Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Audi lanserte sin A1 tilbake i 2010, markerte den en aldri så liten nyvinning for de tyske premiumprodusentene. Fram til da gikk grensen for hvor små biler de ville lage ved Golf-klassen. Der var de til gjengjeld godt representert med Audi A3, BMW 1-serie og Merceces A-klasse.

Men Audi ville altså gå enda mer ned i størrelse. Med lengde rett under fire meter, er A1 hjemmehørende i Polo/Yaris/Fiesta-klassen. Det er altså stort sett mer folkelige biler den har å konkurrere med. I praksis har nok Mini vært den fremste konkurrenten, men i og med at Mini drøyde veldig lenge med å komme med femdørs-utgave, fikk A1 lenge ha denne lille nisjen for seg selv.

Så har da også bilen vært en suksess. Over 500.000 eksemplarer var solgt, da Audi ga den en facelift tidligere i år.

Nå lurer vi på hvor godt A1 henger med etter fem år på markedet. Testbilen er en 1,4 TFSI Sportback. Det betyr femdørs utgave (for øvrig den eneste som selges i Norge nå), 125 hestekrefter og S tronic-automat. Startprisen er på 244.600 kroner, den godt utstyrte testbilen kommer på 344.077 kroner. Da kan vi allerede fastslå at dette er mye penger for en liten bil. Spørsmålet blir da om den likevel kan være verdt det.

Femdørs Sportback er nå eneste A1-utgave i Norge, importøren har sluttet å ta inn tredørs-versjonen.
Femdørs Sportback er nå eneste A1-utgave i Norge, importøren har sluttet å ta inn tredørs-versjonen.

Hva er best på A1, bensin eller diesel?

Hvordan er den å kjøre?

Du betaler et ikke ubetydelig premium-tillegg når du kjøper A1. Heldigvis merkes det også med en gang du starter bilen og kjører av gårde. Et sofistikert understell sørger for å gi presise og komfortable kjøreegenskaper.

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

På motorvei er det som å kjøre en bil minst en klasse over. Det er ingen ”hopp og sprett”-tendenser som vi finner hos mange andre småbiler. På svingete småveier med dårlig og hullete asfalt imponerer den også stort. Understellet absorberer det meste, samtidig som styringen gir god følelse med underlaget.

Testbilen har S-line sportspakke. Det betyr blant annet sportsunderstell, som gir sporty kjøreegenskaper, uten at dette går for mye ut over komforten. 17-tommers alufelger inngår i denne pakken. Jeg mistenker sterkt at de er årsaken til at det er litt mye dekkstøy i bilen. Her kan det nok være et poeng å vurdere hakket mindre hjul.

Audi A1 byr på en god dose kjøreglede. Bak rattet er du ikke i tvil om at dette er en påkostet bil.
Audi A1 byr på en god dose kjøreglede. Bak rattet er du ikke i tvil om at dette er en påkostet bil.

Morsom småbil? Sjekk disse!

Hvordan er plassen?

A1 debuterte i tredørs utgave, så kom den også som femdørs Sportback. Mange av oss hadde ventet at Audi skulle gjøre sistnevnte litt større, men det gjorde de ikke. Vi snakker derfor temmelig kompakte mål her, blant annet lengde på 3,97 meter. I tillegg har plasshensyn helt tydelig ikke fått lov til å trumfe design underveis i utviklingen. Den innvendige plassen er derfor noe begrenset. Det vi si: Foran sitter to voksne svært bra. To voksne klarer seg også greit i baksetet, hvis turene ikke er altfor lenge. Bagasjerommet svelger unna beskjedne 270 liter.

270 liters bagasjerom sladrer om at praktiske hensyn ikke har vært det viktigste her.
270 liters bagasjerom sladrer om at praktiske hensyn ikke har vært det viktigste her.

Tro det eller ei, dette er en småbil

Finest utenpå eller inni?

Audi har tydeligvis vært ganske så fornøyd med A1-designet, for her har det ikke skjedd mye i forbindelse med faceliften. Det handler stort sett om små detaljer, som nye lykter og litt endringer på støtfangere. Som før kan du skreddersy bilen ganske mye, som på testbilen med tak i kontrastfarge.

Akkurat det er en lekker detalj, som gjør at bilen skiller seg ekstra ut fra mengden.

Innvendig er det velkjente Audi-løsninger. Du skjønner at du sitter i konsernets minstemann og ikke en av de større og enda mer påkostede modellene. Men design og materialkvaliteten fortjener premium-merkelappen også her.

Typisk Audi-interiør. Høy materialkvalitet og nesten på grensen til å være minimalistisk.
Typisk Audi-interiør. Høy materialkvalitet og nesten på grensen til å være minimalistisk.

Du kan få luksusflak til småbil-pris

Går den bra?

Små bensinmotorer kommer for fullt i denne klassen. VW-konsernets 1,4-liters TSI-motor på 125 hestekrefter er en av de beste. I en såpass liten bil som A1 gir den pent kraftoverskudd.

0-100 km/t går unna på 8,9 sekunder. Her må vi også trekke fram S tronic-automaten. Den jobber veldig fint sammen med motoren og er med på på understreke følelsen av påkostet bil.

Typisk Audi-front, her i størrelse Small.
Typisk Audi-front, her i størrelse Small.

... og hva er konklusjonen?

Det er egentlig bare ett ankepunkt mot denne bilen og det har du sikkert gjettet allerede. Ja, det handler om prisen. For her tar Audi seg godt betalt, både for bilen og ikke minst alt utstyret som testbilen har. Mange velger småbil fordi de vil ha en billig bil, A1 er ikke noe for dem.

Audi A1 Sportback

Modell: 1,4 TFSI S tronic

Motor: 1,4-liters bensin

Effekt: 125 hk 200 nm

Forbruk: 0,49 liter/mil

0-100 km/t: 8,9 sekunder

Toppfart: 204 km/t

Bagasjerom: 270/920 liter

Lengde/Bredde/Høyde: 397/175/142 cm

Startpris: 244.600 kroner

Pris testbil: 344.070 kroner

Men hvis du derimot vil ha mange av egenskapene til større og påkostede biler, men i størrelse Small, ja da er Audi A1 et svært godt valg. Her er det høy kvalitetsfølelse, fine kjøreegenskaper og et design som står ut fra mengden. Rett og slett en veldig gjennomført bil som skiller seg ut fra de aller fleste konkurrentene.

Disse bør du også prøve ...

Femdørs Mini er nok den nærmeste konkurrenten til A1. Morsommere å kjøre, og med litt mer personlighet. Men den når ikke helt opp mot A1 i kvalitetsfølelse.

Ford Fiesta er kjøreglad og langt mer prisgunstig enn A1. Den har også litt mer plass, vel verdt å vurdere hvs du er ute etter mye småbil for pengene.

Volkswagen Polo har mange likheter med A1, men er flere hakk mer folkelig. Relativt sett mer bil for pengene, men også en mer hverdagslig bil.

Liten, sær – og verdens dyreste småbil

Tar du deg råd til den, er Audi A1 et svært attraktivt valg i småbilklassen.
Tar du deg råd til den, er Audi A1 et svært attraktivt valg i småbilklassen.

LES OGSÅ: Dette er de beste småbilene