At bilene bruker olje, hører ikke bare fortiden til. Flere nye motorer har også overraskende høyt oljeforbruk.
At bilene bruker olje, hører ikke bare fortiden til. Flere nye motorer har også overraskende høyt oljeforbruk.

Slår alarm: Nybiler bruker overraskende mye olje

Det har det blitt søksmål av.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Amerikanske Consumer Reports har gransket nesten 500.000 ulike 2010-2014 modeller, og funnet ut at noen av dem bruker unødvendig mye olje.

Mens 98 prosent av nyere biler ikke trenger påfyll av olje mellom oljeskiftene, så utmerker noen biler og motorer seg med opptil 1 liter olje i nødvendig påfyll hver måned. I verste fall brukte bilene 1 liter olje på 1000 km (eller mindre).

6 motorer bruker unødvendig mye olje

Det er først og fremst seks ulike motorer som trekkes frem som oljeslukere: Audis 2-liters turbofirer og 3-liters V6. BMWs 4,8 og 4,4-liters V8ere. Samt til en litt mindre grad Subarus 3,6-liters sekser og 2.0/2.5-liters firer.

Siden dette er USA, har mange kjøpere av disse bilene gått sammen i søksmål (Class Action Lawsuit) mot bilprodusentene. Bradley Stertz, talsmann for Audi, sier at et slikt søksmål mot Audis 2-liters turbomotor, er iferd med å bli avsluttet, uten at Audi har måttet innrømme feil eller at de har gjort noe galt.

Audis turbomatede firer trekkes fram som oljetørst.
Audis turbomatede firer trekkes fram som oljetørst.

Disse merkene har de minst lojale eierne

Ikke med slitasje å gjøre

BMW sier at enkelte av deres motorer kan bruke opptil en liter på 1200 km, og at M-serie motorene kan bruke opptil 2,3 liter olje på 1600 km under visse omstendigheter.

Selskapet understreker at høyt oljeforbruk ikke har noe med motorslitasje å gjøre. Subaru på sin side mener at 1 liter olje på 1600 km er akseptabelt.

Det første robot-drapet i bilindustrien

Produsentene må ta ansvar

Consumer Reports har heller ikke funnet noen sammenheng mellom oljeforbruk og motorslitasje, men sier at en bil som bruker mye olje som ny, vil bruke mer når den blir eldre.

De understreker imidlertid at eiere av nye biler, ikke skal trenge å måtte kjøre rundt med ekstra olje i bilen, og være redd for at oljelampen skal begynne å lyse. De mener at bilprodusentene må ta ansvar.

Geir føler seg lurt fordi elbilen ikke får ham på hytta vinterstid