Dette blir en av de viktigste bilene deres noensinne

Giulia må bli en suksess hvis Alfa Romeo skal lykkes.

Den karakteristiske Alfa Romeo-grillen er på plass, det øvrige designet bryter litt med merkets sedantradisjoner. Linjene er ganske myke, samtidig som det er flere aggressive designdetaljer.
Den karakteristiske Alfa Romeo-grillen er på plass, det øvrige designet bryter litt med merkets sedantradisjoner. Linjene er ganske myke, samtidig som det er flere aggressive designdetaljer.

Det er sjelden at én bilmodell er så viktig for et merke som nye Giulia er for Alfa Romeo. I går ettermiddag presenterte de den for aller første gang, ved Alfa Romeo-museet i Arese, utenfor Milano.

Dette er bilen som skal starte det store comebacket for italienerne. Den kommer etter en lang periode med modelltørke. Alfa Romeo er akkurat nå frakjørt av konkurrentene, og de vet det selv. Men ambisjonene er store!

Sporty sedan

Etter syv år med røde regnskapstall og et totalsalg på bare 70.000 eksemplarer i fjor ( det er så lite at Alfa Romeo knapt kan kalles en volumprodusent), skal det nå satses for fullt. Målsetningen til Fiat Chrysler Automobile (FCA) som eier Alfa, er å selge 400.000 Alfaer om bare tre år, i 2018.

De skal investere fem milliarder euro i produktutvikling, det første resultatet av disse pengene er altså nye Giulia.

Dette er en sporty sedan som skal gå rett i strupen på biler som BMW 3-serie, Audi A4 og nye Jaguar XE, for å nevne noen. Målsetningen til FCA er at Alfa Romeo nå for alvor skal etablere seg som et premiummerke, dette er også avgjørende for å sikre nødvendig lønnsomhet framover.

Broom-Benny avduket Alfas nye sportsbil

Kjappere enn tyskerne

Og det er ikke noen puslete modell vi får av Giulia i starten. Nei, Alfa Romeo starter på toppen av modellutvalget, med Giulia Quadrifoglio. 

Her snakker vi 3-liters bensinmotor med 510 hestekrefter, den finner vi i dag i Maserati-modellene Quattroporte og Ghibli. Alle kreftene sluses ut gjennom bakhjulene, og akselerasjonen er mildt sagt imponerende. I denne utgaven gjør Giulia 0-100 km/t på 3,9 sekunder! 

Det er kjappere enn to tøffe konkurrenter fra Tyskland. Mercedes C 63 AMG bruker 4 sekunder, BMW M3 trenger 4,1 sekunder på øvelsen. Tilfeldig at Giulia slår dem? Neppe!

Slik vil Mercedes overgå konkurrentene

Første SUV

Her snakker vi altså bakhjulstrekk, og bilen blir bare tilgjengelig med manuell girkasse. På noen øvrige Gilulia-variantene blir det også muligheter for 4x4. Og det blir naturligvis både bensin- og dieselmotorer etter hvert. 

Giulia Quadrifoglio er altså først ute i modellrekken. Den er ventet på markedet i Europa tidlig neste år, USA-debuten kommer noen måneder senere.

Deretter kommer Alfa Romeos første SUV i 2017, etterfulgt av en stor sedan senere samme år.

Også Maserati kommer med SUV, les mer om den her:

Må bli en suksess

Innen bilbransjen blir målsetningen om salg på 400.000 biler i 2018 sett på som svært ambisiøs. Tross sterk image og mye lekkert design, har Alfa Romeo slitt med å nå ut over den tradisjonelle menigheten sin.

Skal de lykkes nå, er det helt avgjørende at Giulia blir en suksess, og slik sett kan legge forholdene til rette for de to neste modellene som kommer. Alfa Romeo har ikke råd til å feile, så skal de også ha lagt veldig mye ressurser ned i denne modellen.

LES MER: Ni nye Alfaer er på gang 

Få gjør dette vakrere – sjekk den motoren!