Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dæven døtte ... En Opel Admiral – helt gratis!

Det var svært nære på at undertegnede satte morgenkaffen i vrangstrupen da denne annonsen dukket opp på finn.no.

Dette er jo en Opel fra den gode gamle tiden. Den gangen det virkelig var morsomt med Opel. Altså på 60- og 70-tallet. 

Sjelden fugl

Den gangen merket var blant de store og absolutt var å regne med. Enten vi nå snakker tøffe Opel Rally Kadett, den lekre GT, Ascona, Commodore med seks sylindre, en lekker Rekord Coupe, eller en tøff Manta.

Men dette er på mange måter en enda sjeldnere fugl fra bil fabrikanten, som begynte med symaskiner. 

Her snakker vi svært nær "Top of the line". Admiral plasserer seg over Opel Kaptein, men hakket under Opel Diplomat, som liksom virkelig var kronen på Opel-verket. Den gang.

Opel Diplomat: Bare to i Norge - og Lars har begge!

Gis bort

Alle Opel Admiral av denne typen har en rekkesekser som motor. 

Og apropos motoren. Det er den som er grunnen til at bilen har stått siden 1984.

– Ja, jeg kjøpte bilen i 1982. På en guttetur gikk motoren i stykker og en nye ble innhandlet hos en bilopphøgger og montert, forteller Arne som selger bilen.

– Men i 1984, takket også denne motoren for seg, og bilen ble satt på låven. Siden har den stått der – i 31 år.

Motoren  mangler, men ellers så skal den være i relativt grei stand, årene på låven til tross. Faksimile fra finn.no
Motoren  mangler, men ellers så skal den være i relativt grei stand, årene på låven til tross. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen her: 

Eieren bor i Telemark – bilen står i Lofoten

– Som for meg som for mange andre, var planen å sette den i stand igjen. Det er jo både en koselig og staselig bil. Men tiden gikk. Familien flyttet etter hvert sørover til Telemark. Bilen ble igjen på Vestvågøy i Lofoten, forteller Arne.

Vi har derfor full forståelse for at det da blir vanskelig å pusse den opp. 

– Jeg kunne jo bare gjort kort prosess og levert den til høgging og fått 3000 kroner for den. Men vet du hva - det orker jeg rett og slett ikke, forteller Arne, som tydeligvis fortsatt har følelser for den gamle Opelen.

– Men jeg har tro på at jeg skal finne riktige "kjøper" altså. Første telefon kom seks minutter etter at jeg la ut annonsen. Siden har ikke telefonen stått stille...

Topp 10: De råeste fra Opel

Opel Admiral B. Dette er både sjelden og flott bil.
Opel Admiral B. Dette er både sjelden og flott bil.

Håper å finne et godt hjem. 

Hvem som skal få overta Admiralen, tar den sindige nordlending en avgjørelse på førstkommende mandag. Arne er nå i Lofoten selv for å ta farvel med Opelen han har eid i 33 år.  Det er nok litt rart...

– Ja, men for meg er det langt viktigere at bilen får et godt "hjem" hos noen som forstår seg på hva dette er og som kan sette den i stand igjen – enn at jeg får noen skarve tusenlapper for den.

– Jeg vet det er mye jobb med den, men bortsett i fra motoren som mangler, skal den være så godt som komplett og den skal også være relativt fri for rust, avslutter den hyggelige "selgeren".

Vi håper, som Arne,  at bilen får et godt hjem og snart kommer på veien igjen. De hverken er - eller var - noe dagligdags syn. Kun drøyt 36 000 Opel Admiral B ble produsert. 

Nå har du sjansen til å redde en av disse. 

Opel Manta: Det er nå du skal kjøpe Opel klassikeren