STRIPPEKLUBB: Reklamen til trafikkselskapet Movias busser i København skaper reaksjoner. Foto: Dansk Kvindesamfund
STRIPPEKLUBB: Reklamen til trafikkselskapet Movias busser i København skaper reaksjoner. Foto: Dansk Kvindesamfund

Kvinner raser mot stussen på bussen

Danmarks største trafikkselskap tillot frekk reklame for strippeklubb på bussene i København.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Foreningen Dansk kvindesamfund og flere kjente danske feminister er i harnisk etter at man oppdaget at Danmarks største trafikkselskap, Movia, kjører rundt med reklame for den eksklusive strippeklubben Mirage.

Reklamen pryder hele bakenden av bussene i København og viser nettopp bakenden til en (nesten) naken kvinne som er i ferd med å ta av seg en tangatruse.

Budskapet til strippeklubbens reklame er #riktigemændmødespåmirage.

At trafikkselskapet har tillatt dette har fått Dansk kvindesamfund til å reagere og nå har de klaget reklamen inn for både Movia samt Forbrukerombudsmannen i Danmark.

– Det er Dansk kvindesamfunds håp at Movia tar ansvar for såvel den sexisme de er med på å promotere på bussene deres samt at Facebook-siden deres er et sted kvinner kan uttale seg uten å bli svinet til, skriver Dansk kvindesamfund.

Bakgrunnen for det siste er at flere kjente feminister har debattert reklamen på Movias egen Facebook-side og opplevde, ifølge foreningen, å bli utsatt for grove tilgrisninger og verbale sexistiske overgrep uten at trafikkselskapet gjorde noe for å demme opp for de mange ubehagelige kommentarene.

Trekker reklamen

Tirsdag formiddag var kritikken blitt så massiv at trafikkselskapet snudde i saken.

– Det er gjort en feilvurdering og derfor tas reklamen ned i dag, sier Søren Englund fra Movia til TV 2 Danmark.

Han forteller at driften og reklamen på bussene er utlisensiert og at Movia derfor ikke selv velger hvilken reklame bussene skal ha.

Det er istedet et reklamebyrå som vurderer om reklamen overskrider en grense.

Reklamen for strippeklubben mener trafikkselskapet er å gå for langt.

– Den er på grensen til å være pornografisk. Reklamen er svært stor, man kan i hvert fall ikke unngå å se den i gatebildet. Også teksten er på grensen, sier Englund.

Reklamerte for nye bryster

I fjor sommer valgte trafikkselskapet å kjøre med reklame for klinikker som tilbød brystimplantanter for unge kvinner.

Med et stort bilde av struttende brystvorter lød budskapet «nye bryster».

Også den gang klaget Dansk kvindesamfund til trafikkselskapet og Forbrukerombudsmannen uten å få medhold.

– Ikke overraskende fant hverken Movia eller Forbrukerombudsmannen at denne formen for sexistisk og sexualiserende markedsføring var problematisk, sier Dansk kvindesamfund.

BRYSTIMPLANTAT: I fjor sommer kjørte bussene til Movia med reklame for brystimplantat. Kampanjen ble ikke stoppet. Foto: Dansk kvindesamfund
BRYSTIMPLANTAT: I fjor sommer kjørte bussene til Movia med reklame for brystimplantat. Kampanjen ble ikke stoppet. Foto: Dansk kvindesamfund