Jo (35) gjorde kompisen en tjeneste – ble USA-kjendis som slask i båt

Norsk film om alkovett på sjøen er sett av fem millioner seere i over 150 land.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En video av en lettkledd siddis i båt skulle vise seg å være akkurat det internett ville ha.

Reklamefilmen, som oppfordrer båtførere til å holde seg edru, er nå sett av over fem millioner i 150 forskjellige land.

– Det er helt vanvittig hvordan den har spredt seg, sier Jo Gill Næss (35) som spiller helten i filmen.

Se videoen øverst i artikkelen.

Skuespilleren jobber i oljen

Næss – som slettes ikke er noen skuespiller, men jobber som ingeniør i oljebransjen – fikk høre om ideen fra kompisen hans Knut Robberstad som jobber i reklamebyrået Melvær & Lien. 

De skulle lage en kampanjefilm som hadde som budskap om å begrense alkoholkonsumet i båt. 

– Jeg likte karakteren. Han er ikke veldig selvhøytidelig, og generelt fornøyd med livet, sier Næss.

Pappakropp-suksess

Videoen viser en småbarnsfamilie som spiser reker i en finere båt, mens mor og far drikker hvitvin fra glass med stett. 

Plutselig kommer en mindre båt opp ved siden av dem, og familien ler da de ser mannen som kjører den – liggende i bar overkropp på rygg med ansiktet mot solen, tilsynelatende veldig avslappet. 

Mannen, med billige solbriller, smører et tykt lag solkrem på «pappakroppen», før det klippes til at småbarnsfamilien får problemer med å legge til kai.

Det gjør ikke «slasken», som på upåklagelig vis hekter trossene på pullerne, mens han stolt går i land. 

– Traff en nerve

Da Næss fikk se videoen torsdag, hadde den 12.000 visninger. En time senere var tallet doblet. I skrivende stund, tirsdag ettermiddag, er den sett hele fem millioner ganger.

– Videoen har tydeligvis truffet en nerve, sier han.

– Hvordan da, tror du?

– Du har småbarnsfamilien som nyter hvitvin og reker, og det kjører en slask forbi i en liten jolle. Seeren tror kanskje det er ham som drikker på sjøen, men så er han faktisk «the good guy». Jeg tror folk kjenner seg igjen, sier Næss, som påpeker at han synes det er et viktig budskap i filmen. 

– Hva synes du om at du ble symbolet på en slask?

– Det har vært kjekt, det er utelukkende positivt. Men at den skulle få så stor oppmerksomhet – det hadde jeg ikke forventet. 

Vist i 150 land

Heller ikke Kari Randen i organisasjonen Av og Til hadde forventet en slik respons.

– Det har vært helt utrolig. Vi har fått henvendelser på språk vi ikke forstår og filmen er vist i over 150 land. Den har spesielt tatt av i USA, sier Randen. 

Filmen er lagd som en del av kampanjen «Klar for sjøen». Her ønsker Av og til og flere båtorganisasjoner å oppfordre båtførere til å holde seg edru.

– Når man drikker alkohol går det utover både ferdigheter og du utsetter deg selv og andre i fare, sier Randen. 

Flest menn over 40 dør

ALKOVETT: Daglig leder i alkovettorganisasjonen Av og til, Kari Randen. Foto: Irene Sandved Lunde/Bård Gundersen
ALKOVETT: Daglig leder i alkovettorganisasjonen Av og til, Kari Randen. Foto: Irene Sandved Lunde/Bård Gundersen

Årlig er det omlag 30 mennesker som dør fra fritidsbåter i Norge. I 2014 var tallet gått ned til 21, ifølge Norsk Folkehjelp.

Over en av fire av de som dør fra fritidsbåt skal være påvirket av alkohol, ifølge en rapport fra Sjøfartsdirektoratet, men samtidig er det bare litt over halvparten av de omkomne som faktisk har blitt testet for alkohol i blodet. 

– Det er en rekke ulykker knyttet til alkohol, så det er et stort problem. Vi oppfordrer folk til å være edru til sjøs. Dette er fordi vi trenger ferdigheter til både å legge til kai slik som han helten vår gjør, men også om det skjer uforutsette ting, sier Randen. 

Den nevnte rapporten fra Sjøfartsdirektoratets viser at det er flest menn som dør, og aldersfordelingen viser at 64 prosent av de omkomne fra fritidsbåt er over 40 år. 

– Derfor er målgruppen for filmen godt voksne menn. Det er stort sett de som er utsatt for ulykker. De fleste skjer i fint vær, uten redningsvest og med en del alkohol innabords, sier hun.

– Litt Askeladden over det

Knut Robberstad, som er Jos kompis og tekstforfatter av videoen, er helt overveldet av responsen.

– Jeg er megafornøyd! Jeg var fornøyd med 10.000 også jeg – det er like mye som en fotballstadion, sier Robberstad til TV 2.

Han forteller at filmen er ment til å spres på internett – gå såkalt «viralt» – og han tror det er flere årsaker til det. 

– Først og fremst tror jeg den appellerer til folk fordi det er hovmod som står for fall. Vår mann er en antihelt – du ler av ham i begynnelsen, men han har den gode løsningen til slutt. Det er litt Askeladden over det, og har en universell appell, sier Robberstad.

Han vil derimot ikke ta all æren, og roser kompisens skuespillerprestasjoner.

– Vi måtte ha en som var fornøyd i sin egen kropp, og som hadde en bedagelig sjel. Det kan være vanskelig å forklare til folk som du ikke skjønner, spesielt hvis du er litt lubben, ler han.

Men om Næss skal, som tilsynelatende så mange Stavanger-folk gjør for tiden, legger oljeboret på hyllen?

– Nei, jeg fortsetter der jeg er, men flere bein å stå på i disse tider er ikke så dumt, sier han.