 et godt valg, den er hele 5,94 meter lang.
Vil du ha massiv 70-taller, så er 1975 Buick Electra 225 et godt valg, den er hele 5,94 meter lang.

Nordmenn er verdensmestere i elbil