Broom var til stede da Mercedes avduket sin nye GLC for første gang. Bilen har vokst ganske mye, men er likevel 80 kilo lettere.
Broom var til stede da Mercedes avduket sin nye GLC for første gang. Bilen har vokst ganske mye, men er likevel 80 kilo lettere.

Her avduker de en stor bilnyhet

Nå får Mercedes en SUV som skal hevde seg mot konkurrentene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konkurransen i klassen for familie-SUVer blir adskillig tøffere til høsten. Da kommer nemlig Mercedes med en svært etterlengtet modell. Nye GLC går rett i strupen på biler som BMW X3, Volvo XC60 og Audi Q5, i tillegg til alle konkurrentene fra de mer folkelige merkene.

Vi er i Stuttgart. Ikke hos Mercedes, men i hovedkvarteret til Hugo Boss. Hit har Mercedes valgt å legge verdenspremieren på nye GLC, bilen som erstatter dagens GLK.

Tøffere for konkurrentene

Dette med Hugo Boss må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner poenget med, men så spiller det da heller ingen rolle egentlig. Jeg er her for å se på bilen! Men det er fint her da. Og Hugo Boss er en stor sponsor for Mercedes, det hører også med til historien. 

Først står de tildekket, men endelig får vi se hva Mercedes har kommet opp med her. Og det skal snart vise seg at er en bil som nok skal bli adskillig tøffere for konkurrentene enn det GLK har vært.

GLK: – Hvorfor selger den så dårlig?

Broom-Benny på plass i Stuttgart, på verdenspremieren til Mercedes GLC.
Broom-Benny på plass i Stuttgart, på verdenspremieren til Mercedes GLC.

Tilhører C-klassen

Det første som slår meg, er at designet har blitt helt nytt – og at bilen har blitt betydelig større.

De kantede linjene fra GLK er borte. GLC henger mye mer naturlig sammen med resten av modellutvalget til Mercedes. Det ser moderne ut, og ganske sporty. Lengden har vokst med hele 12 centimeter. Det blir viktig for de som skal ha denne som familebil. 

Navnet GLC er forresten ikke tilfeldig (hvis du trodde Mercedes driver med tilfeldigheter). "GL" betyr at det er en SUV, "C" betyr at den tilhører C-klassen. 

Les mer: Nå skifter de navn på flere biler

Designer er helt nytt, og langt mindre kantete enn forgjengeren GLK.
Designer er helt nytt, og langt mindre kantete enn forgjengeren GLK.

Større bagasjerom

Bilen har forresten ikke bare blitt større, den er også lettere og mer effektiv enn forgjengeren.  Slankekuren har resultert i at egenvekten har gått ned 80 kilo. Det er nok positivt både for kjøreegenskaper og forbruk. 

Dette har Mercedes fått til ved utstrakt bruk av materialer som magnesium og aluminium.

Bagasjerommet var noe mange kicket på ved GLK. Det var rett og slett lite. Mercedes har helt klart fått med seg det, og gjort noe med saken. Nykommeren svelger nemlig unna såpass mye som 550 liter, det er pluss 80 liter i forhold til GLK. 

GLC har også en såkalt «cargo-funksjon», der vinkelen på baksetet kan justeres, da økes bagasjerommet til  580 liter. 

Velkjente linjer i interiøret, dette er umiskjennelig Mercedes.
Velkjente linjer i interiøret, dette er umiskjennelig Mercedes.

Terreng-egenskaper

I kjent stil ruller Mercedes ut en skikkelig smørbrødliste med utstyr. GLC kommer med Agility Control variabel fjæring som standard, og tilbyr også adaptivt luftfjæringssystem. Hos Mercedes-Benz kalles dette Air Body Control og gir kundene elektronisk kontrollert, kontinuerlig justerbar luftfjæring.

Dynamic Select betyr fem ulike kjøreprogram. Dessuten kan GLC utstyres med en egen «Off-Road Engineering»-pakke for ytterligere fokus på terrengegenskaper med egne innstillinger for krevende underlag. Hvis noen skulle få lyst til å teste ut det ...

I Norge vil  DAB-radio være standard, i tillegg til 8" skjerm og Audio 20 med Touchpad-betjening og forberedelse for Garmin navigasjonssystem.

Aldri har Mercedes med 4x4 vært rimeligere

Kommer i september

Av nytt tilleggsutstyr leveres blant annet head-up display med høyoppløst fargedisplay, Air Balance-pakke, et high-end lydanlegg fra tyske Burmester, adaptiv cruisekontroll med både veikryss-assistent og styre-assistent samt Comand Online navigasjonssystem med integrert WLAN trådløst nettverk

Ved salgsstart vil GLC være tilgjengelig med tre motoralternativer. Dieselalternativene GLC 220 d og GLC 250 d, samt bensinversjonen GLC 250. Alle modellene leveres med 4MATIC  firehjulstrekk og 9-trinns automatgir som standard.

Premieren er altså nå unnagjort, og det er heller ikke lenge til bilen er i Norge, hit kommer den i september. Priser er ennå ikke klare.

Nå får du stor Mercedes til rene folkeprisen

Det er en stor begivenhet når Mercedes avduker helt ny familie-SUV.
Det er en stor begivenhet når Mercedes avduker helt ny familie-SUV.

Her kan du lese mer om lillebror GLA