NSBs eget kart avslører elendig nett-
dekning for norske togpassasjerer

Det er omtrent umulig for togpendlere å jobbe elektronisk på vei til og fra jobb. TV 2 kan nå avsløre NSBs egne dekningdata som dokumenterer at nettet er for dårlig. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du har kanskje prøvd å bruke PC på toget, eller surfe på nettbrettet eller mobilen? Dessverre er det ganske håpløst.

Dekningen varierer mellom elendig og ikke-eksisterende. Ikke en gang mellom Drammen og Oslo er det mulig å jobbe sammenhengende online på toget.

De reisende raser og NSB fortviler. 

– Det er jo blitt et folkekrav å kunne være pålogget når man kjører tog, og vi reklamerer også med at det lønner seg å ta toget, for da kan man bruke tiden til å jobbe, sier Jan Christiansen, prosjektdirektør for IT-tjenester på NSB Persontog.

– Vi skjønner at kundene er fortvilet, og det er vi også. Dette er forferdelig.

Skylder på hverandre

TV 2 har vært i kontakt med alle de impliserte etatene og Samferdselsdepartementet for å finne ut hvorfor den elendige nettdekningen langs jernbanen ikke er løst for lengst.

Svaret er at de ansvarlige gjennom mange år har overlatt problemet og ansvaret til andre, og at de ikke har greid å samarbeide:

  •  NSB har fått klagene fra passasjerene og merker problemene hver dag, men har verken budsjetter eller ambisjoner om å sette opp mobilmaster langs jernbaneskinnene.
  • Jernbaneverket har ansvaret for infrastrukturen, men argumenterer at de ikke er, og heller ikke skal være noen nettleverandør.
  • Nettleverandører som Telenor, ICE og Netcom har prioritert riksveiene og befolkningstette områder, der det er lønnsomt å etablere god nettdekning. Jernbanesporene ligger i store deler av landet utenfor disse områdene. Nettselskapene argumenterer dessuten med at NSB selv må ta ansvaret for dårlig dekning inne på toget, fordi deres signaler trenger forsterkning for å kunne mottas inne på toget.

Ubrukelig

TV 2 kan nå presentere mobildekningen for jernbanestrekninger over hele Norge.

Dataene er innhentet i begynnelsen av 2015, og avslører at ingen pendlerstrekninger i landet har nettdekning som gjør det mulig å være online under hele togreisen. 

NSB-KART: Slik er NSBs egen vurdering av nettdekningen langs norske jernbaneskinner. Svart = Ingen dekning. Rødt = 2G/Edge. Gult = 3G. Blått = 4G  GRAFIKK: TV 2 / TV 2
NSB-KART: Slik er NSBs egen vurdering av nettdekningen langs norske jernbaneskinner. Svart = Ingen dekning. Rødt = 2G/Edge. Gult = 3G. Blått = 4G  GRAFIKK: TV 2 / TV 2

Kartet viser dekningen under optimale forhold, dersom du er kunde hos både Telenor, Netcom og Ice. Dersom vognen du sitter i ikke har mobilforsterkning er dekningen enda dårligere enn kartet viser.

Vær forøvrig oppmerksom på at NSBs WiFi får nett fra samme kilde og med samme kapasitet som din egen mobil, og at dette nettet er sperret for tung trafikk som for eksempel videostreaming.

Sørlandsbanen uten dekning

Sørlandsbanen er verst, med store huller på nær sagt hele strekningen der det ikke finnes dekning overhodet.

Bergensbanen er uten dekning mellom Geilo og Voss, og allerede fra Hønefoss må man klare seg med 2G over lange strekninger.

Nordlandsbanen er datamessig ubrukelig unntatt rundt Mosjøen og Mo i Rana.

Østfoldbanen og Vestfoldbanen: Selv i disse relativt befolkningstette områdene er det mange dropp i dekningen.

Dovrebanen har sporadisk 3G-dekning, men avansert datatrafikk kan du glemme.

Rørosbanen opp gjennom Østerdalen bryr på mil etter mil med vakker skog. Men maksimalt 3G for den som jobber med nettbrettet i fanget.

300 millioner

Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum er selv togpender fra hjembygda Stange på ukentlig basis.

Han forlanger skjerping umiddelbart, og er villig til å bruke statlige midler for å få det til.

– Dette er flaut. Her ber vi politikere flere ta toget i stedet for bil med begrunnelsen om at det både er miljøvennlig og at det er mulig å jobbe. Me det er det jo ikke. Jeg vet det for jeg tar toget selv. Og ekstra flaut er det jo at nettdekningen der jeg reiser er dårligst rundt Eidsvoll og Gardermoen! sier Slagsvold Vedum.

Senterpartiet foreslo 300 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett for å få orden på nettdekningen på toget, men fikk ikke flertall. 

Lover bedring

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) har selv oppfordret flere å ta toget til jobb. Han innrømmer at den elendige nettdekningen er et argument for å la være.

– Dette er en uholdbar situasjon, men vi er i gang med en løsning. I vår fikk vi etablert et samarbeid mellom NSB, Jernbaneverket og Telenor. Nå snakker de i hvert fall sammen og er enige om hva som skal gjøres, sier han. 

– NSB har forpliktet seg til å investere i forsterkere i togene og Telenor vil bygge flere master. De øvrige nettselskapene er også hjertelig velkomne. Vi har også satt av noen titalls millioner for å hjelpe til med kostnadene, sier Solvik Olsen til TV 2.

Vil ta tid

Men med dagens tempo vil det ta lang tid å få hele tog-Norge dekket.

I første omgang vil departementet prioritere de mest folkerike strekningene innenfor Inter-City-triangelet Skien-Lillehammer Halden. Også rundt Trondheim og Stavanger vil investeringene starte i år.

Først om et par år vil passasjerene på disse stedene få fullgod dekning.