Ser du hva som er helt unikt med denne bilen?

 Dette er kul firmabil i størrelse Small.

Er dette Norges minste firmabil?
Er dette Norges minste firmabil?

Bare for å rydde absolutt all tvil til side: Det er altså ikke barna, Helmine, Amalie og Lukas som er ualminnelig store. Det er bilen som er liten.

For å fortsette – det er heller ikke barnas bil, størrelsen til tross.

Nei, bilen tilhører nemlig en kompisgjeng med voksne karer.Kjetil, Marius, Vegard (som som har måttet prioritere andre oppgaver den siste iden) og Kjetils far.  Det er disse karene som hadde et ønske om en litt kul firmabil, men som altså ikke hadde råd til en i full size.

Surfe-inspirert

Firmaet som disse karene driver heter Norwaii – altså ikke helt uten referanser mot noe mer eksotiske stedet Hawaii et eller annet sted ute i Stillehavet utenfor kysten av California.

Hawaii og California forbindes av mange med surfing. Norwaii driver også med brett, men her snakker vi rullebrett. Kule sådanne, i litt retro surfer-look, med tydelig inspirasjon fra den allerede omtalte surfestilen...

Dette er bilen VW aldri bygde

VW Transporter i 1:2,4

Eldre VW Transporter i nettopp en slags kloning av California-look og 70-talls surfe-stil var derfor slett ikke noen dårlig ide som firmabil. Snarere tvert i mot.

Det er vel kanskje mer størrelsen vi stusser litt på ... Men om vi skal tro Kjetil, så går det absolutt riktig vei.

– Ja, den første "firmabilen" var nemlig en VW Transporter i skala 1:10. Denne er i 1:2,4 - så vi er da på rett vei, sier han med glimt i øyet.

Både brettene og bilen er bigeskjeft for gjengen og noe de, i følge eget utsagn, ikke tjener en krone på ennå. De har begynt i det små – som det så fint heter. Det gjelder tydeligvis firmabilen også.

– Selve karosseriet fant vi på ebay, men det var mye før det kunne gå i lakkboksen.
For det første var det alt for tynt i støpen slik vi så det, så endel forsterkninger i form av både tykkere glassfiber og spant ble lagt til.

Dette er en herlig sommer-klassiker!

Bygger på en Yamaha-gokart

Det ble rettet opp en hel del ujevnheter. Deretter var lakkjobben i seg selv ganske så møysommelig, mye finmaskering og imitering av for eksempel vinduslister og vindusviskere, og ikke minst airbrush av lykter med små detaljer.

– Skilt og dekor er egendesignet og det samme gjelder fargene og utførelse på bildekoren som er nøye tilpasset firmaprofilen. Noe man kan se går igjen på de ulike longboardene vi lager og selger, forklarer Kjetil videre. 

– Vi var heldige og kom over en Yamaha KT100 gokart. Med denne som utgangspunkt hadde vi de viktigste delene som aksler, spindler, styring og bremsesystem.

– Ramma/hjulbredden i utgangspunktet var over 120 cm bred og nå er på kun 65 cm, så det sier selv at vi har kuttet bort mye og konstruert mye helt på nytt.

Kanskje blir det comeback – som elbil!

Stor takk til tusenkunstner

Anders Heimdal har vært til uvurderlig hjelp. Det er han som har gjort sveisejobben, løst problemer og sett muligheter. Det er definitivt hans fortjeneste at bilen ruller i dag.

Den største utfordringen i tillegg til selve selve ramma, må sies å være jakten på deler som kan passe, siden alt er custom-made.

Felger og dekk er 6" GoKart som er 1" større en vanlig. Det var lang ventetid fra Italia etter at vi fant stilen vi var ute etter. Felgene har vi lakket med en stripe rødt ytterst for å trekke den røde fargen på taket nedover og dra det hele sammen.

Er dette verdens tøffeste Folkevogn?

Svingproblemer

Dekkene er malt med white tire paint, etter å ha slipt ned tekst og tall.

Selve styringen ble også en utfordring. Alle som virkelig har senket en VW, vet hvor mye man må smale inn forstillinga. Her ble det virkelig smalt og knapt plass til bena.

Ikke bare det men på en gokart er konstruksjonen i front slik at når man svinger «legger" hjula seg for bedre grip og da løfter hele ramma seg betraktelig oppover. pga caster vinkel.

Denne har blitt forandret for å unngå dette, samt unngå enda mer smaling. Bilen skal jo brukes mest til rolig kjøring og reklame så den vil fungere bedre og se bedre ut slik, med forandret castervinkel.

VW Boble som elbil? Det finnes! 

Elmotor og batteri

Motoren er på  1000 Watt og kommer fra en elektrisk scooter og batteriet er Litium 48V fra en elsykkel. Motoren har et kjede som trekker på bakakselen. 

Gassen er en opprinnelig scooter/sykkel-gass som er festet bak setet og de har trukket kabel derfra frem til pedalen i front. Originalbremsen er bevart, men noe smalet inn for å passe.

Toppfarten er på 35 km/t og bilen tåler en time på full gass, før batteriet må lades. 

– Prosjektet har vært jæskla gøy og lærerikt, men har også bydd på rikelig av kreativ og løsningsorientert tenking for å få i mål. Det er mye mer omfattende enn man tror. Hadde vi visst hvor mye jobb det var - så er det vel heller tvilsomt om vi hadde begynt på dette, sier Kjetil ettertenksomt

Dette er arbeidsgampen som ble en bil-legende

Har større ting på gang

Vi er faktisk ikke helt sikre på om vi tror ham på det siste...

For i løpet av samtalen kommer det nemlig fram at det i garasjen nå står en enda større VW Transporer. Skala 1:1 denne gangen. Altså full størrelse. Som så smått har begynt forvandlingen til å bli en kul California-looker med utpreget retro-surfestil...

Når vi ser hvor tøff den lille har blitt, så gleder vi oss til å se Norwaii-guttas fullsize bil, når den blir ferdig om et par år.

Tro det eller ei: Denne VW-en er en Porsche!