Det pleier å smelle når Michael Matthews drar til i spurtene. Det er kanskje ikke så rart – laget hans sponses nemlig av en produsent av eksplosiver.  AFP PHOTO/ JOSE JORDAN FOTO: JOSE JORDAN /
Det pleier å smelle når Michael Matthews drar til i spurtene. Det er kanskje ikke så rart – laget hans sponses nemlig av en produsent av eksplosiver. AFP PHOTO/ JOSE JORDAN FOTO: JOSE JORDAN /

Fra sprengstoff til søppel – dette gjør Tour-sponsorene

Du har nok hørt Tour de France-lagenes navn, men hva driver egentlig sponsorene med?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klarer du å skape et vinnerlag? Spill Tourmanager nå!

I tre uker skal verdens beste syklister trille rundt på veiene i eventyret Tour de France.

Mange av de samme lagene går igjen år etter år, men har du tenkt over hva Orica-GreenEDGE, Lotto-Soudal, Etixx-Quick Step og resten sponsorene som gir lagene navn egentlig driver med?

Vi strekker ut en hjelpende hånd. Her kan du finne ut hva sykkellagenes navn jobber med:

Ag2r-La Mondiale:

Fransk ProTour-lag med franske sponsorer. Laget har deltatt i Tour de France siden de ble etablert i 1992 med ulike hovedsponsorer, men siden 2008 har Ag2r Group og La Mondiale Group har gitt laget navn.

Ag2r er et fransk forsikringsselskap som leverer forsikrings-, spare-, liv- og pensjonsprodukter, samt tilbyr Ag2r kapitalforvaltning. La Mondiale jobber primær med pensjons- og eiendomsforsikring.

Astana:

ProTour-lag fra Kasakhstan som ble grunnlagt i 2007 etter initiativ fra Aleksandr Vinokourov. Astana, som er oppkalt etter hovedstaden i Kasakhstan, finansieres av et konsortium av oljeselskaper i Kasakhstan, den nasjonale jernbanen og flyselskapet.

Holdingselskapet Samruk-Kazyna er nå lagets hovedsponsor, og er et selskap som ble grunnlagt i 2009 for å hjelpe til med å stabilisere den kasakhstanske økonomien.

BMC Racing Team:

Amerikansk-eid ProTour-lag. Thor Hushovds tidligere lag ble etablert i 2007 med under navnet til den sveitsiske sykkelprodusenten BMC. Primært finansieres laget av den amerikanske foretningsmannen Andy Rihs. Grunnen til det er at BMC ikke omsetter nok til å kunne sponse laget helt alene. Rihs bidrar derfor med private midler, samtidig som han har eierinteresser i sykkelselskapet BMC Trading AG.

Cannondale-Garmin:

Amerikansk ProTour-lag etablert i 2003. Før årets sesong fusjonerte det tidligere Cannondale-laget med Garmin-Sharp til det som nå heter Cannondale-Garmin.

Cannondale er en amerikansk sykkelprodusent, mens Garmin er sentral på verdensmarkede innen GPS-systemer og satellittnavigasjon. 

Etixx-Quick Step:

Belgisk ProTour-lag etablert i 2003. Superlaget har siden oppstarten hatt Quick Step med som en av hovedsponsorene. Før 2015-sesongen ble Etixx hovedsponsor sammen med Quick Step. Den tsjekkiske mangemilliardæren Zdenek Bakala eier laget.

Etixx er en tsjekkisk produsent av kosttilskudd og ernæringsprodukter. Quick Step er en belgisk leverandør av laminatgulv og parkett.

FDJ:

Odd Christian Eikings nye lag FDJ ble etablert i 1997 og har status som ProTour-lag. Laget bærer navnet til det nasjonale lotteri- og spillselskapet i Frankrike og har gjort det siden oppstarten. FDJ eies med 72 prosent av den franske staten. 

Giant-Alpecin:

Tysk ProTour-lag etablert i 2005. Fikk lisens på syklingens høyeste nivå i 2013.

Giant er en verdensledende sykkelprodusent basert i Taiwan. Alpecin er et tysk selskap som lager shampoprodukter. Like før Tour de France bestemte laget seg for å droppe slagordet «doping for håret» for å unngå negativitet rundt laget.

IAM Cycling:

Sveitsisk ProTour-lag etablert i 2013. Laget, som er Sondre Holst Engers arbeidsgiver, sponses av IAM – et internasjonalt investeringsselskap. Laget har base i Sveits og flere i støtteapparatet jobbet i Thor Hushovds gamle lag Crédit Agricole.

Katjusja:

Alexander Kristoffs russiske arbeidsgiver. ProTour-laget ble stiftet i 2009 og har båret samme navn siden da. Laget er finansiert av russiske oljepenger, med de tre selskapene Gazprom, Itera og Rostechnologi som sentrale bidragsytere. Sistnevnte er et statlig kontrollert våpen- og høyteknologiselskap. 

I ryggen på Katjusja-laget står Russian Global Cycling Project.

Lampre-Merida:

ProTour-lag fra Sveits etablert i 2005. Lampre har vært inne på sponsorsiden helt fra starten, og har siden 2013 hatt Merida som medsponsor.

Lampre er produsent av stållaminater, og laget eies av den meget sykkelinteresserte Galbusera-familien. Merida er et Taiwan-basert sykkelprodusent.

LottoNL-Jumbo:

Nederlandsk ProTour-lag med lang fartstid i sykkelsirkuset. Ble etablert i 1984 og kjører nå under navnet Team LottoNL-Jumbo.

Lotto er det nasjonale lotteriselskapet i Nederland, mens Jumbo er en nederlandsk supermarkedkjede. 

Lotto-Soudal:

Belgisk ProTour-lag etablert i 1985. Har siden den gang hatt Lotto med som en av hovedsponsorene. Selskapet er den eldste gjenværende sykkelsponsoren på høyt nivå. Før årets sesong gikk også Soudal inn som en av hovedsponsorene.

Lotto er det nasjonale spill- og lotteriselskapet i Belgia. Soudal er et belgisk selskap som produserer lim- og ulike isoleringsprodukter.

Movistar:

Spansk ProTour-lag etablert i 1980. Har har hatt iBanest.com, Illes Balears og Caisse d'Epargne som sponsorer, men siden 2011 laget båret navnet  Movistar.

Laget er sponset av telefongiganten Telefónica, men frontes under merkenavnet Movistar.

Orica-GreenEDGE:

Australsk ProTour-lag etablert i 2011. Laget er primært finansiert av den australske forretningsmannen Gerry Ryan, som eier Jayco Australia.

GreenEDGE-navnet bunner ut i et «grønt» budskap, i tillegg til at grønn er en av to nasjonalfargene. Orica er den største leverandøren av eksplosiver i verden. 

Team Sky:

Britisk ProTour-lag etablert i 2009. Lars Petter Nordhaugs arbeidsgiver har båret Sky-navnet siden starten i samarbeid med Det britiske sykkelforbundet. Samarbeidset opprører imidlertid etter 2016 - det ble bekreftet denne uken.

Hovedsponsoren til laget er TV-giganten BskyB, et selskap som drifter Sky Digital. Sky er den største kommersielle TV-stasjonen i Storbritannia og Irland.

Tinkoff-Saxo:

Russisk-registrert ProTour-lag eid av den eksentriske Oleg Tinkov. Ble etablert i 1998 i Danmark og er tidligere mest kjent som CSC.

Tinkoff Credit Systems er et bank- og finansselskap som styres av nettopp Tinkov. Saxo er en dansk investeringsbank.

Trek Factory Racing:

Amerikansk ProTour-lag grunnlagt i 2011. Har tidligere hatt RadioShack og Nissan i ryggen som sponsorer. Siden 2014 har Trek vært hovedsponsor. 

Trek er en amerikansk sykkelprodusent.

Bora-Argon 18:

Tysk Pro-kontinentallag etablert i 2010. Grunnlagt under Team NetApp, men fikk før denne sesongen på plass to nye hovedsponsorer i Bora og Argon 18. 

Bora er et tysk selskap som produserer kjøkkenutstyr, mens Argon 18 er en kanadisk sykkelprodusert. Navnet stammer fra edelgassen Argon som har atomnummer 18.

Bretagne-Séché Environnement:

Pro-kontinentallag fra Frankrike grunnlagt i 2005. Laget domineres av franskmenn og Bretagne navnet symboliserer tilhørighet til den det sykkelfrelste Bretagne-området.

I tillegg til Bretagne danner Séche-Environnement lagets navn. Séche-Environnement er et selskap som behandler søppel fra både husholdninger og industrien med fokus på miljøet.

Cofidis:

Fransk Pro-kontinentallag grunnlagt i 1997. Har helt siden oppstarten laget hatt navnet til det telefoniske kredittkortselskapet Cofidis. 

Team Europcar:

Fransk Pro-kontinentallag grunnlagt i 2000. Det Paris-baserte bilutleieselskapet Europcar gikk inn som hovedsponsor i 2011. Lokale myndigheter støtter også Europcar-laget finansielt. 

MTN-Qhubeka:

Pro-kontinentallaget fra Sør-Afrika kommer garantert til å gjøre seg bemerket i årets Tour de France. Edvald Boasson Hagens nye arbeidsgiver debuterer i Touren som det første laget fra Afrika. Laget ble etablert i 2007 og har siden 2011 båret navnet til MTN og Qhubeka.

MTN er et sørafrikansk telefonselskap som har vært med laget siden oppstarten. Qhubeka betyr «å komme seg videre», «å komme seg fremover» på Nguni. Det er en frivillig organisasjon med fokus på å gi unge muligheten til utdanning, bedre helse og økonomi gjennom enkle transportmidler. Gjennom å dele ut sykler til unge ønsker Qhubeka at sykkelen skal bli et hjelpemiddel til å komme seg ut av fattigdommen.