De ladbare hybridene kommer for fullt i Norge, salgsøkningen fra i fjor er formidabel. Her er tre av dem: Fra venstre VW Golf, Audi e-tron og Mitsubishi Outlander PHEV.
De ladbare hybridene kommer for fullt i Norge, salgsøkningen fra i fjor er formidabel. Her er tre av dem: Fra venstre VW Golf, Audi e-tron og Mitsubishi Outlander PHEV.

Denne biltypen har økt salget med 1123 prosent!

Her kan det være mye penger å spare.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de store trendene innen bilbransjen akkurat nå er de ladbare hybridene. Dette er biler som går på både bensin eller diesel, og strøm.

Det at de er ladbare, betyr at du kan lade batteripakken fra en helt vanlig stikkontakt. I praksis har de fleste en rekkevidde på opp mot 50 kilometer bare på strøm. Det betyr at det meste av småkjøring da kan gjøres hel-elektrisk. Samtidig slipper du unna rekkeviddeangsten de rene elbilene sliter med. På lengre turer trår bensin- eller dieselmotoren til når det er tomt for strøm.

Endrer seg fort

Toyota er pioneren blant de "vanlig" hybridbilene, og var også tidlig ute med sin Prius som også selges som ladbar hybrid. Den ble imidlertid ingen suksess, og markedet tok ikke av før Mitsubishi i fjor lanserte SUV-en Outlander som ladbar hybrid. Den har til gjengjeld blitt en salgsvinner.

Økningen i salget av denne biltypen fra juni i 2014 til juni i år, sier veldig mye om hvor fort det kan endre seg i bilbransjen. Vi snakker nemlig en økning på svimlende 1123 prosent!

I juni i fjor ble det registrert 88 ladbare hybrider i Norge. I juni i år, er tallet 1076!

Mitsubishi Outlander PHEV er den store pioneren blant de ladbare hybridene i Norge.
Mitsubishi Outlander PHEV er den store pioneren blant de ladbare hybridene i Norge.

Slik blir verstingene rene miljøbiler

Store SUV-er

Nå har Outlander fått selskap av en rekke nye modeller. VW-konsernet var tidlig ute med å tilby både VW Golf og Audi A3 som ladbare hybrider, da heter de henholdsvis Golf GTWE og A3 e-tron.

Mercedes har akkurat lansert sin C-klasse som ladbar hybrid, og har en rekke modeller på gang. Volvo er også tidlig ute her, samtidig som en rekke større SUV-er på vei inn i markedet i ladbare utgaver. I sum betyr det at det er all grunn til å vente videre vekst framover.

Norske avgifter gjør denne til et kupp

Penger å spare

–  De ladbare bilene er noe av det hotteste blant nybilkjøperne akkurat nå, det ser vi blant annet på alle henvendelsene vi på Broom får fra leserne rundt dette. Veldig mange lurer rett og lett på om det er dumt å kjøpe en "vanlig" bil nå, og ikke få med seg alle fordelene en ladbar hybrid gir.

– Økonomisk sett er det helt klart betydelig å hente her hvis man har mye småkjøring. Det krever naturligvis at du lader ofte. Men gjør du det, kan det bli veldig langt mellom besøkene på bensinstasjonen. De ladbare hybridene nyter også godt av relativt gunstige avgifter. Ikke null avgift som elbilene, men mindre enn på de rene bensin- eller dieselbilene, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Vannskille

Totalt sett ble det registrert 1934 personbiler med hybriddrift i Norge i juni, 1076 av dem var altså ladbare.

Det betyr i praksis et lite vannskille. For første gang har de ladbare hybridene solgt mer enn de ikke-ladbare, den utviklingen er det nok grunn til å vente at vil forsterke seg ytterligere framover når stadig flere nye modeller ruller inn på markedet.

LES OGSÅ: Dette er en ekte sparebøsse på hjul

Nye Volvo XC90 kommer også i ladbar hybrid-utgave, i likhet med veldig mange andre stor-SUVer.
Nye Volvo XC90 kommer også i ladbar hybrid-utgave, i likhet med veldig mange andre stor-SUVer.

Derfor kan BMW X5 blir en prisvinner