Nå blir det nye tider for disse bilmerkene i Norge

Dagens importør gir seg ved årsskiftet.

I dag er det RSA som står for importen av Alfa Romeo, Fiat og Jeep til Norge. Fra januar 2016 skal fabrikken selv ta over.
I dag er det RSA som står for importen av Alfa Romeo, Fiat og Jeep til Norge. Fra januar 2016 skal fabrikken selv ta over.

Det kan være klart for en storsatsing på bil i Norge når tre merker får ny importør fra neste år.

Jeep, Fiat og Alfa Romeo forsvinner alle fra dagens importør, RSA. I stedet kommer et fabrikkeid selskap som skal stå for importen av disse merkene i Norge.

Dette melder bransje-nettstedet bilnytt.no (krever abonnement). Og her går det altså fort. FCA (Fiat Chrysler Automobile) tar over allerede fra januar 2016.

Har mange merker

FCA Skandinavia skal ha kontorer i København. Stockholm, Helsinki og altså i Norge.

Dette skjer samtidig som det er klart for svært offensiv satsing fra FCA. Etter at Fiat tok over Chrysler-konsernet, har det på mange måter vært stille før stormen. Selskapet har brukt tid på å stake ut strategier og kursen videre.

FCA har en rekke bilmerker i sin portefølje. Det er en krevende jobb å posisjonere dem riktig, samtidig som man er helt avhengig av å utnytte stordriftsfordelene for å få ned utviklingskostnader.

Sjefen drømmer om å skape verdens største bilprodusent

Ikke solgt mye

Her i Norge er Jeep, Fiat og Alfa Romeo det vi trygt kan kalle marginale merker. Så langt i år har Jeep solgt 111 biler og har en markedsandel på 0,2 prosent. Fiat har samme markedsandel, fra et salg på 109 biler, mens Alfa Romeo har solgt bare 19 nye biler, det er under 0,1 prosent markedsandel.

Dels skyldes det svake salget at både Fiat og Alfa Romeo har havnet skikkelig i bakleksa på grunn av gammelt og svært begrenset modellutvalg. Men det handler også mye om image og merkevare, de italienske merkene har slitt tungt i Norge i mange år.

Jeep har heller ikke solgt mange biler de siste årene, men er nå i gang med en modelloffensiv som blant annet innebærer biler som passer bra for det norske avgiftssystemet. Her bør det derfor være potensiale for vekst framover.

Alfa Romeo satser stort – ni nye modeller på gang

Nye tider også for Citroën

Dette er for øvrig ikke den eneste importør-endringen innen bilbransjen i år. Også for Citroëns del er det snakk om nye tider.

Der går man motsatt vei av det FCA nå gjør med sine merker. Citroën har lenge drevet det norske importleddet selv, men velger nå å gi dette til privateide Bertel O. Steen i stedet. De har fra før Citroëns søstermerke Peugeot, Mercedes og Kia i sin personbilportefølje. Nå skal de altså satse på Citroën i tillegg, og målsetningen er å doble omsetningen i Norge.

LES MER: Citroën skal bli dobbelt så store på tre år

Slutt for en meget spesiell luksusbil