Mazda CX-3 skiller seg ut med et av de tøffeste designene i klassen, nå ser det ut som den skal klare å følge opp suksessen til storebror CX-5.
Mazda CX-3 skiller seg ut med et av de tøffeste designene i klassen, nå ser det ut som den skal klare å følge opp suksessen til storebror CX-5.

Tøff nykommer tar Norge med storm

Er i ferd med å gjenta suksessen til storebror.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av årets mest spennende bilnyheter begynner å dukke opp i trafikken. Mazda har nemlig akkurat lansert sin nye CX-3 her hjemme, og responsen har vært meget bra.

Det handler om kompakt SUV. En bilklasse som vokser kraftig, og som virkelig kan ta av med denne bilen på plass. 

Storebror CX-5 har vært en eneste stor opptur for Mazda etter den ble lansert. Nå tyder mye på at CX-3 vil følge opp dette, en klasse under.

Snudde til medgang

– Ja, vi har nesten 500 kundekontrakter allerede, etter at vi åpnet for  bestillinger for et par uker siden.  Fortløpende nå matcher vi så godt vi kan ytterligere 1000 biler bestilt av forhandlerne, forteller Karianne Westby som er sjef for Mazda i Norge.

Etter mange tunge år med fallende salg, snudde CX-5 motgang til medgang for Mazda her hjemme. Den har i lange perioder vært Norges mest solgte SUV, og Mazda hadde store problemer med å få levert ut nok biler i starten. Her var ventelistene lange.

Slik ser det ut inni, Mazda tør å skille seg ut også på dashbord-design.
Slik ser det ut inni, Mazda tør å skille seg ut også på dashbord-design.

Dette comebacket overrasket mange

Førstemann til mølla

– Frykter dere at det samme vil skje med CX-3?

– Vi gjør naturligvis hva vi kan for å unngå det. Mange steder skal det være mulig å få bil med normal leveringstid en god stund ennå, men alt avhenger jo av hvordan dette utvikler seg. 

– Det ligner veldig på responsen da vi introduserte CX-5, ja endel forhandlere hevder interessen er enda større denne gangen. Noen forhandlere har allerede solgt langt flere CX-3 enn deres størrrelse skulle tilsi. Det blir nødvendigvis litt førstemann til mølla som må gjelde her, sier Karianne Westby.

Denne tøffingen var det ikke mange som kjøpte

Skryt for designet 

Med lengde på 4,27 meter hører CX-3 størrelsesmessig hjemme i Golf-klassen. Den er basert på småbilen Mazda 2, men er betydelig større enn denne.

Underveis i utviklingen har Mazda lagt vekt på gode plassforhold i forsetene. Bagasjerommet er ganske gjennomsnittlig for klassen, 350 liter. Det betyr nok i praksis at den blir snau for barnefamiliene. 

Mazda har fått veldig mye skryt for designet, samtidig som CX-3 prismessig er konkurransedyktig. Den starter på 228.000 kroner. For 322.000 kroner får du den med svært mye utstyr og 4x4.

Mange konkurrenter 

– Interessen rundt bilen var til stede allerede da de første bildene begynte å florere i media og vi har hatt forventninger hele veien om at dette blir volummodell nr to for oss, etter CX-5. Den eneste usikkerheten har vel vært knyttet til hvorvidt dette segmentet vil vokse like mye fremover som i resten av Europa. Interessen rundt CX-3 antyder at mange kunder ønsker seg en tøff, litt høyere bil med SUV-kvaliteter, uten å behøve stor plass, sier Karianne Westby.

Blant konkurrentene er biler som Opel Mokka, Renault Captur og Nissan Juke. Så langt i år er ingen biler i denne klassen blant de 20 mest solgte i Norge, men det kan nok CX-3 ha muligheter til å gjøre noe med.

Denne Mazdaen har fått en stor nyhet

Mazda CX-3 har fått svært god mottagelse i Norge, det ligger sannsynligvis an til ventelister på enkelte utgaver.
Mazda CX-3 har fått svært god mottagelse i Norge, det ligger sannsynligvis an til ventelister på enkelte utgaver.

Brukt SUV? Dette er de beste