Nordmenn sier de skal til Italia, men reiser til Tyrkia

En ny undersøkelse viser at vi er langt i fra så sofistikerte som vi liker å tro at vi er.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi ser det at det folk sier i undersøkelsen ikke stemmer med det de gjør på Finn. For eksempel var det veldig mange som sa de skulle til Italia i sommer, men det er bare én prosent som har booket Italia på Finn.no, forteller kommersiell direktør i Finn.no. Terje Berge.

Han forteller også at mens veldig få sier de skal til Tyrkia, ender Tyrkia på en tredjeplass over hva folk bestiller.  

Svarene kommer frem i en undersøkelse Norstat har gjort for Finn.no.

Berge sier funnene stemmer overens med undersøkelser de har gjort tidligere.

For dyrt

Han tror årsaken til at mange ikke følger drømmene sine når det gjelder feriemål er at det rett og slett blir for kostbart.

– Vi drømmer ofte om å gjøre eksotiske reiser, men når vi går på nettet og skal booke så ser vi at det ble kanskje litt for dyrt. 

 Blir i Norge

Kommersiell direktør i Finn.no, Terje Berge tror folk dropper drømmereisemålene fordi de blir for dyre.
Kommersiell direktør i Finn.no, Terje Berge tror folk dropper drømmereisemålene fordi de blir for dyre.

Til tross for det kalde været i mai, satser mange likevel på å bli i Norge i ferien. Interessen for Norge øker, noe som bekreftes av en undersøkelse TNS Gallup har gjort for NHO Reiseliv.  Her svarer så mange som 68 prosent at de planlegger å feriere i Norge. Det er en sterk økning fra i fjor, da rundt halvparten sa det samme. 

Kommunikasjonssjef i NHO Reiseliv Merete Habberstad sier kronekursen kan være noe av forklaringen på at nordmenn vil bli i Norge.

– Nordmenn er blitt mer valutabevisst. Det at euro og dollar er så dyrt kan føre til at noen dropper den ekstra langhelgen i Europa eller til USA. 

Aktiv ferie

Habberstad forteller at de fleste som planlegger å feriere i Norge sier de ønsker en aktiv ferie. Hun forteller at det har skjedd en enorm utvikling i opplevelsesnæringen i Norge de siste årene. 

– Vi ser en enorm vekst i folk som vil ha en aktiv ferie, sier hun.