UVENTET: Ved å scanne QR-koden på ketchup-flaska, trodde tyskeren at han skulle få designe sin egen etikett. Slik gikk det ikke, men historien fikk likevel en lykkelig slutt. FOTO:  AP Photo/Toby Talbot
UVENTET: Ved å scanne QR-koden på ketchup-flaska, trodde tyskeren at han skulle få designe sin egen etikett. Slik gikk det ikke, men historien fikk likevel en lykkelig slutt. FOTO:  AP Photo/Toby Talbot

Tyskeren ville bare lage sin egen flaske-etikett – fikk pornosjokk

Ketchup-gigantens PR-stunt hadde en underlig bismak.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tyskeren Daniel Korell scannet QR-koden på ketchupflaska, og forventet å bli sendt til en nettside hvor han kunne lage sin helt egen ketchupflaske-etikett.   

Men det han ikke viste var at flasken med ketchup var gammel. Kampanjen var derfor over for lengst.

I stedet ble tyskeren sendt til en nettside stappfull med porno

Saken er blitt omtalt i en rekke europeiske medier. 

PR-flause

Korell fortalte om den sjokkerende hendelsen på Facebook, og fikk raskt svar fra ketchup-gigianten, skriver tyske Bild

QR-koden linket nemlig til en nettside som ble brukt til etikett-kampanjen. Kampanjen ble imidlertid avsluttet i 2014, og domenet hadde utløpt. En pornoportal hadde senere sikret seg nettadressen, og fylt siden med ikke fullt så familievennlig innhold. 

– Ketchupen deres er virkelig ikke for mindreårige, skriver han. 

Fikk pornotilbud

I tillegg til at Heinz beklaget episoden, fikk tyskeren også tilbud om å designe sin egen etikett – helt gratis. 

Pornonettstedet kom også på banen, og tilbød Korell et gratis medlemskap, ifølge den tyske avisen. 

Det er uvisst om tyskeren slo til på noen av tilbudene.