Slik blir Norges mest solgte SUV mye tøffere

Denne får naboen neppe maken til!

Her har nye Volvo XC90 blitt tøffere i trynet. Dette er bilen for deg som vil skille deg ut. Foto: Heico Sportiv.
Her har nye Volvo XC90 blitt tøffere i trynet. Dette er bilen for deg som vil skille deg ut. Foto: Heico Sportiv.

Volvo XC90 er en av de virkelig store, i dobbelt forstand, bilnyhetene i år.

Har hjemme har den regelrett tatt av, med et forhåndssalg på mer enn 1000 biler - før noen så mye som hadde sett den, og langt mindre kjørt den.

Volvoen for deg som IKKE har hund ...

Tøffere og med feit lyd

Dette har selvfølgelig også tuning- og stylingselskapene fått med seg. De passer naturligvis på å smi mens jernet er varmt.

En av dem er tyske Heico Sportiv. Det er forresten ikke første gang de går løs på Volvo. Tidligere har de tatt for seg både C30, V60, V40 og forrige generasjon XC90.

Men nå er det altså den nye XC90 som blir tøffet opp, blant annet med en ny frontfanger som har et stort underbitt.

Bak er fire eksosrør integrert og Heico tilbyr også et sportseksosanlegg hvor det det er mulig å justere lyden. Ifølge Heico skal dette eksosanlegget i kombinasjon med T6-motoren høres ut som en V8, selv om den er firesylindret.

Se - den har allerede blitt "bruktbil"

Store, men lette hjul

I tillegg til dette, har de også gitt XC90 en grønn folie og enten 22- eller 23-tommers hjul som ifølge dem skal være 15 prosent lettere enn 21-tommers felgene Volvo selv leverer.

Mer krefter kan du også få. Heico har trim-chip til D4-, D5-, T5- og T6-motorer, senkesett og muligheten til å modifisere interiøret om du vil ha en bil som skiller seg enda mer ut.

Heicos alternativ må vel sies å være for dem som synes at Volvos egen R-Design  blir litt for tam, og som ikke vil vente til Volvos egen "hus-trimmer" Polestar har en versjon av nye XC90 klar.

Les vår test av nye Volvo XC90 her: