Dette er første, offisielle smakebit på nye Mini Clubman. Dette blir en viktig bil for Mini, det er gode muligheter for at stasjonsvogna blir bestselgeren når den kommer.
Dette er første, offisielle smakebit på nye Mini Clubman. Dette blir en viktig bil for Mini, det er gode muligheter for at stasjonsvogna blir bestselgeren når den kommer.

Her kommer bilen som virkelig skal få fart på salget

Denne gangen blir det "ekte" stasjonsvogn. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er klart for en stor nyhet fra Mini, når de senere i år skal ha premiere på en helt ny Clubman.

Dette blir nemlig den største bilen fra Mini noensinne. Og det er også bilen som kan få salget til å ta skikkelig av. Her kommer Mini nemlig med en relativt rommelig stasjonsvogn, slik sett kan de appellere til langt flere kunder enn tidligere.

Spesielle løsninger 

Etter en periode der de har kommet med en rekke nisjemodeller (mange av dem mildt sagt sære), handler det nå om å rydde opp i modellutvalget og satse på færre, men bredere modeller. 

Det er også interessant å merke seg at nye Clubman er mye mer konvensjonell enn bilen den erstatter.

Første Clubman har flere spesielle løsninger. Blant annet har den bare én sidedør bak, den er hengslet i bakkant. Det har vist seg å være en ganske omdiskutert løsning. Det fungerer som en designdetalj, men i praktisk bruk er det (for å si det mildt) ikke noe alle eierne har hatt veldig sans for.

Første Clubman har flere særegne løsninger, legg spesielt merke til den lille bakdøren på høyre side.
Første Clubman har flere særegne løsninger, legg spesielt merke til den lille bakdøren på høyre side.

Stasjonsvogn, men duger den som familiebil?

Firehjulstrekk 

Nå går Mini bort fra det. Nye Clubman har helt vanlige bakdører. Men bak leker de seg fortsatt litt. I stedet for en vanlig bakluke, er det en todelt løsning, hengslet på sidene. Det gjelder å ta vare på røttene!

Mini-eier BMW har også fokus på å dele teknologi mellom de to merkene, Clubman er basert på samme plattform som BMWs 2-serie. Det betyr i utgangspunktet forhjulstrekk, det blir også antatt at Clubman kommer med 4x4 etter hvert.

Slik endte testen vår av Mini Countryman ...

Opptatt av design 

Den nye plattformen betyr at bilen vokser – mye. Nye Clubman er hele 26 centimeter lengre enn bilen den erstatter. Det betyr at den er i overkant av 4,2 meter lang. Bredden øker også betydelig, 16 centimeter. Og bilen er 2,4 centimeter høyere.

I sum gjør det at den nå plasserer seg midt blant de kompakte stasjonsvognene på markedet. Mini ser den som en konkurrent til biler som VW Golf og Ford Focus. I bagasjeromsvolum skal den nok slite med å matche disse, men samtidig vil nok Clubman appellere til kunder som er litt mer opptatt av design og merkevare, enn bare fornuftige hensyn.

Debuterer i september

Prismessig er det nok også grunn til å vente seg at Clubman legger seg høyt i klassen.

Innvendig skal det ikke være tvil om at man sitter i en Mini. Det betyr mange karakteristiske detaljer. Men også mer eksklusive materialer og bedre støydemping enn tidligere.

Clubman skal debutere på bilutstillingen i Frankfurt i september, og skal være i salg på de første markedene senere i år. Foreløpig vet vi ikke noe om lansering i Norge.

Her har de laget klassens morsomste bil 

Dagens Clubman er i praksis forlengst ferdigsolgt, derfor gleder nok Mini-forhandlerne seg til å få inn den nye så fort som mulig.
Dagens Clubman er i praksis forlengst ferdigsolgt, derfor gleder nok Mini-forhandlerne seg til å få inn den nye så fort som mulig.

LES OGSÅ: Flere av Mini-modellene skal forsvinne