Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Geir Wiik kjøpte seg elbil av typen Nissan Leaf før påske i 2013, var han sikker på at bilen skulle klare å kjøre hjemme fra Rønvika i Bodø til hytta i Misvær. En distanse på rundt 70 kilometer.

Det gikk bra - helt til vinteren kom.

- Reduksjonen i kjørelengde er betydelig om vinteren, jeg opplever å ha blitt lurt. Sammen med kona ble vi helt klart og tydelig forespeilet at bilen kunne komme seg fra Bodø til Misvær uten problemer, uansett årstid. Det stemte ikke, sier Wiik til an.no.

Uenige

Nå har kunden klaget saken inn til Forbrukerrådet, og venter på dom i Forbrukertvistutvalget.

Bilen ble sendt til testing hos selger etter de første klagene. Imaas Bil fant ikke tekniske feil ved bilen. Tidlig i 2014 begynte Wiik å gjøre egne tester på kjørelengden, resultatet er lavere enn det han påstår å ha blitt garantert.

- Det er selvfølgelig greit at bilen er uten feil, problemet er lovnaden jeg fikk fra selger under kjøpet. Imaas Bil bestrider ikke mine testresultater, men jeg opplever at den lille mannen i gata blir behandlet som dritt i møte med et stort konsern, sier Wiik.

Avisa Nordland har vært i kontakt med daglig leder i Imaas bil, Truls Gudbrandsen. Han viser til den skriftlige uttalelsen bilforhandleren ga til forbrukerådet 4. mars i år.

- Imaas Bil tar alle kundeklager alvorlig og gjør sitt ytterste for å få kundene fornøyde, sier Gudbrandsen i uttalelsen.

- Kjøper forteller at det har vært vanskelig å komme i kontakt med deg etter du tok over dialogen om klagen?

- Jeg ønsker ikke å kommentere dette direkte, men til viser uttalelsen vi har skrevet, svarer Gudbrandsen på telefon til an.no.

Tilbudt ny bil

I den skriftlige uttalelsen påpeker Gudbrandsen at det er flere faktorer som påvirker kjørelengden til en elbil. Temperatur, topografi, føreforhold og kjøremønster er blant disse.

Wiik sier at han etter en tids dialog ble tilbudt en nyere modell av bilen, mot å betale et mellomlegg på 50.000 kroner. Wiik strakk seg til å ville gi 30.000 kroner, men dette forslaget ble avvist av selger.

- Dialogen med selger og teknisk avdeling var god, og jeg opplever at vi i fellesskap forsøkte å komme frem til et kompromiss for å løse saken, sier Wiik til an.no.

- Vi garanterer ingen rekkevidder til våre kunder, Kundens krav om ny bil i erstatning for hans ca to år gamle bil uten å betale noe i mellom (eventuelt kun betale mellomlegget for en dyrere utgave) avvises herved, idet det hverken er noe feil med bilen eller informasjonen gitt ved kjøpet av bilen, står det i uttalelsen fra Gudbrandsen.

Videre står det at kjøperen fikk prøvekjøre en demobil på vinterføre, og skal ha fått et godt bilde av rekkevidde etter dette.

- Vi har flere ganger fått klage fra Geir Wiik angående rekkevidde på bilen. Den har blitt grundig testet av Imaas Bil og rekkevidden under test og målinger samsvarer ikke med klage fra kunde. Kunden har fått forklaring på avviket og følgelig at rekkevidden er lengre enn det kunden påstår, heter det videre i uttalelsen.

Her står det også at kunden fikk gratis leiebil hver gang bilen var inne til testing, et tilbud gjort av goodwill.

Ord mot ord

- Forbuker mangler skriftlig bevis, og her blir det en bevisvurdering av påstandene i klagen. Saken kan gå begge veier.

Det sier regiondirektør i Forbrukerrådet i Nordland, Torgeir Øines. Han bekrefter at klagen er sendt videre til Forbrukertvistutvalget. Forbrukerrådet i Nordland har behandlet to slike saker i år.

- I en lignende sak som er behandlet i Forbrukertvistutvalget fikk kjøperen en muntlig lovnad om at bilen hadde tilstrekkelig rekkevidde for den bruken kjøperen planla. I den saken vant forbrukeren frem, forskjellen er at partene den gang var enige. I saken med Imaas bil er partene uenige om de faktiske forhold, så det blir spennende å se utfallet, sier regiondirektøren.

Øines er usikker på om ord mot ord vil holde til noen dom i favør forbruker i Forbrukertvistutvalget.

- Generelt vil vi oppfordre til skriftlig dokumentasjon på avtaler og lovnader ved bilkjøp. Da blir bevisproblematikken borte.

Regiondirektøren påpeker likevel at en bilforhander ikke kan fraskrive seg ansvaret hvis de har lovet noe under salget.

- Det er kjent at rekkevidden reduseres betydelig for elbiler på vinteren, her må selger være tydelig på hva man faktisk kan forvente når det gjelder kjørelengde. Den oppgitte rekkevidden er en teoretisk størrelse, på samme måte som det for fossilbiler oppgis et teoretisk forbruk.

Flere bil og motorsaker fra an.no finner du her: 

Les også: Her har prisene faktisk stått helt stille