Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Kjære NSB: Det er deg det er noe galt med, ikke meg 

Frustrerte Espen (28) skrev brev til NSB etter en mislykket tur fra Hamar til Stavanger. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kjære NSB, 

Hvorfor skal det alltid være et problem mellom oss? Hvorfor klarer vi aldri å ha en god og smertefri opplevelse sammen?

Eller unnskyld, vi har hatt noen korte gode opplevelser her i vinter og vår. Vi hadde jo tross alt et par gode opplevelser da vi pendlet sammen opp og ned Gjøvikbanen.

Men nå i sommer ville jeg virkelig prøvde å tilfredsstille deg, «Reis med toget og ikke stress med å pakke lett», «Bruk tiden. Ta toget», «Bruk tiden på toget til akkurat det du vil», «spar miljø. Ta toget» sier du alltid.

Jeg var til og med tidlig ute med å bestille fordi du har tipset meg om de gode Miniprisene dine. Kr 599 er jo tross alt en god pris for nesten en 12 timers sightseeingtur i norsk natur, kontra kr 299 for en 40 minutters tur langt der oppe i skyene.

Tidlig her i juni prøvde jeg å bestille billetten min, Hamar – Stavanger, 28 juni. Jeg ønsket jo også å spare miljøet hjemme hos mine forelde, så jeg ville ta med min sykkel. Men så begynte du, og jeg vet ikke hvorfor, jeg hadde jo ikke gjort deg noe vondt, jeg hadde hørt på dine råd, valgt vekk alternativer som bil, buss og fly, alt for å tilfredsstille deg og dine verdier om miljøet, overhode ikke pga. pris og tid.

Først ville du ikke la meg velge sykkel som spesialbagasje, kun barnevogn, hvorfor det? Vi har jo ikke kommet så langt i vårt forhold at vi skal ha noe barn sammen? Så ville du ikke la meg benytte hjemmesiden din, «feil med betalingsterminalene» sa du, hvorfor skulle vi få et så enkelt problemer så tidlig?

Jeg fikk så ringt og bestilt en billett til min kjære sykkel, du viste hva du ville ha ja...nesten 200 kr for å ta min sykkel i et stort tomt lagerrom fremst i togsettet ditt, var det så pent da? jeg følte neste du gjorde dette av sjalusi?

Min billett fikk jeg lastet ned i den flotte appen du snakker så mye om, ja du har jo faktisk bestemt deg for å KUN vise rutetider på appen og ikke på papir nå. Men når jeg skulle laste ned min billett for min kjære sykkel, nektet du meg det, du er virkelig sjalu du??

Jeg fant min plass i vogn 3, nærmere bestemt sete 123 i ditt togsett. Så sendte du din konduktør rundt i vognen for å sjekke billettene, jeg hadde jo selvfølgelig min på appen.

– Men hva med sykkelbilletten da unge mann?, sa den litt strenge konduktøren.

 –Nei, den har jeg ikke fått lastet ned, du skjønner, jeg kom på Hamar og satt på toget helt fram til Drammen, det er jo ikke noen henteluker åpne  verken på Hamar eller i Drammen, og hentekoden kunne jeg ikke bruke på appen. Men jeg har en bestilling jeg kan vise til på min epost her på mobilen?

Konduktøren var ikke særlig begeistret for det, det jo ikke gyldig billett. Men kjære deg, jeg har jo både betalingskort og førerkort å vise til, samt mobilnummer og epost, hvorfor skal det være så vanskelig NSB, det er jo meg som har bestilt? Det er jo du som har samlet alt på app og automater som dessverre ofte er ute avdrift.

Hvorfor fjernet du det hyggelige skrankepersonell som alltid var på plass på stasjonen, i den tiden var jeg hvert fall sikker på å få en gyldig billett til både meg og min sykkel. Jeg ønsker jo selvfølgelig ikke å okkupere konduktøren lengre enn nødvendig, du har jo selv lagt på et gebyr, ja det er jo nærmest et straffegebyr på 40 kr du har lagt på for å okkupere konduktøren, men hvorfor? Er du så forbannet på meg at du ikke unner meg litt service på turen? Vi skal jo tross alt bruke tiden på toget til det vi vil.

Og så, vi var jo nesten ferdig med vår tur fra Hamar til Stavanger, så velger du å sende nytt personell igjennom togsettet for å kontrollere billettene min, det er jo greit det egentlig. Men for meg som har benyttet meg av din app til alle tjenester og drevet med internettlasting, jobbing, faceing, snapping, tasting og andre ing- aktiviteter har ikke mer strøm på min mobil etter litt over 6 timer på ture med deg. Hva gjør du så, jo du tvinger meg til å oppgradere til komfort på 90 kr for å få ladet min kjære mobil slik at jeg kan få vist min billett for din konduktøren? Hvorfor skal du være så vanskelig, at du nå i 2015 nekter å gi fra deg litt strøm til meg, tiltros for at du tøffer deg igjennom Norge på ditt eget strømnett?

Ja du tilbyr meg te, aviser og internett utenom strøm da. Du sier jeg kan jobb bedre her med tilgang til internett, men nok en gang blir jeg lurt av ditt tilbud. For det eneste jeg ser på min pc-skjerm er timeglasset som spinner og spinner, her er det ikke noe stabilt internett til å jobbe på, hadde du glemt å slå det på?

Og hvorfor kunne du ikke hjelpe meg med min sykkel den siste biten hjem? Hvorfor kunne du ikke garantere min sykkel en plass på bussene som skulle ta oss med siste biten fra Bryne til Stavanger? Istedenfor stiller du min sykkel alene og forlatt på perrongen, det er som å komme hjem til sitt hus og se en ferdigpakket koffert plassert utenfor ens dør...brutalt og trist.

Nei NSB, jeg ble lei meg over vårt siste møte. Jeg som trodde vi hadde fått et godt forhold nå, etter flere gode turer på Gjøvikbanen og mitt oppmøte foran Stortinget den 15 juni. Jeg flyttet jo mitt møte i Skien til to dager senere pga. din politiske streik.

Er du sur på meg fordi jeg ikke ville vise min langfinger til Ketil? Eller var det fordi jeg ikke ville snu min rygg mot Ketil da han talte? Men jeg støtter deg jo for det om! Jeg lover, det er ikke noe mellom meg og Ketil. Jeg er jo enig med deg! Jeg vil ikke la andre tukle med dine flotte baner og tilbud. Jeg lot meg overhode ikke friste av Ketil sitt forslag om konkurranse.

Du gjør det jammen ikke lett for meg...Det er deg det er noe galt med, ikke meg... 

Les hva NSB svarer Espen til høyre i saken!