Her ble den supersjeldne klassikeren parkert for 28 år siden

Nå skal den selges.

Den trillet inn på låven i 1987 – og siden har den stått her... Foto fra ebay.
Den trillet inn på låven i 1987 – og siden har den stått her... Foto fra ebay.

De Tomaso Pantera:  Bare navnet i seg selv er så tøft at det kan være verdt å kjøpe en slik bil.

Men det er ikke bare navnet som er tøft. Bilen er tøff den også. Med det beste, eller verste (?), fra to verdener.

Stått på en låve siden 1987

Her får man nemlig italiensk fullblods-design, kombinert med amerikanske muskler i form av en midtmontert V8-motor fra Ford. Nærmere bestemt en 351 cu.in (5,8-liters) Cleveland motor i "high output-utgave" som bød på 330 friske hestekrefter.

Motoren var sammenkoblet med en femtrinns girkasse fra anerkjente ZF. Og bilen gjør 0-100 km/t på bare 5,5 sekunder. Så – ja, det er en hardcore sportsbil vi her snakker om!

De Tomaso Pantera ble lansert i 1971, som erstatter for en av verdens vakreste biler (men som dessverre nesten var umulig å sitte i …) nemlig De Tomaso Magnusta.

Bilen på disse bildene er fra 1972 og er dermed av den tidligste typen. Og etter å ha vært stuet bort på en låve siden 1987– altså i 28 år – er den nå lagt ut til salgs på den amerikanske auksjonssiden ebay.

Stiv pris ...

Kjøp nå-prisen er på små-stive 65.000 dollar, eller drøyt 500.000 norske kroner, før moms, frakt etc. ved eventuell import.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Mange av disse bilene har blitt bygget om, modifisert og trimmet gjennom årenes løp. Så originale urørte eksemplarer er svært sjeldent, men her har du ett!

Absolutt det eneste som ikke er originalt her, er at luftfilterboksen og ventilkåpene er forkrommet.

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til

Godt utgangspunkt

Ellers er felgene de originale, det originale reservehjulet følger med, det samme gjør det originale verktøysettet. Eksosanlegget er også det originale og motoren er utrimmet.

Det var som nevnt veldig vanlig å «skremme opp» disse bilene ytterligere … Trimmet / enda større motor, breddet karosseri, andre felger, spoilere etc. var vel regelen, snarere enn unntaket.

Denne bilen er derfor et svært godt utgangspunkt for en original restaurering, da den er urørt og heller ikke har gått veldig langt. Kun 13.500 miles (21.000 km) skal være klokket inn på telleverket.

Dessverre har ikke bilen original lakk. Den ble av en eller annen, for oss ukjent grunn, omlakkert på 1980-tallet.

Motoren har heller ikke blitt startet på disse 28 årene som bilen har stått på låven, men den skal i alle fall gå rundt.

Men man må nok på beregne en full gjennomgang av bilen, etter alle årene på låven.

Full av sjarm: Jorun har en favoritt i italiensk rød

Skral økonomi og tvilsom kvalitet

Som mange andre små bilprodusenter har også De Tomaso en litt turbulent historikk å vise til. Økonomien i selskapet var tidvis ustabil.

Byggekvaliteten var ikke all verden. Passformen var dårlig med vindsus og vannlekkasjer som følge. Vann, fuktighet og totalt fravær av rustbeskyttelse er som kjent ikke noen god kombinasjon.

Flere biler brøt også sammen på Fords testbane under testkjøring. Problemer med kjøling av den midtmonterte motoren (som ellers er svært god og solid) var et problem, særlig på tidlige biler.

Totalt ble det bygget 7.135 De Tomaso Pantera – som forresten betyr «panter» på italiensk – fram til 1991.

Nå har du muligheten til å sikre deg en av få, urørte originalbiler av denne sjeldent tøffe sportsbilen, med det enda tøffere navnet!

De Tomaso: Ble slått konkurs – så ble sjefen arrestert