Litt høyere og litt tøffere og med firehjulstrekk. Nå er VW Passat Alltrack tilbake.
Litt høyere og litt tøffere og med firehjulstrekk. Nå er VW Passat Alltrack tilbake.

Har hatt en pause – nå er den tilbake

Prisene er klare på Passat Alltrack. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kom som en attraktiv Norges-kombinasjon med litt høyere bakkeklaring, tøff offroad-styling og firehjulstrekk. Da den nye VW Passat kom, forsvant den for en stund, men nå er altså Passat Alltrack tilbake.

Her handler det om en dose offroadstyling og litt ekstra bakkeklaring på Passat stasjonsvogn. Og vips – skiller den seg litt ut fra de øvrige stasjonsvognene på markedet.

 

Den nye utgaven kommer med tre motoralternativer i Norge. 

Prismessig er nye Passat Alltrack kr 10.000 – 13.000,- dyrere enn Passat stasjonsvogn Highline med tilsvarende motor, det er lavere tillegg for Alltrack enn tidligere. Prisene er eks. frakt- og leveringsomkostninger.

Denne bilen blir borte i et halvt år

Fra 470.000 kroner blir prisen på nykommeren
Fra 470.000 kroner blir prisen på nykommeren

Velutstyrt og sikker:

I Norge vil standardutstyret på Passat Alltrack være oppgradert til Highline-nivå, og den nye Alltrack vil derfor være en velutstyrt bil. Av standardutstyr kan nevnes speilhus i reflekssølv, sorte skjermbredere og sorte kanalskjørt med detaljer i matt krom.

Alltrack kommer med en særegen støtfanger foran og bak med detaljer i sort/matt krom. Grillen er også spesiell for Passat Alltrack med bikubemønster og Alltrack-emblem, og bilen kommer med egne Alltrack-logoer på forskjermene og på bakluken. 18" lettmetallfelger og LED-high lys, med LED på nær-/fjern-/park-/tåkelys og LED baklys er standard.

Innvendig har Passat Alltrack komfortseter i stoff, særegen innvendig dekor i instrumentpanel, midtkonsoll og i dørene, samt aluminiumspedaler.

Passat Alltrack kommer også som standard med et kjøreprofilprogram med Off-Road-program og nedstigningsassistent.

VW Alltrack eller Tiguan: Hvilken skal jeg velge?

Innovasjoner 

Alltrack har de samme innovasjonene vi kjenner fra Passat. App-Connect med speiling av smarttelefonen i bilens display er standard. DAB+ er også standard.

Av ekstrautstyr kan Passat Alltrack leveres med Discover Media navigasjon eller Discover Pro med 8" skjerm, Google Earth og Google Street View integrasjon.

Med Google Earth er kartene basert på satellittbilder som gjør det svært enkelt å orientere seg. Tilhengerassistent, i sammenheng med Park Assist og Rear View, vil hjelpe føreren med å rygge med tilhenger kun ved hjelp av knappen til speiljusteringen.

Les vår test av VW Passat her: 

Innvendig er det ikke mye som skiller Alltrack fra en vanlig Passat.
Innvendig er det ikke mye som skiller Alltrack fra en vanlig Passat.

Ny standard

Med den nye Volkswagen Passat ble bilen enda sikrere og Volkswagen satte en ny standard for sikkerhet i Passat-klassen. ACC adaptiv cruise control med Front Assist og City Nødbrems er standard på alle nye Passat. Pre Crash er et system der bilen vil kunne forutse en kritisk situasjon og respondere med å stramme setebeltene samt lukke vinduene dersom disse er åpne, men lar også vinduene ha en liten åpning for å slippe ut lufttrykket forårsaket av airbagutløsning.

I tillegg vil systemet sette bilens bremsesystem i beredskap for å kunne minimere utfallet dersom en ulykke skulle være uunngåelig. Dette systemet er også standard på alle Passat.

I Norge blir også Passat levert som standard med sideairbager også for baksetepassasjerene med automatiske beltestrammere.

Test VW e-Golf: Dømt til å bli en suksess

VW Passat Alltrack blir en av de sikreste i sitt segment.
VW Passat Alltrack blir en av de sikreste i sitt segment.