Et av klassens minste bagasjerom møter deg når du åpner bakluka på Mercedes GLK. Nå er det slutt for bilen, etterfølgeren GLC er rett rundt hjørnet.
Et av klassens minste bagasjerom møter deg når du åpner bakluka på Mercedes GLK. Nå er det slutt for bilen, etterfølgeren GLC er rett rundt hjørnet.

Vi fikk en stor overraskelse da vi åpnet bakluka

Nå er det slutt for Mercedes GLK.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes hadde hatt stor suksess med sin ML i flere år, da de lanserte lillebror GLK tilbake i 2008.

I utgangspunktet virket det som en svært god ide. De store SUV-ene hadde begynt å få et litt frynsete rykte i enkelte kretser. Mye handlet om downsizing i dette segmentet, og GLK var en adskillig mer kompakt bil enn ML. 

BMW hadde allerede gjort det veldig bra med X3 i denne klassen. Nå skulle Mercedes ta opp kampen.

Ble for snaut

Også i forhold til det norske markedet, burde GLK være midt i blinken. Men en titt på salgstallene, viser at det ikke gikk slik i praksis.

Jeg husker godt første gang jeg kjørte den. Vi tok med en knallrød GLK 320 CDI til fjells. Konklusjonen på testen ble at dette var veldig nært å være en komplett SUV. Men det jeg husker aller best er likevel første gang jeg åpnet bakluka og så bagasjerommet. For det var lite! Det offisielle tallet var 450 liter, men det virket faktisk enda mindre.

For SUV-kjøpende nordmenn, ofte med hytte på fjellet, ble det altfor snaut. Og det hjalp nok heller ikke at GLK var dyr. Testbilen kostet nesten en million kroner! Da kan vi ikke akkurat bruke betegnelsen "mye bil for pengene".

GLK til fjells, i omgivelser den trives i. Dette er en svært habil firehjulstrekker.
GLK til fjells, i omgivelser den trives i. Dette er en svært habil firehjulstrekker.

– Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Skilte seg fra mengden

Men bortsett fra plass og pris, var det veldig mye bra med denne bilen. Mercedes hadde lykkes med å lage en svært kjøreglad SUV. Motoriseringen betød mange avgiftskroner, men ga skikkelig kraftoverskudd med sine 224 hestekrefter.

Det ble i praksis som å kjøre en kompakt, men litt mer høyreist stasjonsvogn – mer enn en SUV.  

Designet var også noe som skilte seg ut fra mengden. Her ønsket Mercedes å ta med seg noen av linjene fra legendariske Geländewagen.  Det gjenspeilet seg også i navnet, GLK står nemlig for Geländewagen Luxus Kompaktklasse.

Geländewagen er bilen som nekter å dø

Bytter navn

Det handler om et temmelig firkantet og særpreget design. Litt elsk og hat – GLK har i alle fall stått ut i en klasse der mye handler om å få ganske store SUV-er til å se sporty ut.

Etter syv år er det altså slutt for GLK. En ny modell er rett rundt hjørnet, og den får også nytt navn. Mercedes gjennomfører nemlig en runde med flere navneendringer, for å gjøre modellutvalget sitt mer selvforklarende. Heretter skal alle SUV-er hete GL, med en tredje bokstav som viser hvilken modellserie de tilhører. GLKs oppfølger heter GLC, "C" betyr at den tilhører C-klassen.

LES MER: De skifter navn på mange biler

Brukt fra under 300.000,-

Hvis du vil sikre deg en ny GLK, helt på tampen, er det faktisk mulig. Importøren selger nå de siste bilene i en Special Edition-versjon.

Da er det snakk om GLK 220 CDI 4Matic, med 170-hesters motor og mye utstyr innabords. Denne selges til 649.000 kroner.

I bruktmarkedet kan du velge mellom rundt 100 eksemplarer. Her starter prisene et stykke under 300.000 kroner, da snakker vi gjerne 220 CDI fra 2009, ofte er kilometerstanden solid.

Går du opp mot 350.000 kroner er det mye å velge mellom, også av eksemplarer som har gått under 100.000 kilometer.

Broom var der da den ble avduket, les mer om GLC her:

Som nybil er det nå bare noen få eksemplarer av GLK igjen i Norge, på bruktmarkedet kan du velge mellom rundt 100 biler.
Som nybil er det nå bare noen få eksemplarer av GLK igjen i Norge, på bruktmarkedet kan du velge mellom rundt 100 biler.

Her får du "superkrefter – på tilbud