Utenfor kontorvinduene våre i Karl Johans gate i Oslo er det sommerhektisk og fullt av turister. Innenfor veggene på TV 2-huset derimot, råder sommerstillheten i korridorene. Mange har tydeligvis tatt ferie. 

Men noen må jo jobbe og slite. Skjønt, slite og slite fru Blom... Noe sier meg at vår redaksjonssjef Vegard også har et par gode dager, selv om han er på jobb.

Han skulle ett eller annet sted ute i den store verden og kjøre et par nye Mercedes-modeller. Det finnes nok de nok har verre dager på jobben. 

Det er kanskje på tide å ta en telefon til Vegard for å høre om ståa og få et førsteinntrykk.

Ring, ring...

– Hallo!

– Hei, Vegard! Benny her. Hvor i verden er du og hva var det egentlig du skulle kjøre igjen?

– Heisann! Du, jeg er i Østerrike, nærmere bestemt Kitzbühl, for å kjøre rundt i nydelige Alpe-omgivelser i den helt nye coupe-SUV til Mercedes - GLE Coupe - og  sjekke ut faceliftede SUVen GLE.

– Sistnevnte er, i det nye navnesystemet til Mercedes, det som tidligere var ML. Nå har nemlig Mercedes valgt å kalle alle sin SUVer GL - og så en bokstav som indikerer størrelsen. GLE tilsier derfor en stor SUV - sammenlignbar i størrelse med familiebilen E-klasse, forteller Vegard ivrig. 

Se hva Mercedes har funnet på her

Dette er Mercedes GLE, som erstatter dagens ML. I dag er er det denne Vegard skal teste.
Dette er Mercedes GLE, som erstatter dagens ML. I dag er er det denne Vegard skal teste.

Coupe og SUV

GLE Coupe er altså en litt coupe-aktig variant av denne SUV-en. Coupeen er neppe noen volum-modell. Men det er likevel en viktig modell rent image-messig for Mercedes.

For her har BMW regjert i mange år med sin X6. Dette er den første gangen Mercedes forsøker seg på en SUV-aktig coupe. Men det blir ikke den eneste. Snart får den følge av GLC Coupe - som skal ta opp kampen med BMW X4.

– I går kjørte jeg Coupeen, mens vi skal få utforske SUV-en i dag. Blant annet i en skikkelig heftig off road-løype, det jeg gleder meg til, fortsetter Vegard. 

– Når det gjelder GLE Coupe, synes det er en lekker bil - og den er dessuten veldig god å kjøre. Jeg har fått testet både innstegsmodellen (diesel med 258 hk) og verstingen 63 AMG S. Sistnevnte er naturligvis en konkurrent til BMW X6 M - og her skremmes det fram hele 585 hk fra den råsterke V8-eren.

Mercedes vil overgå konkurrentene - igjen

Helt vill AMG-lyd

– Og du Benny, apropos skremme. Denne bilen har det groveste lydbilde vi har hørt på denne siden av andre verdenskrig! Det bråker, raller og smeller så du risikerer å skremme vettet av alle innen en mils omkrets. I alle fall om du velger Sport Plus-modusen. Og vi kan melde om at vi er mange som blir barnslig glade av den slags unødvendig, men herlig underholdning. Det tror jeg du hadde likt, altså!

– Jeg? Jeg er jo en gammel mann ...

– He, he... bare utenpå. Ikke lenge siden du hadde Porsche med effektanlegg. Hørtes ut som et bombefly når du kom med den jo. Du likte det. Ikke nekt!

- Okei da. Hva annet skjer der borte?

– Jo, vi har opplevd litt forskjellige reaksjoner fra trafikanter og fotgjengeren under heftig kjøring med AMG-modellen. En sint, eldre dame hyttet med nevene etter oss og kom med noen gloser vi ikke tydet, men som utvilsomt ikke var myntet på å ønske oss en god dag videre, for å si det sånn.

– Akselerasjonstestingen vår ble nok litt vel påtrengende. Men det var også bilister som blinket entusiastisk med lysene og vist oss tommelen opp ut av vinduet. 

– AMG-en er forøvrig en råtass i svingene også - men du merker naturligvis vekt og litt høyt tyngdepunkt, forklarer Vegard entusiastisk, og underbygger vår mistanke om gode dager på jobben.

Denne Mercedesen er et råskinn – og den er rimelig!

Mercedes GLE Coupe lanseres for verdenspressen akkurat nå.
Mercedes GLE Coupe lanseres for verdenspressen akkurat nå.

Billigste modell imponerer 

– Den modellen jeg er mest imponert over, er faktisk innstegsmodellen. Den er kjempesprek. Dieselen gir et flott bunndrag. 0-100 km/t skjer på 7 sekunder blank, og byr på mer enn nok fraspark for norske veier, og også her er understellet kapabelt til å takle sportslig kjøring i langt større grad enn du gjerne tenker at er mulig i en slik bil.

– Men hvordan er plassen. Coupe-SUV høres jo litt sært ut?

– Plassen er  bedre enn jeg fryktet i Coupeen. Særlig skeptisk var jeg til takhøyden i baksetet. Men det var slet ikke noe å uroe seg for, det altså. 

– Personlig liker jeg designet veldig godt. Min mening er at Mercedes har klart kunstykke å lage den BÅDE elegant og brautende på en gang. Det er egentlig en stor prestasjon avslutter vår mann i Alpene.

Vegard kommer selvfølgelig tilbake med fyldig test av bilene etter hvert. 

Slik kan Mercedesen din se ut om 20 år: