LANGDISTANSE: Et av SAS' langdistansefly er på vei inn for landing. Selskapet planlegger nå flere langdistanseruter. FOTO:  AFP /  BLEIER
LANGDISTANSE: Et av SAS' langdistansefly er på vei inn for landing. Selskapet planlegger nå flere langdistanseruter. FOTO:  AFP /  BLEIER

Slik skal SAS kapre Skandinavia

Mens Norwegian i større grad ser på global vekst, planlegger SAS å utnytte hjemmemarkedet i Skandinavia. Norwegian lover fortsatt kamp også her i nord.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konserndirektør Eivind Roald i SAS Norge opplyser at selskapet skal hente inn flere nye fly, åpne en rekke nye ruter og skal foreta massiv utbygging som skal forbedre servicen for de reisende.

Dessuten skal bonusordningen brukes mer offensivt i det som Aftenposten kaller slaget om veksten i Skandinavia. Servicetilbud på bakken, med lounger for både utenlands- og innenlandsreisende, skal oppgraderes, og maten på flyene skal bli bedre for dem som betaler ekstra for billettene.

Trolig blir de første nye langrutene fra Skandinavia presentert i neste uke. Men det er uklart om rutene skal gå fra Oslo, Stockholm eller København.

– Det kan vi ikke si noe om ennå. Det pågår forhandlinger med de tre flyplassene om betingelsene. Å åpne en ny rute er en kjempeinvestering. Her må vi utelukkende tenke kommersielt og sørge for at vi ikke bommer, sier Roald.

Norwegian lover kamp. (©NTB)