Mercedes GLC er på plass i Norge rett over sommerferien, nå er prisene offisielle på nykommeren.
Mercedes GLC er på plass i Norge rett over sommerferien, nå er prisene offisielle på nykommeren.

Ny SUV fra Mercedes – her er prisene

Legger seg over flere av konkurrentene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er grunn til å vente at Mercedes vil bite adskillig sterkere fra seg i klassen for familie-SUV-er når de snart skal lansere nye GLC.

Den tar over for GLK, en bil som ikke har vært en stor suksess i Norge. Det til tross for at bilklassen er svært populær blant norske bilkjøpere. GLC har vokst en god del sammenlignet med forgjengeren. Blant annet matcher den nå alle konkurrentene i bagasjeromsplass, noe som har vært et ankepunkt mot GLK.

Audi er billigst 

GLC ble avslørt for verdenspressen (blant andre oss i Broom) sent forrige uke, nå er de norske prisene klare. . Bilen er større, lettere og mer effektiv enn sin forgjenger. Prisene starter på kr 585.000,-.

Dermed legger GLC seg relativt høyt prismessig, sammenlignet med konkurrentene. Men for bilkjøperne er det naturligvis viktig å sette seg skikkelig inn i både motoralternativer og hva som er standardutstyr, før man bestemmer seg.

Av konkurrentene starter Audi Q5 med quattro-firehjulstrekk på 505.200 kroner. Volvo XC60 med 4x4 starter på 548.900 kroner – mens du må ut med fra 572.000 kroner for en BMW X3 med trekk på alle fire.

Vi kjenner igjen mye fra de øvrige Mercedes-modellene i GLC-interiøret.
Vi kjenner igjen mye fra de øvrige Mercedes-modellene i GLC-interiøret.

Så bra er Tesla med firehjulsdrift

80 liter mer

Selv om den altså har vokst, er GLC 80 kilo lettere enn forgjengeren GLK. Dette skyldes blant annet utstrakt bruk av materialer som magnesium og aluminium. Bilens økte lengde og akselavstand gir bedre plass til både sjåfør og passasjer, samtidig som bagasjerommet (550 liter) tar unna 80 liter mer enn forrige generasjon.

Takket være de nedfellbare baksetene i 40:20:40 inndeling og en såkalt «cargo-funksjon» der vinkelen på baksetet kan justeres, økes  bagasjerommet til hele 580 liter. 

I forrige uke var Broom-Benny på den offisielle avdukingen av nye GLC, i Tyskland.
I forrige uke var Broom-Benny på den offisielle avdukingen av nye GLC, i Tyskland.

Nå skal de presse prisene på 4x4

Tre motorer

I tillegg til standardutstyret kjent fra resten av Mercedes-Benz’ portefølje, vil GLC komme med blant annet Crosswind Assist sidevindassistent, Attention Assist 2.0 tretthetsassistent og kollisjonsradarvarsling med nødbrems.

I Norge vil også DAB-radio være standard, i tillegg til 8" skjerm og Audio 20 med Touchpad-betjening og forberedelse for Garmin navigasjonssystem.

Ved salgsstart vil GLC være tilgjengelig med tre motoralternativer. Dieselalternativene GLC 220 d og GLC 250 d, samt bensinversjonen GLC 250.

Alle modellene leveres med 4MATIC  firehjulstrekk og nye 9G-TRONIC 9-trinns automatgir som standard. GLC forventes til Norge i september.

LES OGSÅ: – Hvorfor selger denne SUV-en så dårlig?

Slik ser tekniske data og priser for GLC ut.
Slik ser tekniske data og priser for GLC ut.

Brukt storebror: Dette kan være full krise på fire hjul!