Denne finnes det bare to av i hele verden

Panther Six er ekstrem superbil med 6 (!) hjul.

Et design som skilte seg ut fra alt annet på 70-tallet. Panther Six var virkelig noe helt for seg selv. Å se den for første gang var en stor opplevelse.
Et design som skilte seg ut fra alt annet på 70-tallet. Panther Six var virkelig noe helt for seg selv. Å se den for første gang var en stor opplevelse.

Lordens blogg er fylt med personlige betraktninger, et lite sideblikk på noe av alt det spennende som skjer i bilverdenen.

Denne gang har han møtt en helt unik superbil, her er historien om Panther Six:

1970-tallet hadde mange spennende superbiler. 1970 åpnet med at Monteverdi (det eneste bilmerket som er fratatt for enhver form for kritikk) viste fram sin Hai. Den midtmotoriserte superbilen med en 426 Hemi innabords var god for over 280 km/t, noe som var topphastigheten til Ferrari 365 GTB/4, som da var verdens raskeste superbil.

Eller var den det? Iso Grifo 7 litri kunne nemlig også skilte med over 280 km/t i topphastighet, takket være sin Chevrolet 427 Big Block, og i 1970 kom Grifo Can-Am med Chevrolet 454. I 1971 gikk Lamborghini et hakk videre, og utstyrte sin legendariske Miura med mer krefter, SV hadde 385 hk og en topphastighet et sted mellom 280 og 290 km/t.

Oljekrisen kommer

Lamborghini flyttet imidlertid alle grenser med sin Countach LP400, som i 1973 lovet en topphastighet på 315 km/t. Det var selvsagt litt overdrevet, men myten om superbilenes superbil var skapt. Høsten 1973 gikk de arabiske nabostatene til et overraskende lynangrep på Israel, den såkalte Yom Kippur-krigen.

Israel slo hurtig tilbake, men da krigen ble avblåst etter press fra Sovjet, innførte de arabiske nasjonene straffetiltak mot vesten som hadde støttet Israel. Resultatet ble en omfattende oljekrise, og det ble lange køer ved pumpene både i USA og Europa, og enkelte steder (som f.eks Norge) ble det innført bilfrie dager.

Fremtiden for den såkalte superbilen så ikke spesielt lys ut, og i Italia levde merker som Lamborghini, De Tomaso og Maserati konstant på konkursens rand (Ferrari var beskyttet av Fiat). Var superbilen rett og slett død?

Her ble den sjeldne superbilen parkert for 28 år siden

Robert Jankel og Panther kommer på banen

Svaret kom fra uventet hold. I England fantes selskapet Panther Westwinds som Robert Jankel hadde stiftet i 1972. Firmaet ble raskt kjent med lekre neo-klassikere som J72 og DeVille (bilen til Cruella de Vil i «101 Dalmatinere» og «102 Dalmatinere»), og på kundelisten til DeVille fantes Elton John og Oliver Reed.

Panther var dyre saker, og DeVille var blant det aller dyreste du kunne kjøpe på midten av 70-tallet. Til tross for oljekrise klarte firmaet seg bra, men Jankel så seg om etter nye ideer.

Formel 1-bil med 6 hjul

I 1976 dukket det britiske teamet Tyrrell opp med sin P34 i Formel 1-sirkuset. En Formel 1-bil med 6 hjul! De fleste lo av ideen, men måtte fort bite i seg ordene, da bilen viste seg å være svært rask. Med Jody Scheckter og Patrick Depailler bak rattet, var bilen som oftest helt oppe i tetbildet, og tok en dobbeltseier i Sverige Grand Prix på Anderstorp. Sammenlagt ble Scheckter nummer tre i VM bak James Hunt og Niki Lauda.

Jankel bet seg merke i den voldsomme oppmerksomheten bilen fikk, og hvordan media hypet opp dette med seks hjul. Hvis noen lagde en superbil med 6 hjul, ville den naturligvis tiltrekke seg enorm oppmerksomhet. Akkurat det Panther trengte!

Dermed gikk man i gang med å bygge en 6-hjulet superbil. Info om hvordan bilen ble bygget er sparsom på internett, med motstridende opplysninger, som det så ofte er. Som historiker liker jeg å gå rett til kilden, istedet for å stole på noe som en 12-åring kanskje har publisert på en nettside. Da er det greit med et lite bibliotek (kona er ikke akkurat enig, men det er annen sak), bestående av ulike bøker og magasiner. I arkivet finner jeg britiske Motor datert 22 oktober 1977 med en stor sak om den seks-hjulte superbilen.

Panther Six under lupen

Det massive chassiset ble laget av Panther selv, med hjuloppheng fra Vauxhall foran, og bak føreren ble det montert en Cadillac V8 motor/transaksel/hjuloppheng hentet rett fra en 1976 Cadillac Eldorado. I den forhjulsdrevne Cadillacen var selvsagt alt snudd den andre veien, mens det i Pantheren ble en kompakt enhet midt i bilen. Motoren var verdens da største motor (8,2-liter), men hadde bare 190 hk.

Noe som selvsagt ikke var nok for Jankel. Han kontaktet derfor Ak Miller for turbolading av bilen. Miller monterte to turboer med et ladetrykk på moderate 5 psi, men det ga 600 hk ved 5500 omdreininger og massive 815 Newtonmeter i dreiemoment. Langt mer enn noen annen bil kunne by på i 1977, Lamborghini Countach LP400 var nærmest med sine 375 hk.

Nå starter endelig Alfa Romeos comeback

Med så mye krefter innabords fjernet man også kick-down funksjonen fra Turbo-Hydramatic automatkassen med tre trinn, og gjorde det slik at man måtte gire manuelt for å skifte ned.

De fire små forhjulene ble montert i en separat boggi foran, som også inneholdt oppheng og styremekanismen. Med fire små hjul foran måtte man gå for et mykt opppsett, med lettvekts BBS-felger på 205/40/VR13 Pirelli P7 dekk (bak var det 265/50VR16).

Selve karosseriet var håndbanket aluminium, og helt bakerst i bilen var to store bensintanker (på tilsammen 136 liter) og to reservehjul. Dashbordet var state of the art, med speedometeret som et digitalt LED-display, noe som var siste skrik i digitalklokker i 1977. En miniatyr TV kom også med på kjøpet, samt et gedigent Blaupunkt-anlegg, en telefon, og et automatisk brannslukkings-anlegg i motorrommet.

Alt sammen til den nette sum av 39.950 pund. Til sammenligning kostet en De Tomaso Pantera GTS 13.631 pund, mens en Maserati Bora kostet 17.960 pund. En Rolls-Royce Silver Shadow II kostet 24.248 pund, mens en Lamborghini Countach LP400 kostet 25.960 pund. Men det fantes dyrere luksusbiler, en Aston Martin Lagonda kostet 32.620 pund og en Panther DeVille 38.300 pund. Den eneste som var dyrere enn Panther Six var Rolls-Royce Camargue til 42.950 pund.

Suksessen uteble

Men Panther Six ble ingen innbringende suksess for Jankel. Riktignok ble det enorm oppmerksomhet rundt bilen i tiden etter at den hadde premiere på bilutstillingen i London i oktober 1977, ikke minst fordi Jankel oppga topphastigheten til 322 km/t.

Den mørkeblå/sorte bilen ble vist fram i ulike sammenhenger, men av ulike grunner strømmet ikke kundene til. Det tok flere år før bil nummer to ble ferdigstilt, og så var det ikke flere Panther Six. Selskapet kollapset i 1980, og ble kjøpt opp av sør-koreanske interesser.

Den første Panther Six forsvant til Midt-Østen hvor den fortsatt skal befinne seg. Den andre var tapt i årevis, før den dukket opp i et bortgjemt varehus i Hellas. Den eies nå av en samler fra Østerrike, og han viste fram bilen på årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

Jeg er med årene blitt såpass sær at jeg best liker å se de virkelig sjeldne bilene, en Miura eller en Daytona vekker knapt et øyenbryn hos meg lenger. Så da jeg hørte at en av verdens to Panther Six skulle dukke opp, var jeg superspent. Endelig skulle jeg få se bilen jeg husket fra bilkortene i barndommen.

Da bilen dukket opp var det imidlertid klart at den ikke var helt frisk. En ujevn gange, ble etterfulgt av tidenes ettertenning idet eieren slo av tenningen. Vel, vel, spiller ingen rolle. Der sto den.

70-tallets mest mytebelagte superbil. 6-hjulingen som var verdens raskeste bil. Den eneste som kunne slå en Lamborghini Countach i toppfart i bilkort. At Panther Six sikkert aldri var i nærheten av en slik toppfart, spiller ingen rolle. Den har seks hjul, og som de fleste vet, det er ingenting som slår seks!

Det kan bli dyrt å taue bil med automatgir