DRØMMEKJOLEN: Elisabeth Walker Moe har kun et bilde av drømmekjolen hun kjøpte til bryllupet sitt. Her fra da hun prøvde den i brudesalongen (innfelt). FOTO: PRIVAT / TV 2
DRØMMEKJOLEN: Elisabeth Walker Moe har kun et bilde av drømmekjolen hun kjøpte til bryllupet sitt. Her fra da hun prøvde den i brudesalongen (innfelt). FOTO: PRIVAT / TV 2

Da Elisabeth (27) skulle hente brudekjolen, var butikken borte

Åtte bruder forteller til TV 2 at de sitter tomhendt igjen etter å ha betalt tilsammen over 100.000 til en brudesalong i Karl Johans gate i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I oktober i fjor begynte Elisabeth Walker Moe (27) å lete etter brudesalonger i Oslo for å finne den perfekte kjolen.

FORBEREDER TIL BRYLLUP: Elisabeth Walker Moe. Foto: Ida Falch-Olsen / TV 2
FORBEREDER TIL BRYLLUP: Elisabeth Walker Moe. Foto: Ida Falch-Olsen / TV 2

Hun begynte hos Brudens Skattekammer som lå på Egertorget i Karl Johans gate, og der fant hun raskt brudekjolen hun ville ha.

– For meg var den helt perfekt, sier Elisabeth til TV 2.

Innen 6. november hadde hun betalt for hele kjolen, som kostet 9000 kroner, og fikk beskjed i brudesalongen at leveringstiden lå på tre til fem måneder. Dette var essensielt. Elisabeth og forloveden skal nemlig gifte seg på Vestlandet 8. august i år, men skal jobbe hele sommeren, så de måtte ha alt klart i løpet av vårmånedene.

Nå – åtte måneder senere – er Brudens Skattekammer borte fra lokalene sine på Egertorget og Internett- og Facebook-siden til butikken er slettet. 

Elisabeth har fått verken brudekjole eller pengene tilbake, og hun er ikke den eneste. Åtte andre bruder som TV 2 har vært i kontakt med, forteller den samme historien.

– Umulig å få tak i 

– I februar tok jeg kontakt, for da hadde det gått tre måneder. Men da fikk jeg beskjed om at hun vår-brudene ble prioritert, og at jeg pent måtte vente, forteller Elisabeth.

Etter at fem måneder var gått forsøkte hun å kontakte Brudens Skattekammer hver dag uten respons. Til slutt kontaktet Elisabeth Forbrukerrådet, som rådet henne til å skrive en kontrakt på en ny leveringsdato. En selger hos Brudens Skattekammer signerte denne; nå var 31. mai siste frist for levering. 

– Mai gikk, og jeg hørte fortsatt ikke noe, sier Elisabeth, og legger til at hun aldri fikk noe forklaring på hvorfor kjolen hennes ikke kom.

I juni bestemte hun seg derfor for å heve kjøpet, og etter gjentatte forsøk fikk hun en bekreftelse på SMS fra butikkeieren. Hun ble lovet pengene innen to uker, men fire uker har nå gått, og hun har ikke fått en eneste krone inn på konto.

– Og nå svarer hun ikke på noe. Ikke SMS, ikke mail, ikke telefon. Ingenting. Så nå har hun forsvunnet. Og så er det ikke noe butikk der lenger heller, sier Elisabeth.

Betaler ikke tilbake

TV 2 har vært i kontakt med totalt åtte kunder som alle har lignende erfaringer etter å ha handlet hos Brudens Skattekammer.

De forteller at de samlet sett har betalt 107.500 kroner for brudekjoler de ikke har fått. Flere av dem har hevet kjøpet i henhold til Forbrukerkjøpsloven, eller har gitt beskjed om at de ønsker å heve kjøpet. Kun 4000 kroner har til sammen blitt tilbakebetalt, hevder kundene.

Noen av dem skal gifte seg i sommer, mens for andre har bryllupet stått allerede, og de har derfor måttet finne andre alternativer. Noen håper i det lengste, men forteller om leveringsdato som stadig ble utsatt, og en daglig leder som har gjort seg svært utilgjengelig og stort sett kun svarer på SMS og e-post.

I NY KJOLE: Marita og André måtte finne en annen kjole enn den de allerede hadde betalt for hos Brudens Skattekammer. FOTO: PRIVAT
I NY KJOLE: Marita og André måtte finne en annen kjole enn den de allerede hadde betalt for hos Brudens Skattekammer. FOTO: PRIVAT

Mot slutten av mai forsvant også butikken, og uten noe sted å oppsøke er mange svært oppgitte og fortvilte over situasjonen. Ingen av dem skjønner hvorfor de ikke har blitt varslet i god tid om at selskapet ikke kan levere det de har betalt for.

TV 2 har vært i kontakt med Forbrukerrådet som forteller at de foreløpig har fått 50 henvendelser og 15 klagesaker på Brudens Skattekammer.

– Det er ganske mye til å være et så lite selskap. Det som er spesielt med dette tilfellet er at det er snakk om ganske store beløp, og man er jo avhengig av å ha brudekjolen til bryllupsdato, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes til TV 2.

Har du tips i denne saken? Kontakt TV 2s reportere her.

– Penger jeg hadde strevd for

– Jeg skjønner at butikkeieren kanskje har det tøft, men som kunde kan jeg ikke godta dette, sier Malene Knivsflå (28) til TV 2.

Hun og forloveden Vegar skal gifte seg 11. juli og handlet hos Brudens Skattekammer i februar, men har måttet finne kjole hos en annen brugdesalong i siste liten.

FÅR MANGE HENVENDELSER:  Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes. Foto: Ida Falch-Olsen/TV 2
FÅR MANGE HENVENDELSER:  Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes. Foto: Ida Falch-Olsen/TV 2

– Jeg har faktisk mistet 15.000 kroner. Det var feriepengene mine, som jeg har strevd for, sier hun.

André Sandberg (31) og Marita Sandberg (30) giftet seg 27. juni, og fikk heller aldri kjolen. Etter mye mas på mail og SMS har de fått tilbake 3000 kroner, men fortsatt mangler 7000 kroner, og ifølge brudgommen har fristen blitt brutt utallige ganger.

– Heldigvis for meg skjønte jeg i begynnelsen av måneden at jeg ikke kan satse på at kjolen blir levert, og jeg fikk skaffet en annen, sier Hanne Øygard (24) til TV 2.

Hun har allerede forlatt Oslo og skal gifte seg 8. august. Kjolen til 13.500 kroner bestilte hun 31. august i fjor, altså nesten ett år i forveien. Nå forsøker hun å heve kjøpet.

Må klage skriftlig 

Flønes i Forbrukerrådet bekrefter at de fleste henvendelsene de har fått på Brudens Skattekammer handler om kjoler som ikke kommer til avtalt tid eller at de ikke får kontakt med selskapet.

– Brudene må klage skriftlig med en gang. Får de ikke kontakt eller svar da, kan de enten sende saken til oss, eller de kan gå til Forliksrådet, som kan kalle partene inn til et møte, sier Flønes.

PRØVDE: Elisabeth hos Brudens Skattekammer i kjolen hun hadde planlagt å gifte seg i. FOTO: PRIVAT
PRØVDE: Elisabeth hos Brudens Skattekammer i kjolen hun hadde planlagt å gifte seg i. FOTO: PRIVAT

For at brudene skal få pengene tilbake må det også være penger å hente i selskapet, og sier det er vanskelig å vurdere hva som vil bli utfallet i dette tilfellet.

– Vi ser jo at verken hjemmesiden deres eller butikken er tilgjengelig, og vi er helt avhengig av å få tak i vedkommende som står bak firma.

Hvorvidt det er snakk om svindel kan ikke Forbrukerrådet vurdere. Det må politiet gjøre, ifølge Flønes.

– Men hvis du selv mener du er blitt utsatt for svindel, så oppfordrer vi deg til å anmelde det til politiet.

– Ikke tull med bruder

Etter at Elisabeth hevet kjøpet har hun nå kjøpt en ny kjole i en annen brudesalong, hvor hun fikk hjelp på dagen. Likevel føler hun at erfaringene med Brudens Skattekammer har ødelagt mye av forberedelsene, og sitter igjen med en følelse av at hun har blitt svindlet.

– For jeg var egentlig veldig tidlig ute, nettopp for å kunne ha ro og tid til å planlegge alt ned til minste detalj. Men nå har alt bare blitt et eneste stort kaos, egentlig, sier Elisabeth.

– Bruder er en gruppe damer man egentlig ikke skal tulle så mye med. Vi er jo litt på tuppa fra før av.

TV 2 har gjentatte ganger bedt om et intervju med daglig leder i Brudens Skattekammer, men hun har ikke ønsket å stille til intervju. Hun svarer imidlertid skriftlig.