Mercedes S-klasse av denne typen fantes i tre varianter – men aldri som stasjonsvogn. Faksimile fra classicdigest.com
Mercedes S-klasse av denne typen fantes i tre varianter – men aldri som stasjonsvogn. Faksimile fra classicdigest.com

Denne Mercedesen finnes ikke – men du kan kjøpe den!

Dette er virkelig sjeldne saker.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes S-klasse generasjonen som kom i 1979 ble en stor suksess for det tyske luksusbil-merket.

Den var moderne, med blant annet integrerte kunstfiberstøtfangere, dessuten hadde den i kjent Mercedes-stil også en del helt nye innovasjoner.

Tidlig ute med innovasjoner

Det var for eksempel den aller første bilen som kunne leveres med ABS-bremser, den hadde automatiske beltestrammere, det var den første bilen med diesel-partikkelfilter, den var veldig tidlig ute med katalysator, den kunne leveres med fabrikkmontert alarmanlegg og et tredje bremselys i bakvinduet – bare for å nevne noe.

Allikevel var det nok først og fremst utseendet, komforten, kreftene og plassen mange falt for. Foruten statusen, så klart.

Kort, lang og coupe

Men for de fleste ble det med drømmen. Dette var en bil som først og fremst var for folk med MYE penger.

Den fantes i utgangspunktet i tre varianter. Kort og lang, som het henholdsvis SE og SEL hvor L-en i sistnevnte logisk nok står for lang.

I 1982 kom en lekker todørs-coupe – SEC. Bilen som på mange måter ble selve symbolet på vellykkethet i jappetiden på 80-tallet.

Men noen stasjonsvogn av S-klassen kom aldri. Dette er rett og slett bilen som egentlig ikke finnes. Men nå kan du kjøpe det håndbyggede eksemplaret. Den ligger nemlig til salgs på classicdigest.com

Dette må vel kalles en stor stasjonsvogn? Faksimile fra classicdigest.com
Dette må vel kalles en stor stasjonsvogn? Faksimile fra classicdigest.com

Se annonsen og alle bildene her: 

Bilen selges i Tyskland, hvor den etter det vi erfarer har vært en del av en eksklusiv samling. Nå selges den for 49.000 euro, eller rundt 450 000 kroner, pluss moms og avgifter ved import til Norge. Så noen billig bil er sjeldenheten ikke. 

Bygger på gromme 560 SEL

Bilen bygger på den lange SEL-utgaven og byr dermed på god plass i baksetet, bagasjerommet ser ikke direkte lite ut det heller.

Dette er i tillegg en 560, som i korthet betyr største motor. Det vil si en 5,6-liters V8-bensin på 279 hestekrefter. Så fartsressursene burde være i boks de også.

På toppen av det hele har bilen det meste av det Mercedes kunne tilby av tilleggsutstyr i 1990. Altså ikke så rent lite. Skinninteriør, automatgir, klimaanlegg osv. osv. Vanlig på de fleste biler i dag, men ikke så vanlig for 24 år siden.

Les vår test av helt ny Mercedes S-klasse her: 

I god stand

Blåsvart metallic utvendig og mørkt skinn er også riktig fargekombinasjon på denne bilen. På toppen av det hele loves det at bilen foruten å være svært spesiell – også skal være i tipp-topp stand både teknisk og å se på.

Så har du lyst på en veldig uvanlig, litt mandig og praktisk Mercedes? Ja, da har du sjansen nå!

Slik importerer du drømmeveteranen.

Den originale Mercedes 560 SEL er ikke så uvanlig og
praktisk, men kanskje vel så vakker - tross alt?
Den originale Mercedes 560 SEL er ikke så uvanlig og praktisk, men kanskje vel så vakker - tross alt?